Brněnští nadšenci zachraňují parní lokomotivu řady 555

foto Nadšenci z brněnského Klubu přátel kolejových vozidel před třemi lety získali parní lokomotivu řady 555 (na snímku z 13. sprna 2016). Nyní shánějí od dárců peníze na dokončení opravy kotle. Lokomotiva byla vyrobená v nacistickém Německu za druhé světové války, v Česku se jí proto přezdívá Němka.

Brno - Nadšenci z brněnského Klubu přátel kolejových vozidel před třemi lety získali parní lokomotivu řady 555. Nyní shánějí prostřednictvím sbírkového portálu peníze na dokončení opravy kotle. Potřebují do pondělí vybrat 440.000 korun, jinak se příspěvky vrátí dárcům. Dnes po poledni jim chybělo přes 35.000 korun. Pokud vyberou peněz více, použijí je na další opravy. Jestliže bude klub v získávání peněz úspěšný, mohla by lokomotiva za dva až tři roky jezdit, řekl ČTK si předseda klubu Jiří Kotas.

Lokomotiva byla vyrobená v nacistickém Německu firmou Henschel za druhé světové války, v Česku se jí proto přezdívá Němka. Šlo o maximálně jednoduchou konstrukci pro válečné účely a vyrobilo se 6000 kusů, což byla nejpočetnější série parních lokomotiv na světě. V Československu jezdily tyto stroje po válce poměrně dlouho, bylo jich téměř 200.

Nadšenci z brněnského Klubu přátel kolejových vozidel před třemi lety získali parní lokomotivu řady 555 (na snímku z 13. sprna 2016). Nyní shánějí od dárců peníze na dokončení opravy kotle. Lokomotiva byla vyrobená v nacistickém Německu za druhé světové války, v Česku se jí proto přezdívá Němka.

Kus, který koupil Kotas od jiného sběratele, do provozu nikdy nevyjel a sloužil jako válečná záloha jugoslávských železnic. V roce 1991, když začala v bývalé Jugoslávii válka, byly zálohy zlikvidovány, některé šly do šrotu, jiné se prodávaly. "Dalo by se říct, že šlo o 150 tun šrotu, od té doby totiž stroj chátral," uvedl Kotas.

Každý z přispěvatelů se může těšit na odměnu, od drobných suvenýrů po jízdu na lokomotivě. Klub se za dobu své činnosti postaral o renovaci 80 lokomotiv či vagónů, parních lokomotiv bylo sedm. Dosud se však jednalo o malé či průmyslové stroje, a nikoliv o velké traťové lokomotivy.

"Parní stroje a obzvláště lokomotivy jsou fascinující. Proto jsem se rozhodl, že nebudu jejich pouhým obdivovatelem, ale pokusím se pro jejich udržení při životě i v třetím tisíciletí něco udělat. Lokomotiva je legenda evropských kolejí, která vznikla v pohnuté době. I proto by se neměla stát hromadou šrotu, ale měla by sloužit jako živá připomínka," uvedl Kotas.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2018 ČTK

Načíst další článek

1°C

Dnes je pondělí 22. ledna 2018

Očekáváme v 17:00 0°C

Celá předpověď