Závodní Aero Minor se opět chystá na okruh v Le Mans

foto Závodní vůz Aero Minor Sport se opět chystá na závod v Le Mans, tentokrát ovšem v kategorii historických vozů. Legendární automobil se čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans účastnil v roce 1949, kdy skončil ve své kategorii první. Spolek Le Mans Redux chce legendu vzkřísit a zcela opravit, aby se mohla v roce 2020 znovu vypravit na prestižní trať jihovýchodně od Paříže. ČTK to za spolek sdělil Michal Froněk. Na snímku pořízeném 5. října 2018 na mosteckém autodromu jsou u vozu členové spolku Le Mans Redux (zleva) Jan Němeček, Michal Froněk, David Karásek, Josef Zajíček, Zdeněk Kašpar, Leopold Bareš

Praha - Závodní vůz Aero Minor Sport se opět chystá na závod v Le Mans, tentokrát ovšem v kategorii historických vozů. Legendární automobil se čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans účastnil v roce 1949, kdy skončil ve své kategorii první. Spolek Le Mans Redux chce legendu vzkřísit a zcela opravit, aby se mohla v roce 2020 znovu vypravit na prestižní trať jihovýchodně od Paříže. ČTK to za spolek sdělil Michal Froněk.

"Jde o technicky výjimečné auto, o kterém spousta lidí u nás vůbec neví. Proto bychom kromě závodění auto chtěli také zpopularizovat. Plánujeme také vydání knižní publikace," uvedl Froněk, který zároveň působí v designerském studiu Olgoj Chorchoj. Auto si budou moci lidé prohlédnout 28. října před budovou Autoklubu ČR v Praze jako součást oslav 100 let od založení samostatné republiky.

Závodní vůz Aero Minor Sport (na snímku pořízeném 5. října 2018 na mosteckém autodromu) se opět chystá na závod v Le Mans, tentokrát ovšem v kategorii historických vozů. Legendární automobil se čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans účastnil v roce 1949, kdy skončil ve své kategorii první. Spolek Le Mans Redux chce legendu vzkřísit a zcela opravit, aby se mohla v roce 2020 znovu vypravit na prestižní trať jihovýchodně od Paříže. ČTK to za spolek sdělil Michal Froněk. Závodní prototyp vozu vyráběného československou továrnou Aero Praha se náročného závodu ve Francii účastnil v roce 1949, po osmileté válečné pauze. Svoji třídu vyhrál, celkově skončil třináctý, v pořadí po přepočtu kubatur skončil druhý za dvanáctiválcovým vozem Ferrari. Coby dvouválec s objemem 0,7 litru nemohl stačit mnohem výkonnějším šesti-, osmi- nebo dvanáctiválcům. Právě kvůli velké výkonové disproporci mezi auty tenkrát pořadatelé počítali tuto speciální kategorii. Z 60 automobilů tehdy náročný závod dokončilo 19 vozů. Šlo o první velký závod tohoto prototypu a vůz byl kompletně osazen pouze československými komponenty, včetně pneumatik a svíček, zdůraznil Froněk.

Posádku tehdy tvořil Otto Krattner a František Sutnar. Jezdci obdrželi za vítězství půl milionu franků, které si cestou domů uložili ve švýcarských bankách. Komunistický režim je za to odsoudil na 11 a 15 let vězení. Sutnar byl propuštěn v roce 1963, a ačkoli byl absolventem obchodní akademie, živil se jako dělník a řidič. Počátkem 70. let emigroval, zemřel v roce 1990 v Curychu, popsal příběh závodníků Froněk.

Koncept auta z pera hlavního konstruktéra Rudolfa Vykoukala původně pocházel z dílen továrny Jawa. V roce 1946 však bylo rozhodnuto, že Jawa bude prodávat pouze motocykly. Výroba minorů byla ukončena v roce 1951, kapacitu leteckých závodů Aero naplnila místo výroby populárního vozu výroba vojenských letadel kvůli eskalující studené válce, poznamenal Froněk. V poválečném období se minorů vyrobilo 15.000 kusů, z toho polovina skončila v zahraničí. Zájem o ně byl v Belgii, Nizozemsku, Francii, Rakousku, Švýcarsku či Skandinávii. Na dalším ročníku Le Mans v roce 1950 Aero Minor opět vyhrálo ve své kategorii, tentokrát ale s nizozemskou posádkou.

Jeden z mála dochovaných exemplářů legendárního auta koupil spolek šesti nadšenců Le Mans Redux s cílem vrátit automobil po 70 letech na závodní okruhy. Auto je v pojízdném a technicky zachovalém stavu, musí ale projít celkovou repasí. "Je to na celkovou repasi všech mechanických částí, jako jsou klouby a manžety. Motor se musí postavit v podstatě nový, převodovka zrepasovat," uvedl mechanik Jaroslav Prášek, kterému spolek opravu 405kilogramového vozu svěřil. Spolek má navíc originální závodní motor, který plánuje zrepasovat a umístit do auta.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

24°C

Dnes je pátek 23. srpna 2019

Očekáváme v 7:00 13°C

Celá předpověď