Zahraniční štáby letos utratí v ČR 9 miliard Kč, řekla ředitelka SFK

foto Kamera, kameraman, film, natáčení - ilustrační foto.

Praha - Díky filmovým pobídkám zahraniční filmové štáby a s nimi spojené investice přinesly do Česka v končícím roce pravděpodobně devět miliard korun. Na konferenci věnované kreativním průmyslům, k jejichž největším reprezentantům film patří, to řekla ředitelka Státního fondu kinematografie (SFK) Helena Bezděk Fraňková. Částka je téměř dvojnásobná proti loňské sumě a největší za sledovanou dobu včetně doby před zavedením filmových pobídek.

I když ČR poskytuje jednu z nejnižších pobídek v Evropě, která činí 20 procent, přesto eviduje mimořádný zájem o natáčení. Za zvýšenou poptávkou stojí zejména nový trend obrovských investic do vlastní výroby ze strany on-line platforem, jako jsou Netflix či Amazon - a týká se to zejména výroby dlouhých a nákladných seriálů.

Letos tak zahraniční filmaři vyčerpali již v polovině roku 800 milionů korun, které jim fond kinematografie může ročně nabídnout. Fond proto v červenci příjem žádostí zastavil. Obnovil ji až po navýšení příspěvku státu o 500 milionů korun, který vláda schválila v polovině listopadu. SFK usiluje o navýšení o 500 milionů, tedy o celkovou sumu 1,3 miliardy pro tento účel i na příští rok.

Loni zahraniční štáby v Česku utratily pět miliard korun, výroba seriálů měla na celkovém objemu zahraniční produkce podíl kolem 65 procent.

Bezděk Franková uvedla, že přínos filmového průmyslu včetně multiplikačního efektu na produkci ekonomiky ČR je 17 až 19 miliard korun. Hrubá přidaná hodnota je 3,2 až 3,5 miliardy korun a zaměstnanost 2240 až 2485 přepočtených zaměstnanců, tedy míra odpovídající práci odvedené jedním člověkem zaměstnaným na plný pracovní úvazek. Přímý efekt je tedy devítimiliardová produkce filmového průmyslu, hrubá přidaná hodnota asi 1,7 miliardy korun a zaměstnanost přibližně tisíc přepočtených zaměstnanců.

V ČR jsou pobídky od roku 2010, vrací se při nich filmařům 20 procent nákladů. V evropských zemích jde často o 25 až 30 procent, některé státy vracejí i 40 procent investic zahraničních štábů. Už několik let se mluví o tom, že zejména americké filmové štáby opouštějí dříve hodně využívané české služby a jezdí do států s vyšší vratkou.

"Památky jsou fajn, práce českých filmařů je fajn, ale za rozdíl 20 procent se dá natočit další film, třeba půlka Žižky nebo pět českých filmů," upozornila v červenci v Karlových Varech Fraňková na to, že navzdory vyhlášeným kvalitám českých filmových profesionálů a oblíbeným památkám se producenti nakonec rozhodují podle ceny.

Díky zájmu filmařů o natáčení v Česku také loni český audiovizuální trh dosáhl rekordních tržeb 8,2 miliardy korun. Poprvé překonal rekordních 7,6 miliardy korun z roku 2003, které dosahoval před zavedením filmových pobídek v Maďarsku a dalších evropských zemích. V roce 2017 byl objem českého audiovizuálního trhu 6,3 miliardy korun.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

7°C

Dnes je pondělí 27. ledna 2020

Očekáváme v 15:00 7°C

Celá předpověď