Favorit je geniální auto, které má hlavu a patu, říká jeho majitel

foto Obdivovatel Škody Favorit Jan Klinger z Bakova nad Jizerou na Mladoboleslavsku vlastní dva favority, závodní speciál a jeden červený v klasické civilní verzi (na snímku z 13. září). Stavem unikátní exemplář z roku 1989 má najeto jen zhruba 18.000 kilometrů a předchozí majitel s ním nejezdil v zimě ani za špatného počasí.

Mladá Boleslav - Jan Klinger z Bakova nad Jizerou na Mladoboleslavsku je velkým obdivovatelem Škody Favorit, sám dva favority vlastní. Jeden v klasické civilní verzi, druhý závodní speciál. Podle něj jde o geniální auto, které má hlavu a patu, je snadné na údržbu a veškerý servis si jeho majitel zvládne udělat doma.

Historii favoritu sleduje už od samotného začátku, o vývoji auta četl v motoristickém časopisu Svět motorů. Jeho otec, v té době zaměstnanec mladoboleslavské automobilky, měl dokonce favorita z ověřovací série jako služební auto, tedy ještě předtím, než se vůz vůbec začal sériově vyrábět.

Model favorit byl uveden do prodeje v roce 1988, produkce pak byla ukončena v roce 1995. Klinger favoritů vystřídal několik. Dříve ho používal i na denní ježdění. Nyní vlastní stavem unikátní exemplář z roku 1989. Jeho červený favorit má najeto jen zhruba 18.000 kilometrů. Předchozí majitel s ním nejezdil v zimě ani za špatného počasí. Svému autu věnoval nadstandardní péči. "K tomuhle červenému jsem se dostal přes kamaráda, který ho servisoval. Pán ho nechtěl prodat spekulantovi, překupníkovi, který ho za rok se ziskem prodá. Já jsem se mu asi líbil, tak jsme si plácli," řekl Klinger. Interiér ani exteriér nenese ani nejmenší náznaky používání. "Já s tím autem v podstatě nejezdím. Vyjedu jednou, maximálně dvakrát za rok. Auto stojí v garáži pod plachtou," řekl majitel. Prodat favorita v budoucnu neplánuje, prý ho přenechá svému synovi jako cenného veterána.

Obdivovatel Škody Favorit Jan Klinger z Bakova nad Jizerou na Mladoboleslavsku vlastní dva favority, závodní speciál a jeden červený v klasické civilní verzi (na snímku z 13. září). Stavem unikátní exemplář z roku 1989 má najeto jen zhruba 18.000 kilometrů a předchozí majitel s ním nejezdil v zimě ani za špatného počasí. Druhým Klingerovým favoritem je závodní speciál. "Ten závodní přišel ke mně domů až po tom civilním. Je to vlastně replika auta, které jsem už jednou měl a v letech 1996 až 2000 jsem s ním jezdil mistrovství republiky," řekl Klinger. Odhlášeného favorita koupil na konci roku 2013, s hotovým speciálem vyjel v březnu 2014. "V technickém průkazu je tedy jako rok výroby uveden rok 2014, protože šlo o regulérní stavbu," vzpomíná Klinger. Přestavba auta v závodní speciál mu tedy zabrala tři měsíce, podle jeho slov šlo o 400 pracovních hodin. Se stavbou mu pomáhal soused a kamarádi. Přestavba ho stála zhruba 150.000 až 200.000 korun. "150.000 je minimum, ale jde to postavit i za 600.000," dodal majitel. Od běžného sériového vozu se závodní speciál liší například upraveným motorem, převodovkou, závodními sedačkami, speciálními tlumiči nebo ochranným rámem. V loňském roce odjel s favoritem celkem tři závody, letos zatím dva, třetím bude v říjnu rallye v Příbrami.

Grafický PROFIL k 30. výročí představení nového modelu mladoboleslavské automobilky - Škody Favorit. Kromě samotného favoritu obdivuje Klinger značku Škoda jako takovou. Sám je v automobilce již 25 let zaměstnán. Během života vyzkoušel celou řadu modelů, mimo jiné Škodu 100, 120, Felicii, Fabii nebo Octavii. Právě Octavii nyní využívá k dennímu ježdění. "Každé auto má svoje, na dlouhé cestování s favoritem jsem ale už moc zpohodlněl. Octavie má klimatizaci a jezdí za pět litrů nafty, tomu se asi nedá konkurovat," dodal Klinger.

Škoda Favorit oslaví 16. září 30 let od svého oficiálního představení veřejnosti. Byl to první český automobil s motorem vpředu a pohonem přední nápravy. Na jeho vývoj měl tehdejší konstruktér Petr Hrdlička dva a půl roku, tedy zhruba polovinu času, který tato operace tehdy vyžadovala. Favorit se vyráběl v několika karosářských variantách, které ale vstoupily do výroby až po příchodu Volkswagenu do Škody Auto.

Favorit kombi vznikl i díky policii, vzpomíná konstruktér

 

Konstruktér Škody Favorit Petr Hrdlička 13. září v Mladé Boleslavi pózuje u vozu, který navrhl před 30 lety. Dnes dvaaosmdesátiletý bývalý automobilový konstruktér Hrdlička dostal od československé vlády v březnu 1983 úkol, sestrojit zcela nový vůz s motorem vpředu, jehož výrobní náklady na každý kus nesměly překročit 36.500 korun. Model Škoda Favorit automobilka poprvé představila na brněnském veletrhu 16. září 1987. Dnes třiaosmdesátiletý automobilový konstruktér Petr Hrdlička dostal od československé vlády v březnu 1983 nelehký úkol. Sestrojit zcela nový vůz, který bude splňovat předem určená pravidla, jako je například umístění motoru vpředu nebo pohotovostní hmotnost do 900 kilogramů. Výrobní náklady na každý kus zároveň nesměly překročit stanovenou mez 36.500 korun. To vše musel stihnout za zhruba 2,5 roku.

První kroky Hrdličky vedly na ženevský autosalon, kde plánoval navázat kontakty s designérskými firmami. Hrdlička nakonec vybral nabídku italského designerského studia Nuccio Bertone. "Bertonemu jsme museli dát nákresy celého podvozku, včetně toho, kde jsou sedačky, kde je volant. To se mu líbilo, že rozmístění prostoru je dobré. Udělal nám obrázky, několik verzí, které přivezl. My jsme nad nimi seděli, karosáři, lisaři a přemýšleli, jestli jsme schopni to vylisovat, svařit. Podle toho jsme začali vybírat, jak by to auto mělo vypadat. Nakonec zůstaly tři varianty, které se postupně zdokonalovaly," řekl Hrdlička.

Podmínkou zadání také bylo, že se všechny díly potřebné k výrobě favoritu musely vyrábět na území tehdejšího Československa. Podle Hrdličky bylo složité hledat dodavatele, kteří by požadované díly uměli vyrobit. Problém byl například s předním plastovým nárazníkem. Dodavatel požadoval, aby byl vyroben ze čtyř jednotlivých dílů, což Hrdlička odmítal. Dodavatel proto nakonec musel koupit nový stroj. "Když jsme postavili první prototyp, tak jsme vůbec neměli disky, abychom s tím mohli jet. Daly se použít disky z Fiata Uno, museli jsme proto zažádat o dovoz. Dostali jsme odpověď, že příští rok si to můžeme koupit. Řekl jsem proto jednomu známému v Německu, jestli by mi nekoupil pět disků od una. On mi je přivezl a na tom jsme postavili první prototyp," vzpomíná Hrdlička.

"Byla to mission impossible. Za 2,5 roku odevzdat závazně všechny výkresy. Každý výkres musíte projednat na nějaké komisi, kde byli technologové, jestli se to dá vyrobit, pak invesťáci, jestli jsou peníze, aby se koupila zařízení," řekl Hrdlička. Podle něj měl k dispozici na testování sedm prototypů. Například při vývoji modelu Škody Karoq využili podle něj konstruktéři zhruba 200 prototypů.

Od začátku plánoval Hrdlička několik karosářských verzí, kromě standardního hatchbacku také verzi kombi, sedan, kupé a užitkový vůz. Další karosářské verze se ale začaly vyrábět až po příchodu Volkswagenu do Škody Auto v roce 1991. "Když naběhl favorit, tak všichni byli spokojení a už nechtěli dělat kombíka. Abych vůbec mohl kombíka prosadit, že se vůbec vyrobí prototyp, že se odzkouší, tak jsem se musel spojit s ministerstvem vnitra. Řekl jsem policajtům, že oni budou potřebovat jezdit se psem a s vysílačkou a že by bylo tohle auto dobré. Tak oni mi to objednali," uvedl Hrdlička.

Verze kombi dostala obchodní označení Forman. Plánovaný sedan se do výroby nedostal, podle Hrdličky je v případě přítomnosti hatchbacku a kombi na trhu zbytečný. "Co se týká kupátka, tak to jsme měli připravené pro Kvasiny. Řeklo se, že na výrobu těchto raznic nejsou investice, tak jsem tenkrát pro ty Kvasiny vymyslel pickup, protože mi bylo líto, aby Kvasiny zase dělaly to samé auto," uvedl konstruktér.

Do doby, než začala Škoda produkovat více modelových verzí, šlo podle Hrdličky nikoliv o automobilku, ale o stroj na auta. "Z hlediska obchodu je to nemožné, vy musíte mít dealery, ty prodavače. On se s jedním autem neuživí," řekl Hrdlička.

Se samotným designem favoritu byl prý konstruktér spokojený. "Bylo mi líto, že jsme neměli tvarované výplně dveří a podobně. Ale nikdy není všechno možné," řekl Hrdlička. "Měli jsme to obrovské štěstí, že se neprojevily žádné životně důležité nedostatky na tom autě," doplnil konstruktér. Z technického pohledu by dnes řadu věcí udělal jinak, tenkrát ale možnosti neměl, navíc ho tlačil čas. Kompromisem bylo například topení, které se má montovat zevnitř auta. Výrobce Autobrzdy Rakovník ale žádné jiné topení dodat nemohl, proto má favorit topení namontované v motorovém prostoru, kvůli čemuž nebylo možné udělat přepážku, která by zamezila pronikání hluku od motoru do kabiny.

Model Škoda Favorit automobilka poprvé představila na brněnském veletrhu před 30 lety, 16. září 1987. Byl to první český automobil s motorem vpředu a pohonem přední nápravy. Do prodeje byl uveden v roce 1988, stál 84.600 korun, což byl osmadvacetinásobek tehdejšího průměrného platu v Československu. Produkce pak byla ukončena v roce 1995.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

Načíst další článek

6°C

Dnes je neděle 19. listopadu 2017

Očekáváme v 3:00 3°C

Celá předpověď