Výstava designéra Pelcla v Brně sleduje cestu od nápadu po hotový předmět

foto Moravská galerie v Brně proměnila budovu Uměleckoprůmyslového muzea v centrum současného designu. Na snímku z 25. listopadu 2021 je jeden z vystavených exponátů, model instalace Strom umístěné ve vědeckém centru Svět techniky v Ostravě od Jiřího Pelcla.

Brno - Cestu špičkového designu od prvotního nápadu po hotový předmět sleduje rozsáhlá výstava z díla Jiřího Pelcla v brněnském Uměleckoprůmyslovém muzeu. Je součástí nové koncepce muzea, otevřeného po několikaleté rekonstrukci. Dnes a v neděli pokračuje zahajovací víkend s tvůrčími dílnami a komentovanými prohlídkami. Páteční slavnostní program museli organizátoři z Moravské galerie kvůli novým protiepidemickým opatřením zrušit.

Fotogalerie

Jedenasedmdesátiletý Pelcl patří k nejznámějším českým designérům. Pracuje s různými materiály, věnoval se také pedagogické práci na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Součástí brněnské výstavy je provizorní ateliér s 3D tiskárnami, nářadím a papírovými modely. "Nedovedu si představit, že bych si něco nemohl hned zkusit. Na to je papír ideální," řekl novinářům Pelcl.

"Myslím, že ateliér funguje, protože už teď tady nemůžu nic najít, takže je to přesně jako doma, kde mám tyhle problémy," doplnil designér. Zbytek výstavy je rozčleněný nikoliv chronologicky, ale podle jednotlivých materiálů, se kterými Pelcl pracoval a pracuje - kov, porcelán, sklo, ale i dřevo, plast či textil.

Pelcl patří k designérům, kteří jsou schopní řadu materiálů zpracovávat vlastníma rukama, mimo zavedené výrobní struktury. Samostatnosti jej učila realita československého průmyslu na sklonku komunistické totality, kdy působil ve skupině Atika. "Ve výrobě to tehdy bylo strašné, nic nebylo, všude nekvalita, materiály nebyly, fabriky vyráběly pro východní trh, tam to bylo jedno, takže jsme se rozhodli, že s žádnými podniky dělat nebudeme," popsal Pelcl.

"Od 90. let pak svůj talent využil v mnoha oborech a tvůrčích typologiích zároveň. Pracoval pro průmysl, galerie, navrhoval architekturu a interiéry, často si odskočil i k autorské řemeslně založené tvorbě," uvedl kurátor Adam Štěch. Každá sekce výstavy je doplněná o vzorníky a ukázky nezpracovaných materiálů.

Velkou pozornost věnuje výstava třeba sklu a porcelánu, nechybí šálek, který má v oušku náušnici, lžička ve tvaru spermie nebo Pelclovy variace na tradiční porcelán "cibulák". Pelcl dostal zakázku na kompletní jídelní servis s modrým cibulovým vzorem. "Zkoušel jsem s tím vzorem dělat, změnit jej, ale jak je tradiční, má historii, tak cokoliv jsme tam změnili, vypadalo blbě. Takže jsem se rozhodl, že ho budu jinak aplikovat. Začali jsme vzor stříhat, kombinovat, používat zevnitř," popsal Pelcl. Část servisu je tak dekorovaná na vnitřní straně, nikoliv zvnějšku, jak bývá u porcelánu zvykem.

Výstava nazvaná jednoduše Jiří Pelcl Design potrvá v Brně do února 2023. Návštěvníci Uměleckoprůmyslového muzea si kromě nových stálých expozic prohlédnou také výstavu svítidel a nábytku Lucie Koldové.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2022 ČTK

Reklama

2°C

Dnes je neděle 16. ledna 2022

Očekáváme v 9:00 0°C

Celá předpověď