Vánoční dekorace jsou žádané, hitem jsou LED ovládané z mobilu

foto Ilustrační foto - Zoologická zahrada v Hluboké nad Vltavou připravila pro návštěvníky vánoční osvětleni. Od 14. prosince se prodlouží otevírací doba do 18:30. Snímek je z 13. prosince z generální zkoušky nasvícení.

Praha - Zájem o vánoční osvětlení a ozdoby v Česku meziročně podle obchodníků opět vzrostl. Češi jsou za ně ochotni utratit každým rokem více peněz, letos mezi 200 až 1000 Kč, shodují se prodejci. K trendům letošního roku patří dekorativní LED osvětlení rozšířené o možnost ovládání pomocí mobilní aplikace, nebo bez napájení do elektrické sítě. Styly ve výzdobě jsou ale různé - od tradičního s červenou, zelenou a zlatou barvou až po moderní a bílé Vánoce ve stylu mrazivá pohádka. Vyplývá to z ankety ČTK mezi prodejci.

Nejpopulárnější vánoční dekorací loňských i letošních Vánoc je podle srovnávače cen Heureka.cz tradiční 'Andělské zvonění', tedy zvonící svícen na čtyři svíčky. "Celkově letos sledujeme o vánoční dekorace na Heurece o třetinu vyšší zájem než vloni," řekla ČTK manažerka Alexandra Čermáková. Průměrná cena této tradiční vánoční dekorace se pohybuje kolem 800 Kč.

Také prodeje firmy Mountfield se v meziročním srovnání letošní prodeje osvětlení zdvojnásobily. "V loňském roce jsme nabídli zákazníkům více jak 500 druhů vánočních dekorací a v letošním roce jsme po loňských úspěšných prodejích nabídku rozšířili až na 700 druhů vánočních dekorací a ozdob," uvedla mluvčí Mountfieldu Kateřina Böhmová. Barevnými hity jsou podle ní letos kromě klasiky i ledové a pastelové barvy.

V nábytkářském řetězci IKEA se podle manažerky prodejů Eleni Kliamenakiové hojně prodávají lucerny s hořícími svíčkami papírové či přírodní girlandy dozdobené perníčky a vánočními koulemi, mašle či květináčky s jehličím. Vánoční ozdoby jsou podle mluvčí hypermarketu Globus Rity Gabrielové ale často individuální volbou. Klasiku s barevným základem červené, zelené, zlaté nebo stříbrné doplňuje červeno-zelená kostka a vánoční prvky, uvedla. Jde o vločky, hvězdy, jmelí, jehličnany, ale i křesťanské motivy - kostely nebo anděle. "Přesto se každým rokem snažíme nabídnout i některé zcela neotřelé barevné kombinace, v minulosti to byla například černo-bílá nebo loni růžovo-tyrkysová. Letos je to i bronzová nebo čokoládově hnědá barva a růžová," dodala.

I v řetězci Albert kvůli většímu zájmu zákazníků letos rozšířili sortiment dekorací. "Pozorujeme, že trend výzdoby každým rokem roste a lidé si zdobí nejen své domácnosti, ale i kanceláře. Zájem o vánoční ozdoby roste meziročně o více než deset procent," potvrdil mluvčí Alberta Jiří Mareček. V řetězci Tesco se počet prodaných kusů dekorací, světel a stromků pohybuje ročně přes 1,5 milionu.

Na portálu Slevomat.cz několik let pozorují návrat zákazníků k retro ozdobám vyrobeným ze skla nebo dřeva. Kromě tradičních ozdob jsou podle ředitelky Slevomatu Marie Havlíčkové žádané například ale i dekorace typu růže z Jericha, která symbolizuje sjednocení rodiny u vánočního stolu. Naopak z trhu podle mluvčího řetězce Tesco Václava Koukolíčka pomalu mizí řetězy, které lidé dávali na stromečky již za socialismu.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

19°C

Dnes je úterý 7. července 2020

Očekáváme v 7:00 13°C

Celá předpověď