Ministerstvo zvažuje zavedení koncesí na nejvytíženějších tratích

foto Železnice, koleje, zastávka - ilustrační foto.

Praha - Ministerstvo dopravy zvažuje možnost zavedení koncesního modelu na železnici. Zatímco nyní stát na většině tratí dopravci za provoz vlaků doplácí, na nejvytíženějších tratích, kde se provoz komerčně vyplatí, by mohli dopravci za možnost provozovat zde dopravu naopak platit státu. Na dnešním Žofínském fóru to řekl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

V současnosti je o tomto principu možné uvažovat pouze na trase mezi Prahou a Ostravou, do budoucna ale přichází v úvahu i spojení mezi Prahou a Brnem, uvedl Čoček. Trať z Prahy do Ostravy je prvním spojením v Česku, kde byla zavedena konkurence železničních dopravců. To přineslo zlepšení služeb pro cestující a snížení cen jízdenek, na druhou stranu ale množství vlaků konkurenčních dopravců z trasy téměř vytlačilo nákladní dopravu.

Zejména v úseku mezi Prahou a Pardubicemi a Přerovem a Ostravou jsou časová okna pro nákladní dopravu kvůli nedostatku volné kapacity na trati přesouvána do nočních hodin. To působí problémy zejména kvůli překračování hlukových limitů.

V osobní dopravě může o přidělení volné kapacity na českých kolejích požádat každý dopravce. Správa železniční dopravní cesty mu ji přidělí, pokud jeho komerční spoj nekoliduje s jiným vlakem. Takto jednoduché to ale do budoucna nebude. Podle Čočka se bude na železnici vždy provádět takzvaný test hospodářské vytíženosti, pokud bude chtít některý z dopravců nasadit komerční spoj v krátkém časovém rozmezí od vlaku, který byl objednán státem nebo některým z krajů. Test by měl prověřit, zda nový spoj neodebere cestující z vlaku, který objednává stát, případně kraj, a na jehož provozu se finančně podílí.

Vláda letos v březnu schválila postup otevírání železničního trhu konkurenci. Do konce roku 2021 se uskuteční soutěže na zajištění dopravy na pěti rychlíkových tratích.

Dopravní experti budou jednat o rychlé železnici

Experti na železniční dopravu a představitelé státu budou dnes jednat také o připravované stavbě vysokorychlostní železnice v Česku. Součástí diskuse na Žofínském fóru bude i evropská legislativa, podle které musí stát postupovat při budoucím výběru dopravců na dotovaných linkách.

Příprava na výstavbu vysokorychlostních tratí pro vlaky jedoucí více než 300kilometrovou rychlostí je zatím v Česku ve fázi prvních studií. Letos v květnu vláda schválila koncepční materiál, který stanovuje základní sít rychlých spojení největších českých měst na vysokorychlostní železnice v zahraničí. První takovou tratí je propojení Berlína přes Drážďany s Prahou. Hotová by mohla být podle Správy železniční dopravní cesty do roku 2030. Druhou v pořadí je trať z Prahy do Brna, která se v Brně rozdvojuje na dva směry k Břeclavi a na Ostravu. Poslední uvažovaná spojení mají směřovat z Brna do polských Katovic a z Prahy do Vratislavi.

Českým drahám vyprší velká část desetiletých kontraktů na provoz vlaků v roce 2019, obnovení smluv bez výběrových řízení ale už nebude mít státem vlastněný dopravce jednoduché. Podle takzvaného čtvrtého evropského železničního balíčku může stát, případně kraj, přidělovat provoz na jednotlivých tratích bez soutěže i po roce 2019. Je to možné ale jen krátkodobě a za situace, že o konkrétní trasu nemá zájem žádný konkurent.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

Načíst další článek

4°C

Dnes je středa 13. prosince 2017

Očekáváme v 13:00 4°C

Celá předpověď