Dva manažeři ČT se ohradili proti nařčení RRTV o porušení zákona

foto Česká televize - logo.

Praha - Dva zástupci šéfredaktora zpravodajství České televize (ČT) František Lutonský a Michal Kubal napsali Radě pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) otevřený dopis, v němž se ohrazují proti nařčení, že ČT ve zpravodajství o volbách amerického prezidenta stranila kandidátce Hillary Clintonové na úkor Donalda Trumpa. Dopis má ČTK k dispozici. Vyjádření rady ČTK zjišťuje.

Podle čtvrtečního vyjádření RRTV televize porušila zákon, protože její zpravodajství v bloku Americká volební noc bylo neobjektivní a nevyvážené. "Vaše zdůvodnění vyvolalo mezi tvůrci a spolupracovníky pořadu rozhořčení a pocit nespravedlnosti, zejména kvůli účelovosti a zřejmé zaujatosti vaší zprávy. Nikdo z desítek lidí připravujících toto vysílání neměl samozřejmě sebemenší zájem na vyjadřování preferencí kteréhokoliv z kandidátů," uvedli v dopise.

Členové vedení zpravodajství ČT se pozastavili nad tím, proč rada nehodnotila celé dvanáctihodinové vysílání, ale jen jeho zlomek. Upozornili, že ve vysílání vystoupilo celkem 27 hostů, včetně otevřených příznivců Donalda Trumpa a tvrdých kritiků Hillary Clintonové, například Elišky Haškové Coolidge nebo Romana Jocha. Podivili se i tomu, že rada označila velvyslance USA Andrewa Schapira jako transparentního příznivce Hillary Clintonové, a nikoliv jako nejvyššího reprezentanta USA v ČR.

Zároveň radu vyzvali, aby sdělila, na základě jakých analýz a kompetencí označila CNN za televizní program, který před volbami otevřeně sympatizoval s kandidátkou Clintonovou a zda mají zprávě rady rozumět tak, že televizní moderátoři nesmějí pokládat otázky reflektující atmosféru ve veřejném prostoru, například otázky na bezpečnostní dopady rozhodnutí amerických voličů.

RRTV ve svém zdůvodnění informace o porušení zákona uvedla, že v rámci vysílání byl například manipulativně spojen obraz a slova během reportáže o postoji amerických celebrit k oběma kandidátům. Televize podle ní také v komentářích ve studiu nebo v předtočených příspěvcích dala prostor čtyřem americkým občanům, kteří byli všichni příznivci Clintonové a kritizovali Trumpa. ČT využívala příspěvky americké televize CNN, která podle rady před volbami otevřeně sympatizovala s Clintonovou. V několika případech také nebyly komentáře odděleny od informací zpravodajského charakteru, uvedla RRTV.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

Načíst další článek

10°C

Dnes je středa 22. listopadu 2017

Očekáváme v 13:00 10°C

Celá předpověď