Média po letecké nehodě v Kolumbii spekulují o nedostatku paliva

foto Záchranáři na místě pádu letadla s fotbalisty brazilského týmu Chapecoense.

Bogotá - Vyšetřovatelé prozatím neučinili žádné oficiální prohlášení k příčině pondělní letecké havárie v Kolumbii, při které zahynulo 71 lidí. Média s odvoláním na své zdroje a letecké experty ale stále častěji spekulují o možném nedostatku paliva. Brazilský deník Globo zveřejnil přepis záznamu patrně posledního rozhovoru posádky s letovým dispečerem. Pilot v něm hlásí totální výpadek elektroniky a kvůli nedostatku paliva volá o pomoc.

V jedenáctiminutové nahrávce pilot nejprve žádá o možnost přistát, protože letadlo nemá pohonné hmoty. Řídící věž odpovídá, že kvůli jinému stroji je nutné vyčkat. V deváté minutě pilot zoufalým hlasem znovu informuje o kritické situaci. Hovoří o totálním kolapsu stroje a elektrických přístrojů a o nedostatku paliva. Dostane povolení přistát a řídící věž si ještě vyžádá informace o letové výšce. Pak již pilot nekomunikuje.

K teorii o nedostatku paliva přispívá i fakt, že zřícený letoun Avro RJ85 měl dolet 2965 kilometrů, což je i vzdálenost naplánovaného tragického letu mezi bolivijským Santa Cruz a kolumbijským Medellínem. Stroj se zřítil jižně od Medellína, nehodu přežilo šest lidí.

"Nemůžeme nic vyloučit. Vyšetřování pokračuje a my čekáme na výsledky," citovala agentura AP vysloužilého generála bolivijského letectva Gustava Vargase, který stojí v čele aerolinek LaMia. Právě stroj této společnosti se v noci na úterý v hornaté oblasti střední Kolumbie zřítil.

Server listu Globo s odvoláním na Vargase napsal, že pilot měl v letovém plánu tankování v bolivijském městě Cobija, popřípadě v kolumbijské metropoli Bogotě, ale neučinil tak. Vargas se domnívá, že pilot netankoval, protože to zřejmě nepotřeboval. Dodal, že aerolinky stejnou cestu podnikly již dvakrát. Nesdělil však, zda letadlo mělo mezipřistání kvůli tankování.

Doletové možnosti stroje si podle dlouholetého poradce amerických leteckých úřadů Hanse Webera zaslouží důkladné prověření. Připomněl, že vzdálenost mezi místem startu a přistání se obvykle stanovuje podle nejkratší trasy, ačkoli piloti málokdy kvůli turbulencím a různým změnám kurzu letí přímo. Vzhledem k doletu letadla se obává, zda piloti nešli ve výpočtech až na samou hranu možností.

Mnozí letečtí odborníci tvrdí, že nehody způsobené nedostatkem paliva jsou výjimečné. Server Globo ale napsal, že v době příletu tragického letu se k letišti v Medellínu přibližovala celkem čtyři letadla. První z nich podle nejmenovaného představitele kolumbijského úřadu pro civilní letectví dostalo přednost, protože hlásilo nedostatek paliva. Poté let společnosti LaMia řídicí věži oznámil, že má stejný problém.

O nedostatku paliva hovořila podle médií také letuška Ximena Suárezová, která je jednou ze dvou přeživších členů posádky. Vypověděla, že světla v letadle zhasla asi minutu před nárazem do země.

Média se také zmiňují o výpovědích záchranářů, kteří na možný nedostatek paliva rovněž poukázali s ohledem na to, že trosky stroje se nevznítily. Deník Daily Mirror ale v úterý napsal, že pilot palivo před nehodou vypouštěl, aby se vyhnul explozi a vznícení po nárazu.

Vyšetřovatelé spekulace o nedostatku paliva nijak nekomentují, potvrdili však, že i touto hypotézou se budou při objasňování zabývat. Úřady i vyšetřovatelé rovněž uvádějí, že pilot před havárií hlásil problémy s elektřinou.

Sedmnáct let starý čtyřmotorový hornoplošník střední velikosti British Aerospace 146 ve verzi Avro RJ85 podle bolivijského úřadu pro civilní letectví technicky prošel před startem kontrolou, která žádné problémy neodhalila.

Stav přeživších havárie zůstává vážný

Stav přeživších pádu letadla v Kolumbii zůstává vážný. Nehodu letadla přežilo šest lidí - tři hráči, dva členové posádky a novinář. Na palubě bylo celkem 77 cestujících a členů posádky.

Mezi nejvážněji zraněné patří obránce Hélio Neto, který je podle agentury Reuters stále na jednotce intenzivní péče. Při nehodě utrpěl těžká zranění hlavy, hrudníku a plic.

Netův kolega z obrany Alan Ruschel, o kterém média psala jako o prvním zachráněném, po nehodě podstoupil operaci páteře. "Bůh je skvělý a postará se o tebe. Buď silný, jsi bojovník," napsala Ruschelova sestra Alissen na twitteru.

Brankář Jackson Follmann podle lékařů přišel o pravou nohu. Záchranáři našli v troskách živého také brankáře Marcose Padilhu, který však těžkým zraněním později podlehl.

Nehodu přežili také novinář Rafael Valmorbida, letový technik Erwin Tumiri a letuška Ximena Suárezová. Tumiri řekl, že život mu zachránilo dodržení bezpečnostních předpisů pro nouzové přistání. "Mnoho cestujících vstalo ze sedadel a křičelo. Já si dal tašku mezi kolena a ohnul jsem se do doporučené pozice," řekl kolumbijské rozhlasové stanici Caracol.

Suárezová a Tumiri mají podle lékařů spíše méně závažná zranění, naopak Valmorbida je ve vážném stavu na jednotce intenzivní péče. Po nárazu utrpěl mnohačetné zlomeniny žeber, což vedlo k částečnému selhání plíce.

Na palubě letadla bolivijských aerolinek LaMia, které letělo z bolivijského Santa Cruz do kolumbijského Medellína, byla devítičlenná posádka a 68 cestujících, včetně více než dvou desítek fotbalistů a dvou desítek novinářů. Fotbalisty navíc doprovázel početný štáb technického personálu a představitelů klubu.

Chapecoense chce po letecké tragédii hrát příští rok ligu

Představitelé brazilského týmu Chapecoense věří, se se jim po pondělním pádu letadla s prakticky celým kádrem podaří fotbalový klub postavit na nohy. Viceprezident Ivan Tozzo je odhodlaný znovu mužstvo vybudovat a příští rok s ním hrát opět první ligu. Havárii při cestě na zápas do Kolumbie přežili jen tři hráči z devatenácti. Na palubě bylo celkem 77 lidí, s výjimkou šesti všichni zahynuli.

Z fotbalového týmu pád přežili brankář a dva obránci. Všichni stále bojují o život. Gólman Jackson Follmann přišel o nohu a možná mu budou muset amputovat i druhou, Alan Ruschel má četné zlomeniny včetně pánve a poraněnou páteř. Druhý bek Neto má zraněnou hlavu a hrudník.

"Budeme muset restrukturalizovat klub, podepsat nové hráče, podniknout spoustu schůzek a mít spoustu trpělivosti. Ale věřím, že příští rok budeme ligu zase hrát. Máme v úmyslu pokračovat," řekl viceprezident Chapecoense Tozzo listu Globoesporte.

Některé brazilské kluby už nabídly zapůjčení svých hráčů na hostování. Zároveň ve společném prohlášení vyzvaly domácí federaci, aby klubu udělila na tři roky výjimku chránící ho od sestupu.

Fotbalový tým z města Chapecó v pondělí večer cestoval do kolumbijského Medellínu, kde měl korunovat nejlepší sezonu v klubové historii zápasem o Jihoamerický pohár. Finále s týmem Atlético Nacional se mělo hrát dnes. Krátce před přistáním na mezinárodním letišti stroj ze zatím nezjištěných příčin havaroval.

Město Chapecó se zahalilo do smutku, místní lidé truchlili v katedrále a na stadionu. Už jistý fotbalový mistr Palmeiras požádal svaz, aby zápas posledního ligového kola mohl odehrát v dresu Chapecoense.

Z hráčského kádru Chapecoense nakonec chyběli na palubě tři fotbalisté: syn trenéra si zapomněl pas, jeden dostal volno kvůli zranění a další kvůli rodinné oslavě.

Brazilský prezident Michel Temer vyhlásil v zemi třídenní státní smutek. Minutu ticha držely v úterý například i FC Barcelona či Real Madrid před svými tréninky. Další kluby nastoupily s černými páskami na rukávech.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2016 ČTK

Načíst další článek

7°C

Dnes je pátek 9. prosince 2016

Očekáváme v 5:00 2°C

Celá předpověď