Automobilky kvůli dieselgate svolaly do servisů asi polovinu aut

foto Znak automobilky Volkswagen - ilustrační foto.

Praha - Automobilky koncernu Volkswagen již v Česku svolaly do servisů kvůli úpravě problematických motorů TDI schopných obcházet emisní měření téměř polovinu ze 154.000 dotčených vozů. Z toho servisy již navštívila více než třetina pozvaných aut. Uvedli to zástupci jednotlivých firem pro ČTK.

Škoda Auto již pozvala 40 procent z 96.000 aut vybavených motory EA 189 plnícími normu Euro 5. U značek Audi, Volkswagen a Seat došly pozvánky 29.500 z celkem 58.060 majitelů.

Do servisů dosud mířily převážně vozy s motory 2,0 TDI, výrobce již ale má řešení i pro agregáty 1,2 a 1,6 TDI. Jejich majitele bude Centrum dopravních služeb ministerstva dopravy zvát v nejbližších dnech a týdnech. Řešení většinou spočívá v bezplatném přehrání softwaru v řídící jednotce motoru.

"Do této chvíle jde u Škody o modely Superb, Octavia a Yeti s dvoulitrovými motory TDI, přičemž například u modelu Superb s dvoulitrovým motorem 2,0 TDI (125 kW), tedy jedním z prvních uvolněných software, dosahuje podíl plnění více než 62 procent. Potvrzuje se tak náš původní předpoklad, že většina majitelů spojuje přehrání nové verze software, po dohodě se servisním partnerem, s plánovanou pravidelnou inspekcí či jiným servisním úkonem, jako je například přezutí sezónních pneumatik, výměna oleje a podobně," uvedl mluvčí zastoupení Škody Auto v ČR Vítězslav Pelc.

Dosavadní více než třetinová návštěvnost servisů je podle odborníků relativně vysoká účast. Například na výměnu smrtelně nebezpečných airbagů japonské firmy Takata přijelo v tuzemsku u jednotlivých značek 40 až 60 procent řidičů.

Skandál vypukl loni v září, když americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka pozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin.

Vozy s problematickým motorem se už v Evropě neprodávají. Celkově jsou ale namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

VW již má od úřadu KBA všechna povolení k úpravě naftových aut

Německá automobilka Volkswagen již od německého úřadu pro motorová vozidla (KBA) obdržela všechna potřebná povolení pro úpravu naftových vozů umožňujících manipulaci s testy emisí. Souhlas KBA s úpravou se tak podle agentury Reuters teď vztahuje na zhruba devět milionů automobilů.

Podle rozhodnutí KBA se řídí řada úřadů v Evropě i v dalších zemích, nikoli však ve Spojených státech a Kanadě. Tam bude Volkswagen nucen vynaložit obrovské částky na zpětný odkup aut a odškodnění zákazníků, upozornila agentura DPA.

Volkswagen loni v září přiznal, že software umožňující manipulovat s emisními testy instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě. Skandál se týká i 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

V Evropské unii musí Volkswagen v důsledku této kauzy svolat k úpravě zhruba 8,5 milionu aut. V České republice začal podnik auta s naftovými motory s problematickým softwarem svolávat k úpravám v polovině května.

Volkswagen odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech. Ti mají nárok na kompenzaci ve výši až 10.000 dolarů (260.000 Kč). Mohou se navíc rozhodnout, zda budou požadovat úpravu aut, nebo jejich zpětné odkoupení Volkswagenem.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2017 ČTK

Načíst další článek

4°C

Dnes je úterý 12. prosince 2017

Očekáváme v 21:00 2°C

Celá předpověď