Praha - V hlavním městě se v loňském roce zvýšil počet aut o 40.800 automobilů na 1,258 milionu. Většinu z nich tvoří osobní automobily. Celkem po metropoli auta najezdila asi 22,8 milionu kilometrů, meziročně méně. Nejvytíženější komunikací byl stejně jako v uplynulých letech Barrandovský most. Vyplývá to z dopravní ročenky Technické správy komunikací (TSK) za rok 2022, kterou má ČTK k dispozici.
V metropoli je 4068 kilometrů komunikací. Z celkového počtu vozidel registrovaných v Praze je většina osobních, kterých je více než jeden milion. V roce 2021 evidovaly úřady v metropoli 970.755 osobních aut, v roce 2020 to bylo 925.716. Ve srovnání se zbytkem Česka tvoří množství aut registrovaných v metropoli necelou sedminu celkového počtu aut v republice. Nejvíc jich v Praze přibylo v letech 1990 až 2000, kdy se jejich počet zdvojnásobil.
Po Praze loni řidiči najeli 22,813 milionu kilometrů, když v roce 2021 to bylo 22,956 milionu a o rok dříve 21,482 milionu kilometrů. Stejně jako v uplynulých letech, nejvíc najela osobní auta.
V uplynulých dvou letech se proměnila intenzita dopravy. V roce 2020 meziročně klesla o osm procent, v roce 2021 vzrostla a skoro vyrovnala předcovidový rok 2019 a na zhruba stejné úrovni se držela i loni. Zatímco v centru města byla intenzita v meziročním srovnání stejná, část aut ubyla na takzvaném vnějším kordonu.
Nejvytíženější komunikací byl loni Barrandovský most, a to i přesto, že jej silničáři přes léto opravovali a byl na něm omezen provoz. Po mostě denně projelo 139.000 aut, meziročně asi o tři tisícovky méně. Druhou nejvytíženější byla Jižní spojka v úseku Chodovská – V korytech, kde projelo 129.000 aut a na třetím místě Jižní spojka mezi ulicemi 5. května a Vídeňská. Barrandovský most je zároveň nejvytíženějším mostem přes Vltavu. Za ním jsou na druhém místě Hlávkův a třetí Radotínský společně s mostem Barikádníků.
Nejvytíženější běžnou křižovatkou bylo křížení Černokostelecké s Průmyslovou s denním provozem 70.000 aut. Na druhém místě křižovatka Podebradská-Kbelská, která byla nejvytíženější v roce 2021. Nejzatíženější takzvanou mimoúrovňovou křižovatkou je křížení 5. května a Jižní spojky s 209.000 auty. Nejvíc řidičů projelo Dejvický tunel, denně jej využilo 93.000 vozů.
V meziročním srovnání se od roku 2010 ani loni nezměnila obsazenost v automobilech. Ta se v centru drží na 1,3 člověka na jedno vozidlo. Pro srovnání v roce 1990 to bylo 1,71, v roce 2000 pak 1,44 osob na vůz.
Počet aut v Praze:
Rok | Počet motorových vozidel | Počet osobních aut |
1961 | 93.106 | 44.891 |
1990 | 428.769 | 336.037 |
2000 | 746.832 | 620.663 |
2015 | 941.145 | 740.745 |
2016 | 1,002.645 | 795.178 |
2017 | 1,058.949 | 844.613 |
2018 | 1,104.392 | 882.717 |
2019 | 1,140.482 | 911.844 |
2020 | 1,160.982 | 925.716 |
2021 | 1,217.344 | 970.755 |
2022 | 1,258.144 | 1,003.728 |
Nejvytíženější komunikace (2022):
Úsek | Počet aut za den |
Barrandovský most | 142.000 |
Jižní spojka (Chodovská - V Korytech) | 129.000 |
Jižní spojka (5. května - Vídeňská) | 128.000 |
Strakonická (Dobříšská - Barrandovský most) | 124.000 |
Jižní spojka (Průběžná – V Korytech) | 121.000 |
Nejvytíženější most přes Vltavu (2022):
Úsek | Počet aut za den |
Barrandovský most | 139.000 |
Hlávkův most | 67.000 |
Radotínský most | 60.000 |
most Barikádníků | 60.000 |
Jiráskův most | 41.000 |
Množství ujetých kilometrů:
Rok | Množství kilometrů (v milionech km) |
2017 | 23,043 |
2018 | 23,006 |
2019 | 23,356 |
2020 | 21.482 |
2021 | 22.956 |
2022 | 22.813 |
Zdroj: Technická správa komunikací