ČR je a nadále zůstane domovem společnosti Škoda, tvrdí šéf Maier

foto Ilustrační foto - Předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier.

Mladá Boleslav - Vedení společnosti Škoda Auto se dnes snažilo dopisem zaměstnancům uklidnit obavy vyvolané nepotvrzenými informacemi, že se má část výroby Škody přesunout do Německa. "Naše české výrobní závody zásadně jsou a budou na prvním místě. Česká republika je a nadále zůstane domovem společnosti Škoda Auto," píše předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier v dopise, který má ČTK k dispozici.

Podle Maiera pracuje firma v současné době na hranici kapacity a výrobní závody jsou plně vytížené. Automobilka spoléhá na vysoké nasazení a flexibilitu všech zaměstnanců a na konstruktivní spolupráci s Odbory KOVO. "Poptávka je však tak vysoká, že musíme prověřovat i možnosti dalšího rozšíření našich kapacit. V tomto ohledu je nám ku prospěchu výrobní svazek koncernu Volkswagen, který je v rámci celosvětového automobilového průmyslu jedinečný. V této záležitosti se však jedná výlučně o pokrytí špiček ve výrobě," píše Maier v dopisu.

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen prý chtějí, aby se část produkce koncernové divize Škoda Auto přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za sdílené technologie. Snaží se tak omezit konkurenci, kterou Škoda představuje pro klíčovou koncernovou značku Volkswagen, řekly agentuře Reuters zdroje z podniku.

Podle předsedy podnikové rady Jaroslava Povšíka se Volkswagen snaží přesunem výroby vyřešit současnou krizi. "Chtějí zajišťovat vytížení německých lokalit. Nejde jim Passat, ale vidí, že Superb se prodává dobře, a rádi by si ho tam vzali," míní Povšík. Podle něj má na situaci velký vliv také aféra dieselgate, která téměř zastavila prodeje aut koncernu VW v USA. "Dochází k určitým příjmovým položkám, které jsou negativní, takže se shánějí peníze ze značek, které mají dobrou likviditu jako my," uvedl Povšík.

Odboráři dnes pohrozili omezením přesčasů, bude-li vedení mateřského koncernu Volkswagen trvat na přesunu části výroby české automobilky do Německa. Odborářům se nelíbí hlasy z VW, podle kterých má Škoda nepoctivou výhodu v podobě kombinace německé technologie s levnější pracovní silou. Dohody o vícesměnných modelech práce vyprší na konci roku.

V případě přesunu části výroby Škody do Německa by podle Povšíka zaniklo zhruba 2000 míst. Podle ekonomů by ale přesun neměl znamenat snižování počtu zaměstnanců, protože Škoda Auto se v České republice potýká s nedostatkem kapacit. "Nenechte se současnými diskuzemi znejistit. Od našeho záměru dále společně pracovat na úspěšné budoucnosti společnosti Škoda Auto se nenecháme odradit," uzavírá Maier.

Provozní zisk divize Škoda Auto se v minulých třech letech více než zdvojnásobil na loňských 1,2 miliardy eur (31 miliard Kč). Zisková marže v divizi tak dosáhla 8,7 procenta, což je v rámci koncernu Volkswagen druhá nejvyšší úroveň po luxusní značce Porsche. Marže u značky VW se naopak v důsledku poklesu provozního zisku snížila na 1,8 procenta.

Odbory Škody pohrozily omezením přesčasů kvůli přesunu výroby

Odbory Škody Auto pohrozily omezením přesčasů, pokud bude vedení mateřského koncernu Volkswagen trvat na přesunu části výroby české automobilky do Německa. Odborářům se nelíbí hlasy z VW, podle kterých má Škoda nepoctivou výhodu v podobě kombinace německé technologie s levnější pracovní silou. Uvedl to předseda podnikové rady Škoda Auto Jaroslav Povšík v prohlášení, které má ČTK k dispozici. Podle Povšíka jsou Škodě vytýkány její úspěchy.

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen prý chtějí, aby se část produkce koncernové divize Škoda Auto přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za sdílené technologie. Snaží se tak omezit konkurenci, kterou Škoda představuje pro klíčovou koncernovou značku Volkswagen, řekly agentuře Reuters zdroje z podniku. Podle Povšíka se Volkswagen snaží přesunem výroby vyřešit současnou krizi. "Oni chtějí zajišťovat vytížení německých lokalit. Nejde jim Passat, ale vidí, že Superb se prodává dobře, a rádi by si ho tam vzali," míní Povšík. Podle něj má na situaci velký vliv také aféra dieselgate, která téměř zastavila prodeje aut koncernu Volkswagen v USA. "Dochází k určitým příjmovým položkám, které jsou negativní, takže se shánějí peníze ze značek, které mají dobrou likviditu jako my," uvedl Povšík.

Výroba vozů Škoda Auto po roce 1989 - chronologický přehled s počtem vyrobených kusů do konce července 2017.
Kvůli vysoké poptávce po vozech Škoda se snaží vedení české automobilky co nejvíce zvýšit celkovou produkci. Pomáhají ji k tomu i flexikonta, tedy směny navíc. Automobilce umožňují vícesměnné modely práce. Na několika odděleních tak zaměstnanci pracují také na noční směně z pátku na sobotu, na ranní směně v sobotu a někde také v sobotu odpoledne.

Firma se navíc potýká s nedostatkem dělníků. Nabízí desítky volných míst, láká na nadprůměrné platy, náborový příspěvek či bonusy. Škoda se snaží tento deficit řešit podporou technického vzdělávání spoluprací se základními, středními i vysokými školami, s veřejnou správou, ale i vzděláváním na vlastním odborném učilišti nebo vysoké škole. Zaměstnanci Škody Auto pobírají v ČR nadprůměrné platy. Průměrná hrubá dělnická mzda je v automobilce 36.000 korun měsíčně.

Odboráři hrozí omezením směn na víc. Dohoda o současných modelech práce vyprší na konci roku. "Někde mají zaměstnanci volno každý třináctý víkend. Nepůjdeme proto do těchto modelů, protože budeme vydělávat a oni (Volkswagen) nám pak řeknou, vyděláváte, tak jste naše konkurence. To radši nechám lidem víkendy, oni mi zatleskají," řekl ČTK Povšík.

Informace z Volkswagenu o tom, že představuje Škoda pro koncern konkurenci, jsou podle Povšíka zaměřeny proti Škodě. "Jsou ve své podstatě zaměřeny proti společnosti Škoda Auto, proti jejím zaměstnancům, kterým jsou vytýkány jejich úspěchy, flexibilita, kvalita výroby a vytvořené hospodářské výsledky. Za tím vším však je obrovské nasazení všech zaměstnanců, práce o víkendech na úkor rodinného života a podobně," uvedl.

V případě přesunu části výroby Škody do Německa by podle Povšíka zaniklo zhruba 2000 míst. Podle ekonomů by ale přesun neměl znamenat snižování počtu zaměstnanců, protože Škoda Auto se v České republice potýká s nedostatkem kapacit.

Provozní zisk divize Škoda Auto se v minulých třech letech více než zdvojnásobil na loňských 1,2 miliardy eur (31 miliard Kč). Zisková marže v divizi tak dosáhla 8,7 procenta, což je v rámci koncernu Volkswagen druhá nejvyšší úroveň po luxusní značce Porsche. Marže u značky VW se naopak v důsledku poklesu provozního zisku snížila na 1,8 procenta.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

Načíst další článek

21°C

Dnes je úterý 17. října 2017

Očekáváme v 7:00 11°C

Celá předpověď