Galerie Pro Arte vystavuje americká díla Stana Filka

foto Sérii obrazů slovenského umělce Stana Filka, které vytvořil v emigraci v USA v 70. a 80. letech, vystavuje Galerie Pro Arte v Praze. Obrazy jsou zavěšené na lankách, divák mezi nimi prochází a může je rozpohybovat. Tak je prý měl zavěšené v ateliéru i Stano Filko (1937 až 2015), který byl klíčovou osobností československého umění druhé poloviny 20. století. Především zahraniční kritika ho vnímá jako výrazného exponenta světové neoavantgardy.

Praha - Sérii obrazů slovenského umělce Stana Filka, které vytvořil v emigraci v USA v 70. a 80. letech, vystavuje Galerie Pro Arte. Podobně jako u dalších výstav, které se konají v paláci na Malé Straně, jde o akvizici stejnojmenného investičního fondu. Fond získal Filkovy kompozice, které podle kurátora Adama Hnojila představují ojedinělou reakci československého umělce na způsob malby tehdy rezonující světovou scénou, třeba v dílech Basquiata a George Baselitze.

Stano Filko (1937 až 2015) byl klíčovou osobností československého umění druhé poloviny 20. století. Především zahraniční kritika ho vnímá jako výrazného exponenta světové neoavantgardy. Od 60. let se Filko stal uznávanou autoritou díky svým invenčním projektům. "Kosmologicky zaměřené manifesty a instalace představují svérázný a respektovaný příspěvek světovému umění," řekl ČTK kurátor Adam Hnojil.

Významným mezníkem v jeho životě i tvorbě byla emigrace do Německa v roce 1981. Rok poté na sebe upozornil na přehlídce Dokumenta v Kasselu, která byla přelomová i pro německé umělce; odmítl ale nabídky tamních galeristů a odešel do USA.

Pro Arte nyní vystavuje soubor Filkových kreseb koupených od Čechoameričanky, která žila v USA od druhé poloviny 70. let. Filka zažila v New Yorku a pomáhala mu. "Filko odcházel z Československa jako slavný umělec, konceptualista, který v 60. letech společně třeba s Juliem Kollerem a dalšími prorážel cestu konceptu do československého umění. Zatímco v Čechách byla populární geometrická abstrakce a klasická malba, Slováci byli velice progresivní co se týče konceptu," říká kurátor.

Od působení v USA si Filko sliboval kariéru, která se ale nedostavila. "Ustoupil tehdy od konceptu a dělal gestuální malbu, na niž ale Amerika v 80. letech ještě nebyla připravena. V podstatě tam přežíval. To, co získala jeho galeristka a teď se tu vystavuje, tím v podstatě předběhl dobu," uvedl.

Filkův soubor děl je charakteristický prací s vlastní identitou a melancholickou retrospekcí umělce. Roli v nich hraje stesk emigranta po domově a rodině, který našel vyjádření v barevné škále nebo volbě témat. V některých obrazech se objevují barvy trikolóry, do některých jsou vlepeny obrázky dívek v krojích, jinde maloval zuby svého syna.

Autorem instalace výstavy je mladý sochař Rudolf Samohejl, který obrazy nechal zavěšené na lankách, divák mezi nimi prochází a může je rozpohybovat. Tak je prý měl zavěšené v ateliéru i Filko.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

Načíst další článek

12°C

Dnes je středa 22. listopadu 2017

Očekáváme v 1:00 2°C

Celá předpověď