Klíčovým trendem ve vývoji aut je jejich připojení na internet

foto Ilustrační foto - Automobilka Škoda Auto představila 29. února v předvečer ženevského autosalonu svou hlavní novinku, koncept velkého SUV pod označením VisionS (na snímku pohled do interiéru). Vůz je s délkou 4,7 metru, šířkou 1,9 metru a kufrem o objemu 460 litrů výrazně větší, než dosud jediný SUV model, Škoda Yeti. Zároveň je první škodovkou se třemi řadami sedadel.

Brno - Klíčovým trendem ve vývoji a výrobě aut je jejich připojení na internet. Výrobci aut a dodavatelé technologií tak budou získávat čím dál více dat z provozu auta a bude na automobilkách, aby zákazníka přesvědčily, že dokážou jejich tok zabezpečit a využít je ve prospěch zákazníka. Řekl to na brněnské konferenci o vývoji automobilového průmyslu Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG.

Předpověď vychází z každoročního výzkumu společnosti mezi výrobci i spotřebiteli. "Auta sbírají data o uživateli a je otázka, kdo by měl být jejich vlastníkem. Uživatelé jsou v tomto trochu naivní a myslí si, že jsou to oni. Samozřejmě mají obavy, o to, co by se s daty mohlo dít. A čím více hráčů se dostane do toku dat, tím hůř je dohledatelné, jak kdo s nimi nakládá. Automobilky proto musí ukázat, že dokážou data ochránit," řekl Linhart.

O tom, jak důležité bude připojení aut na internet, hovořil i člen představenstva Škoda Auto Bohdan Wojnar. "Šedesát procent dopravy ve městech tvoří řidiči, kteří hledají parkovací místo. Proto budeme při výrobě potřebovat nové kompetence a už nebude stačit jen ohýbat plechy. Auto bude nositelem aplikací," řekl Wojnar. Podle něj musí automobilky zvládnout data používat a nabídnout služby s nimi spojené. "Mění se uživatelské chování. Stále pokračuje urbanizace, rozvíjí se sdílení aut," poznamenal Wojnar. Zmínil například, že nový model Kodiaq už může být s chytrým telefonem propojený a dokáže například uživatele vzbudit dřív, pokud zjistí, že dopravní situace se komplikuje.

Linhart také hovořil o renesanci aut na elektřinu vzhledem k tomu, že v minulých letech nastalo určité vystřízlivění z velkých očekávání. "Pokrok je však patrný a elektroauta nabývají na významu," řekl Linhart. Podle Wojnara nepůjde o změnu ze dne na den. Očekává však, že v roce 2025 by měl podíl elektroaut na trhu tvořit jednu čtvrtinu. "Zatím však neexistuje dostatečná infrastruktura," řekl Wojnar.

Linhart zmínil i zájem o takzvaná autonomní auta, tedy taková, která jsou zcela či částečně samořiditelná. "Možná překvapivě je o ně větší zájem na rozvíjejících se trzích," uvedl. Částečně už auta dnes dokážou jet i bez řidiče, umí například korigovat jízdu v jízdních pruzích či udržovat konstantní odstup od auta před sebou. "Je to technologie, která se nezadržitelně blíží do praxe. Automobilky to bude stát hodně peněz a hodně umu. Musí se tomu však přizpůsobit i legislativa," řekl Wojnar.

Reklama

Právě zveřejněno