Letoun zlatých hokejistů bude brzy přichystán na cestu do Kunovic

foto Přílet českých hokejistů, kteří vybojovali zlatou medaili na ZOH v japonském Naganu. Na sn. kapitán Vladimír Růžička (vpředu) a Jaromír Jágr vystupují z letadla na letišti Praha - Ruzyně.

Praha - Letoun Tu-154, takzvaný Naganský expres, by měl být zřejmě již brzy nachystán k převozu z pražského kbelského letiště do Kunovic na Uherskohradišťsku. Leteckým nadšencům, kteří chtějí letadlo, jímž se vraceli čeští hokejisté po zisku zlaté olympijské medaile z Nagana, zachovat, se totiž již podařilo odmontovat od trupu celé pravé křídlo. ČTK o tom informovala mluvčí projektu nazvaného Velký přelet Tereza Šírová. Druhé křídlo by mohlo být odmontováno do konce srpna a poté by mohla začít přeprava odstrojeného trupu letadla do Kunovic.

Slavné "tůčko" létalo společně se svým dvojníkem do roku 2008 ve vládní letce. Vozilo jak třeba prezidenty Václava Havla a Václava Klause, tak i třeba vojáky do misí. V únoru 1998 v něm do Česka přiletěl i zlatý tým českých hokejistů z olympijského turnaje v japonském Naganu. Nadšenci mu proto přezdívají Naganský expres.

Po vyřazení stroje ze služby jej získalo letecké muzeum v Kunovicích. Přes tzv. crowfunding se mu od fanoušků na zachování letounu podařilo vybrat 1,2 milionu korun. Do svých prostor ho bude muset dopravit po zemi speciální technikou, transport bude podle organizátorů jednou z největších pozemních přeprav letecké techniky v historii Česka.

Nadšenci již na kbelském letišti odpracovali tisíce hodin, během kterých se snaží odmontovat jednotlivé části letounu, aby jeho přeprava byla co nejsnazší. Minulý víkend se jim podařilo od trupu letounu odpojit pravý centroplán, tedy vnitřní část křídla. "Všichni nám říkali, že to nejde, že na tom skončíme, nebo že se bez řezání neobejdeme. Že to je nerozebíratelná součást konstrukce, že to určitě bude z jednoho kusu," poznamenal ředitel Leteckého muzea v Kunovicích Martin Hrabec.

Členové týmu považují odmontování centroplánu za obrovský úspěch. "Není nám známo, že by někdo na TU-154 podobné práce prováděl. Centroplán je vůbec nejpevnější částí letadla, protože musí vydržet opakované silné namáhání při vzletech, během letu a při přistání," podotkla Šírová. Se zásahy do spojení trupu a křídla se podle ní nepočítá ani při údržbě nebo v rámci oprav. "Postupy tedy nejsou popsány v žádné dokumentaci kromě té výrobní, kterou si však samozřejmě výrobce nechává pro sebe," dodala.

Při demontáži se museli popasovat se stovkami šroubů, nýtů a svorníků, které navíc pojilo i lepidlo. K některým spojům se dostávali přes stísněné palivové nádrže. "Nedělním oddělením centroplánu od trupu tak vyvrcholily více než čtyřměsíční přípravy," poznamenala Šírová.

Nadšencům nyní zbývá oddělit i druhé křídlo. Doufají, že se získanými znalostmi se jim to podaří do konce srpna. Zároveň chtějí připravit přepravu trupu letounu.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

Načíst další článek

25°C

Dnes je neděle 23. července 2017

Očekáváme v 17:00 26°C

Celá předpověď