Na železniční stanici v Plzni zprovozní stavbaři opravený most

foto Parní lokomotiva řady 475.1 Šlechtična včetně tendru byla využita 4. prosince k zatěžkávací zkoušce opraveného železničního mostu před hlavním železničním nádražím v Plzni.

Plzeň - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) otevře tento pátek odpoledne opravený železniční most před hlavním železničním nádražím v Plzni. Dodavatel železobetonového přemostění Mikulášské ulice dnes absolvuje zatěžkávací zkoušky. Během úterka přijde vyhodnocení z Kloknerova ústavu ČVUT, řekl ČTK zástupce ředitele stavby Petr Hanzal z dodavatelské firmy Metrostav.

"Začali jsme v 8:00 a bude osm zatěžovacích stavů po 1,5 hodině. Zatím to vypadá v pořádku," uvedl. Stavbaři s experty ověřují projektovaný maximální prohnutí čtyři milimetry, které se testuje zatížením 440 tun. K tomu je využita stará parní lokomotiva o hmotnosti 170 tun, dva drážní jeřáby EDK, každý po 100 tunách, a jeden stotunový vozík uprostřed.

"Na mostě je šest kolejí. I kdyby se tam střetly na každé koleji vlaky, tak tam nikdy nebude taková zátěž, protože je to dané nápravovými tlaky, které jsou jak u parní lokomotivy, tak u jeřábů a vozíku vysoké, což normální vlaky nemají," vysvětlil Hanzal.

Výluka opraveného železničního, takzvaného severního mostu končí v pátek v 16:45, odkdy začnou jezdit vlaky naplno. "Most je hotový kromě obkladů a kosmetických úprav, které nemají žádný vliv na funkčnost," uvedl Hanzal. Dokončený je také železniční svršek, tedy koleje a trakce, pouze se ještě dokončuje zabezpečení trati a dosypání štěrkem.

Parní lokomotiva řady 475.1 Šlechtična včetně tendru byla využita 4. prosince k zatěžkávací zkoušce opraveného železničního mostu před hlavním železničním nádražím v Plzni. Most by měl vydržet nejméně 100 let. "Původní byl ocelový, kdežto nový je předpjatá železobetonová konstrukce. Klasicky se počítá 100 let, což je ale životnost minimální," uvedl. Takzvaný předpjatý beton je stavební technologie, která zlepšuje odolnost betonu při tahu. Podle Hanzala jde o jeden z největších opravovaných železničních mostů v ČR. Předpjatá železobetonová konstrukce se u SŽDC standardně nepoužívá.

"Jde o průkopnickou konstrukci, která by se mohla aplikovat i na dalších mostech," uvedl.

Dokončený most má o 15 metrů větší rozpětí než původní. Stavbaři pod ním musí rozšířit a zahloubit silnici z Českých Budějovic, aby se tam vešly kamiony.

Na jižním mostě, který musí být hotový do 31. srpna 2018, začne výluka 15. února. "Jen co nám kolegové ve sdružení (dodavatelů stavby) sundají kolej, sneseme ocelové konstrukce a následně budou pokračovat bourací práce," uvedl Hanzal. Přestavba železniční stanice Plzeň, která si do roku 2022 vyžádá 6,3 miliardy korun, je v polovině. Je to v současnosti největší rekonstrukce železničního uzlu v ČR, 70 procent nákladů pokryjí evropské dotace.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

Načíst další článek

8°C

Dnes je pondělí 11. prosince 2017

Očekáváme v 9:00 5°C

Celá předpověď