Liberecký kraj zrušil miliardový tendr na autobusovou dopravu

foto Ilustrační foto - Hejtman Libereckého kraje Martin Půta (SLK).

Liberec - Liberecký kraj dnes zrušil miliardový tendr na regionální autobusovou dopravu, který vypsal už v roce 2012. Rozhodlo o tom krajské zastupitelstvo. Kraj připravuje novou soutěž, která zohlední i mzdy řidičů. Lidé se nemusí bát, doprava ohrožena není, zajištěna je na základě krátkodobých smluv do konce roku 2018, řekl na jednání zastupitelstva hejtman Martin Půta (STAN).

Zakázku na autobusovou dopravu v Libereckém kraji v termínu od prosince 2014 do prosince 2024 vypsalo sociálnědemokratické vedení Libereckého kraje. Zakázku mohl získat jediný uchazeč nebo až tři. Tendr za více než čtyři miliardy korun byl od začátku terčem kritiky a opakovaně ho prověřoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). V květnu 2014 dokonce zakázku zrušil, Liberecký kraj se ale odvolal. Konečné rozhodnutí padlo až letos v září. ÚOHS vrátil hodnocení nabídek na začátek. Nabídky dopravců už ale neodpovídají současnému trhu, i proto výběrová komise doporučila tendr zrušit a vypsat znovu.

Jedním z hlavních důvodů pro zrušení zakázky bylo podle hejtmana zvýšení mezd řidičů autobusů, na němž se v říjnu dohodla vláda s odbory. Od ledna by se měly mzdy zvýšit o třetinu z nynějších 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Stoupne i příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami, zaveden by měl být příplatek za náročné pracovní prostředí. Minimální garantovaný příjem řidiče autobusu při 60 hodinách čekání a rozvržené pracovní době v rozsahu 168 hodin se tak podle odhadu vlády zvýší přibližně o 7800 měsíčně. "Kdybychom v tendru pokračovali, tak bychom se ocitli v situaci, že bychom vysoutěžili naprosto nereálné ceny," řekl Půta.  

Návrhy zakázku zrušit padly několikrát už v minulosti. Kraj se tomu však bránil. "Důvody pro zrušení zakázky nebyly tak silné a my jsme hlavně čekali na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže," řekl ČTK Půta. Firmy, které se do tendru přihlásily, teď podle něj mají 15 dnů na to, aby rozhodnutí Libereckého kraje u antimonopolního úřadu napadly. Kraj už ale připravuje nový tendr. Zakázka bude zřejmě rozdělena na víc než tři oblasti, jiné budou požadavky na autobusy, zahrnovat musí i novou dohodu odborů s vládou o mzdách řidičů autobusů.

Liberecký kraj objednává autobusovou dopravu v rozsahu kolem 13 milionů kilometrů, kterou zajišťuje devět dopravců. Největšími jsou BusLine, ČSAD Česká Lípa a ČSAD Liberec. Protože kraj nemohl uzavřít smlouvy s dopravci na základě velkého tendru, prodloužil ty současné. Přesto se mu podařilo dopravu zlevnit. Náklady kraje na autobusovou dopravu se ve srovnání s rokem 2014 snížily loni o 17 milionů korun a letos by to mělo být ještě o dalších sedm milionů korun méně.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2016 ČTK

Načíst další článek

7°C

Dnes je pátek 9. prosince 2016

Očekáváme v 5:00 2°C

Celá předpověď