Z Lovosic zamířil k novému majiteli do Nizozemska tanker

foto Tanker vyrobený v lovosických loděnicích Barkmet pro zákazníka v Nizozemsku vyplouvá 22. října 2020 z velké plavební komory Masarykova zdymadla na Labi v Ústí nad Labem.

Ústí nad Labem - Na dlouhou cestu k novému majiteli z Lovosic vyrazil tanker, který pro zákazníka v Nizozemsku vyrobili loni v loděnicích firmy Barkmet ve Lhotce nad Labem. Hotový byl před třemi měsíci, čekal na řece na lepší stav vody na dolním Labi.

Fotogalerie

Tanker, který stavěli sedm měsíců, spustili stavitelé lodí na vodu v závěru července. Na délku má 86 metrů, na šířku 11,5 metru, výška boku je 5,5 metru. V Nizozemsku se dostrojí a uvede do provozu. "Čekali jsme na lepší vodní stav, proto vyplul až dnes," řekl ČTK Jurij Kulchytskyj z loděnice Barkmet.

Tanker bude v Nizozemsku vozit oleje. Do jeho stavby zasáhla pandemie koronaviru, do loděnice se na jaře nemohli dostat dělníci ze zahraničí.

Na dostatek vody nečekali teď stavitelé tak dlouho jako v minulosti. V červnu 2019 spustili na vodu jeden tanker, druhý v prosinci, vyplout mohly až v únoru letošního roku.

Množství vody v Labi nebylo dostatečné po celé první letošní pololetí. V Labi v Ústí nad Labem musí být alespoň dva metry vody, aby se plavba rejdařům vyplatila. Na konci července byla 158 centimetrů, dnes 267 centimetrů. "Přestože je teď Labe splavné, tak na růstu objemu nákladní dopravy se to neprojeví. Nasmlouvaná musí být doprava dlouho dopředu, a protože nelze zaručit stav vody, volí se cesta po silnici. Není jednoduché přeskládat zboží z kamionu na loď, když zrovna je vody dost," řekl ČTK Jiří Mach, ředitel závodu Dolní Labe.

Labe je celoročně splavné po zdymadla v Ústí nad Labem. Desítky let se připravuje plavební stupeň Děčín. Nyní se bude schvalovat koncepce vodní dopravy, v níž je zahrnut. "K tomu, abychom mohli s projektem dál pohnout, musíme vyřešit požadavek ministerstva životního prostředí (MŽP), tj. stanovit možnost náhrady za bahnité náplavy, které budou podle MŽP ohroženy plavebním stupněm," řekl ČTK ředitel Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) Lubomír Fojtů. Ředitelství vodních cest tak nyní hledá jiná místa na Labi, kde by bahnité náplavy mohlo kompenzovat.

Kompenzovat bahnité náplavy na dolním toku Labe u hranic s Německem podle ŘVC lze, podle studie Agentury ochrany přírody a krajiny to ale možné není. Vznikne tak jakýsi revizní posudek, jehož výsledky mají být známy zhruba za rok.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

5°C

Dnes je čtvrtek 3. prosince 2020

Očekáváme v 23:00 -3°C

Celá předpověď