Výluka nádraží v Brně se protáhne, historická stavědla zůstanou

foto Jedno ze dvou historických stavědel na brněnském hlavním nádraží na snímku pořízeném 28. ledna 2019. Na žádost památkářů se Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která nádraží rekonstruuje, rozhodla obě budovy z konce 19. století zachovat. Stavědla zakonzervuje, než pro ně najde využití. Na stavědla, odkud zaměstnanec SŽDC přehazoval výhybky, se nevztahuje památková ochrana. Podle památkářů jsou ale stavědla historicky cenná a ve středoevropském prostoru již unikátní.

Brno - Roční výluka brněnského hlavního nádraží se prodlouží o několik týdnů, asi až do začátku roku 2020. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se rozhodla na žádost památkářů zachovat obě historická stavědla z konce 19. století, musí ale změnit projekt na modernizaci zabezpečovacícho zařízení. Stavědla zakonzervuje, než pro ně najde využití, řekla ČTK mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Jedno ze dvou historických stavědel na brněnském hlavním nádraží na snímku pořízeném 28. ledna 2019. Na žádost památkářů se Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která nádraží rekonstruuje, rozhodla obě budovy z konce 19. století zachovat. Stavědla zakonzervuje, než pro ně najde využití. Na stavědla, odkud zaměstnanec SŽDC přehazoval výhybky, se nevztahuje památková ochrana. Podle památkářů jsou ale stavědla historicky cenná a ve středoevropském prostoru již unikátní. Na stavědla, což jsou malé budovy z červeného režného zdiva, odkud až do prosince zaměstnanec SŽDC přehazoval výhybky, se nevztahuje památková ochrana. Ta se zatím nevztahuje ani na viadukty a skladiště Malá Amerika, které se stavědly tvoří celek. U nich se však již několik let vede správní řízení, a jako na památku tak na ně zákon nahlíží.

Podle památkářů jsou ale stavědla historicky cenná a ve středoevropském prostoru již unikátní. Přesto při přípravě stavby nikdo nevznesl námitku, že by se stavědla neměla bourat. Výluka měla původně trvat rok do letošní prosincové změny jízdního řádu, takto pravděpodobně skončí v prvních měsících roku 2020.

"Budeme pro stavědla hledat nové využití. Hledání však komplikuje fakt, že se nacházejí v těsné blízkosti kolejiště a momentálně k nim není zajištěn přístup využitelný veřejností. Situace se výrazně zjednoduší po ukončení provozu na současném nádraží a přestěhování vlaků na nádraží nové," uvedla Šubová.

Kdy se nové nádraží začne stavět, natož kdy se dostane do provozu, není zatím zřejmé.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

27°C

Dnes je pondělí 26. srpna 2019

Očekáváme v 11:00 26°C

Celá předpověď