Bibliofilie jsou knihou i uměním, vycházejí i v digitální době

foto Knihy. Výstava knih. Ilustrační foto

Praha - V době, kdy knížky lze číst v tabletu či mobilu, poslouchat v autě nebo při běhání, jsou i čtenáři, kteří milují knihu jako umělecké dílo. Pro ně vydávají nakladatelé bibliofilie a navazují tak na dlouholetou tradici v české knižní kultuře. Knihy omezené malým nákladem doprovázejí přední výtvarníci. Nakladatelé říkají, že chtějí dělat něco, co by je přežilo, co je krásné na omak, co by v uspěchané době vyjadřovalo klid a co by pomohlo připomenout, jak knihy vznikaly dřív.

"Jaká všelijaká umění do výroby promlouvala, jací mistři jsou tiskaři, knihvazači, kteří o chování papíru či o písmech vědí tolik. A že v digitální době je už málo takových. Tohle všechno jsme chtěli připomenout," řekl ČTK Lukáš Novosad z nakladatelství Teapot, které funguje čtvrtým rokem. Speciální vydání knížek ale do svého programu zařazují i nakladatelství s širokým záběrem publikací. "Sběratelé knih tu byli vždy a vždy tu budou, je proto na vydavateli, aby jim nabídl zajímavou lahůdku," řekl ČTK Richard Klíčník z nakladatelství Argo.

Teapot navazuje na značku Bonaventura, která vznikla roku 1990 a byla pokračovatelem Komorního sdružení pro hudbu, poezii a výtvarné umění Lyra Pragensis. Teapot od roku 2013 vydal deset publikací, z toho čtyři jsou vyprodané. Za bibliofilii se považuje náklad do 200 kusů. "Náklad knih je určen zvolenou výtvarnou technikou: litografie umožňuje víc tisků než suchá jehla," říká Novosad. A tak knih s litografiemi vychází třeba 150, ale například čerstvé publikace Záhořovo lože s grafikami Františka Skály vyšlo 65 kusů. "Podstata bibliofilie je, že vyjde jednou a dost. Není to ani možné technicky: podklady k tisku obrazů se vždy zničí. Zájemce o prodanou knihu musí počkat, až ji jiný prodá," řekl Novosad.

Záhořovo lože obsahuje pětici originálů temných obrazů, z nichž se každý vztahuje k jednomu zpěvu básně. Desky jsou z topolové překližky, do níž Skála žhavými uhlíky vypálil vzor, který je u každé knihy jiný. Kromě toho byl pro desky v kovářské dílně vytvořen originální cejch, kterým je do desek vypálen název knihy. Díky tomu je každý kus unikát.

"Tu technologii jsem zvolil, protože už jsem s ní měl zkušenosti, vrhal jsem uhlíky na dřevo a ony tam udělají krásnou kresbu, která není plánovaná, není udělaná lidskou rukou, ale je to příroda, kreslí to oheň," řekl Skála ČTK. Náročnou techniku suché jehly si prý zvolil proto, že vystihuje romantiku vybrané, lehce opomíjené Erbenovy básně. Za unikátní umělecké dílo zaplatí zájemce téměř 30.000 korun.

Argo má trochu jiný přístup, většina jeho bibliofilií doplňuje ediční plány. Speciální vydání v omezeném počtu kusů mívá v Argu zejména Miloš Urban, kmenový autor. Třeba kniha Mrtvý holky byla k dostání v dřevěné krabičce a s dámskými kalhotkami. "Většina našich bibliofilních projektů je vyprodána. Největší zájem byl ale o Orwellovo Devatenáct set osmdesát čtyři s ilustracemi Jaroslava Róny a o Tolkienova hobita v kůži," řekl Klíčník. "Právě dokončujeme přípravy prvních dvou dílů Písně ledu a ohně od G. R. R. Martina v kůži i plátně, na jaře omnibus Pána prstenů. Další v plánu je třeba Jméno růže Umberta Eca. Pak se uvidí," nastiňuje plány.

Bibliofilie s pracemi současných českých umělců vydává také nakladatelství Aulos, které v roce 192 založil někdejší redaktor Lyry Pragensis Zdeněk Křenek. O tom, že bibliofilie není knihou na jedno použití, svědčí i fakt, že nejdražší knihou prodanou na domácím aukčním trhu je Váchalova bibliografie Šumava umírající a romantická, která se v roce 2008 prodala za 3,1 milionu korun. Jedno z nejpozoruhodnějších uměleckých děl 20. století Váchal vytiskl a svázal do 11 exemplářů o rozměrech 48 krát 64 centimetrů s téměř 70 barevnými dřevoryty.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

Načíst další článek

8°C

Dnes je pondělí 11. prosince 2017

Očekáváme v 7:00 5°C

Celá předpověď