Zájem o návštěvu kulturních akcí podle prodejce vstupenek poklesl o 30 procent

foto Ilustrační foto - Open Air koncert České filharmonie, 22. června 2022, Hradčanské náměstí, Praha.

Praha - Zájem Čechů o návštěvu kulturních akcí letos v porovnání s předcovidovým rokem 2019 klesl o 30 procent, přestože se akcí uskutečnilo více. Před covidem průměrná hodnota nákupu za vstupenky na kulturní akce byla vyšší než 1000 korun, letos činila 805 korun. Cena vstupenek se letos oproti době před covidem zvýšila zhruba o 16 procent. Pokles zájmu Čechů o koncerty, festivaly, divadelní představení a návštěvy kina je patrný i na návštěvnosti akcí. Vyplývá to z aktuálních údajů on-line služby smsticket pro prodej vstupenek.

"Přestože zájem Čechů o kulturu po covidu opět roste, stále mu z hlediska finančního obratu chybí zhruba třetina do předcovidové úrovně. Se samotnou návštěvností kulturních akcí je to ještě horší, třeba kina mají problém se dostat i na poloviční počet diváků oproti roku 2019. Navíc sledujeme i pokles ochoty Čechů utrácet nejen za vstupenky na kulturní akce, ale i za ostatní výdaje na samotných akcích, typicky občerstvení anebo upomínkové předměty," uvedl Oldřich Brzobohatý ze společnosti smsticket. "V kombinaci s nepříznivým vývojem české ekonomiky se tak pravděpodobně nevyhneme zániku především menších kulturních akcí a festivalů," dodal.

I když pořadatelé letos zdražili kulturní akce v průměru o šestinu, kvůli vysoké míře inflace budou muset podle společnosti smsticket pravděpodobně sáhnout k dalšímu citelnému zvyšování cen i v příštím roce. To už ale může být především pro menší a lokální kulturní akce likvidační. Toto riziko se týká především celodenních nebo vícedenních akcí, jejichž provozní náklady se pohybují ve statisících korun a potřebují návštěvnost tisíců lidí. Naopak koncerty jednoho interpreta obvykle prodělečné nejsou, protože provozní náklady pokryje i návštěvnost několika stovek lidí a v případě nezájmu publika se dají snadno přesunout na náhradní termíny nebo zrušit bez dalších sankcí.

Společnost smsticket založená v roce 2011 představuje on-line platformu pokrývající služby kolem nákupu a prodeje vstupenek na kulturní akce.

Reklama

Právě zveřejněno