Zemřela španělská sopranistka Caballéová známá i písní Barcelona

foto Španělská operní pěvkyně Montserrat Caballéová (na archivním snímku).

Barcelona - Ve věku 85 let dnes zemřela španělská operní pěvkyně Montserrat Caballéová, kterou vedle desítek operních rolí proslavil i popový duet Barcelona s Freddiem Mercurym. O jejím skonu informovala barcelonská nemocnice, kde byla světová sopranistka hospitalizována od poloviny září. Diva, která na operních pódiích zářila více než půl století, několikrát vystoupila i v Česku, naposledy v roce 2010. K jejímu úmrtí se s lítostí vyjadřili vrcholní španělští představitelé či světové operní hvězdy.

Caballéová, která zahájila svou kariéru čítající přes 4000 vystoupení v 50. letech minulého století, byla podle odborníků výjimečná především nebývalým rozsahem svého hlasu. Pěvkyně označovaná španělským tiskem za vůbec poslední klasickou operní primadonu byla často srovnávána se svou slavnou předchůdkyní Marií Callasovou, sama však podobná slova odmítala. "Nepovažuji se za operní legendu...Každá doba má své hvězdy a já jsem jen dobře dělala svou práci, nejlépe, jak to šlo," řekla v rozhovoru s listem El País před čtyřmi lety.

Španělská operní pěvkyně Montserrat Caballéová se zpěvákem skupiny Queen Freddiem Mercurym (uprostřed vlevo). Zatímco operní znalci oceňovali především její interpretaci oper Vincenza Belliniho a Gaetana Donizettiho, široká veřejnost si zapamatovala hlavně její popový duet se zpěvákem skupiny Queen, který se v roce 1992 stal neoficiální hymnou olympiády v Barceloně. "Odpočívej v pokoji, drahá Monsty. Tvůj krásný hlas bude s námi navždy," napsal na twitteru kytarista kapely Brian May s tím, že pěvkyně byla inspirací pro všechny, ale "zvláště pro Freddieho".

Nad jejím skonem vyjádřil zármutek i španělský král Felipe VI. s rodinou, který označil Caballéovou za "nejlepší z nejlepších", jež "dokázala objevovat nové možnosti tvorby". Soustrast vyjádřili i španělský premiér Pedro Sánchez, šéf katalánské vlády Quim Torra a lídři politických stran v zemi.

Velkou lítost vzbudila zpráva i mezi jejími profesními kolegy, kteří ve svých ohlasech zdůrazňují výjimečnost hlasového rozsahu a křehkosti projevu pěvkyně. "Ze všech sopránů, které jsem kdy slyšel naživo, jsem nikdy neslyšel nikoho jako Montserrat," řekl katalánskému rozhlasu tenorista José Carreras, který ocenil univerzálnost, s níž byla schopna zazpívat "vše od nejčistšího bel canta až po Wagnerova Tristana a Isoldu".

Caballéová se několikrát představila i českým divákům, naposledy před osmi lety na Mezinárodním hudebním festivalu Petra Dvorského na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. V posledních letech už kvůli křehkému zdraví vystupovala jen sporadicky. Od poloviny září se podle španělských médií nacházela v barcelonské nemocnici Sant Pau.

Pohřeb slavné pěvkyně se uskuteční v pondělí ve 14:00 SELČ v krematoriu v barcelonské čtvrti Les Corts. O den dříve v poledne na stejném místě se bude konat smuteční shromáždění.

Caballéová byla pěvkyní s dokonalou technikou, míní experti

Rovnocennou partnerkou slavných mužských operních pěvců i ženou, která přispěla ke sbližování rozdílných hudebních žánrů, byla podle hudebního publicisty Jiřího Černého zesnulá sopranistka Montserrat Caballéová. Publicistka Věra Drápelová ČTK řekla, že umění Montserrat Caballéové bylo založeno nejen na kromobyčejné kráse hlasu, ale především na dokonalé dechové technice. "Její odkaz spočívá v tom, že opera se musí především zazpívat, teprve poté se může dodat to ostatní," uvedla.

Španělská operní pěvkyně zemřela dnes po delší nemoci ve věku 85 let. "Byl to i v té obrovské konkurenci druhé poloviny 20. století nádherný koloraturní soprán. To, co jí chybělo na postavě pro ztvárnění operních heroin, vynahrazovala nejen technikou, ale i vzácnou barvou hlasu. Už to, že se mohla postavit jako rovnocenná partnerka vedle Plácida Dominga, Josého Carrerase a Luciana Pavarottiho, o něčem svědčí," řekl Černý ČTK.

Tím, že Caballéová nazpívala duet Barcelona s Freddiem Mercurym, také podle něj přispěla ke sbližování dvou rozdílných hudebních žánrů. "Byla to čest nejen pro Mercuryho, ale vlastně i pro ni, protože on byl svého druhu v rockové podobě zcela výjimečný tenor," uvedl Černý.

Drápelová připomněla nebývale kvalitní dechovou techniku zesnulé pěvkyně. "Sama pěvkyně v jednom rozhovoru vzpomínala, že když přišla ke své učitelce a chtěla začít zpívat, profesorka jí to nedovolila. Celých osm měsíců ji učila, jak udržet dech takříkajíc pro 'cílovou rovinku'. Výsledkem bylo, že když člověk poslouchal paní Caballéovou, měl vždy pocit, že její hlas se skutečně vznáší na dechu, zvuk letí dopředu a přitom pěvkyně má stále ještě dechové rezervy, aby part mohla oživit výrazem a stvořila skutečný vokální portrét," uvedla Drápelová.

Caballéová podle ní znala limity svého hlasu, repertoár si vybírala obezřetně a nechala si poradit. Začínala s Mozartem, pak se prosadila v klasickém italském bel cantu a ve Verdiho operách. Zvládla však i některé Wagnerovy role. Dnes se klade velký důraz na zjev, od pěvkyň se žádá, aby vypadaly jako modelky, pěvecká technika často stojí v pozadí. "Takovým požadavkům paní Caballéová jistě neodpovídala. Nicméně když přišla na jeviště, tak prostě přišla osobnost, která danou postavu uměla stvořit hlasem a vnést do ní charisma," doplnila publicistka.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2018 ČTK

Reklama

18°C

Dnes je středa 17. října 2018

Očekáváme v 5:00 9°C

Celá předpověď