Václav Luks: Nestát na jedné noze

foto Dirigent Václav Luks na generální zkoušce barokní opery Georga Friedricha Händela Rinaldo, která se konala 2. dubna ve Stavovském divadle v Praze. Premiéra se chystá na 4. dubna.

"Myslím, že velkým probléme současné vážné hudby je, že se odpojila od publika," uvedl v rozhovoru se čtenáři serveru ČeskéNoviny.cz dirigent a umělecký vedoucí Collegium 1704 Václav Luks. Odpovídal především na otázky o festivalu Letní slavnosti staré hudby, o historických nástrojích i barokní hudbě, ale prozradil na sebe třeba i to, že není velký fanda tzv.crossoverů a že dovolenou nejraději tráví na horách.

Mirek: Dobrý den, dovedete odhadnout, kolik lidí hraje v Collegiu na originální nástroje a kolik na kopie historických nástrojů?
Odpověď: Dobrý den! Přesně to nevím, ale obecně se dá říci, že u smyčcových nástrojů převažují originály a u dechových kopie. Dechové nástroje totiž spíše podléhají zubu času, zatímco smyčcové jak se říká „zrají“.

Honza Beran: Když se "dělá" replika starého nástroje, jak se pozná, jak má vlastně znít?
Odpověď: To je velmi složitá otázka. Existovala řada národních škol ve stavbě nástrojů a nástroje z různých koutů Evropy mluvily obrazně řečeno různými jazyky. Abychom si dokázali představit zvuk toho kterého nástroje, je třeba mnoho znát a ještě k tomu mít cit pro nástroj a intuici… Jestli je výsledný zvuk takový jako před 300 lety však stejně s určitostí nevíme a vlastně to není nejdůležitější. Nástroj samotný je totiž jedna věc způsob hraní na něj jiná. Právě způsob hry může barvu zvuku nástroje zásadně ovlivnit.

Marketa: Dobry den, pane Luksi, moc zdravim...rada bych se zeptala, poradate-li pro hlasove profesionaly nejaka predzpivani do Vaseho vokalniho souboru Collegium Vocale 1704? Dekuji za odpoved a preji hodne uspechu do budoucna.
Odpověď: Dobrý den. Děkuji za přání! Předzpívání jsme oficiálně v ČR zatím nedělali. Jedno předzpívání však již proběhlo v Paříži, další plánujeme v Drážďanech a velmi se to osvědčilo. Rád poznávám nové zpěváky a mám radost, když se zájemci ozvou. Na individuálním předzpívání je možné se domluvit, pokud pošlete mail na info@collegium1704.com

Jituška: Co je pro vás osobně vrcholem Letních slavností?
Odpověď: Nemohu soudit, protože jsem všechny koncerty neslyšel. Z dramaturgického hlediska byl ovšem pro mě nejpřitažlivější hned úvodní koncert s vynikajícím sólistou fagotistou Sergiem Azzolinim a neznámou znovuobjevenou hudbou Františka Jiránka.

Káťa: Dobrý den, festival je úžasný! Ráda bych věděla, jestli jsou nějaké rozdíly v nastudování skladeb na dobové a současné hudební nástroje?
Odpověď: Dobrý den! Vaše chvála pořadatele jistě potěší. Rozdíly pochopitelně jsou, ale neřekl bych, že jedno je lepší než druhé. Za důležité považuji pochopit ducha hudby kterou hrajete a je jedno, jestli hrajete na barokní nebo moderní housle. Je dobré hodně znát, snažit se porozumět řeči skladatele a mít otevřené srdce i uši. Příkladem může být již zmiňovaný fagotista Sergio Azzolini. On zahraje úžasně Vivaldiho na moderní fagot, stejně jako na barokní.

Lenka: Dobrý den, hodně cestujete... kam jezdíte nejraději a jakými jazyky se domluvíte?
Odpověď: Dobrý den! Pravidelnými hosty jsme ve Francii, kde máme skvělé publikum a velmi rád mám Itálii. Bohužel příležitostí ke hraní v Itálii mnoho není. Je s podivem, že země s takovou kulturní minulostí je v současné době tak kulturně zanedbaná. Dále se rád vracím do New Yorku, kam bychom se s C1704 měli v roce 2012 vydat. Domluvím se německy, anglicky a italsky.

Jirka P.: Šel byste také do nějakého projetu současné vážné i nevážené hudby?
Odpověď: Nejsem velký fanda tzv.crossoverů, ale neříkám ne… Pokud by měl projekt dobrou myšlenku, nebránil bych se ničemu.

Jitka: Na jaké nástroje hrajete?
Odpověď: Pokud je otázka směrována k souboru, pak hrajeme na historické nástroje 17. a 18. století nebo jejich kopie. Smyčcové nástroje jsou většinou originály, dechové nástroje převážně kopie. Já osobně hraji na cembalo a lesní roh.

Martin: Dobrý den,jsou na neděli ještě k dostání vstupenky?
Odpověď: Dobrý den. Myslím že ano.

Markéta: Máte raději samostatné koncerty nebo jsou pro Vás zajímavější projekty typu Rinaldo ve Stavovském či spolupráce se souborem La Compagnie L´Eventail?
Odpověď: Myslím že důležitá je pestrost. Opera mě velmi baví stejně jako příležitostné taneční projekty. Pro orchestr je však velmi důležité hrát též samostatné koncerty a pro vokální soubor stejně tak "a capellové" tedy čistě vokální projekty, které kultivují projev. Prostě nestát na jedné noze...

Karel: Co si mám jako laik představit pod "starou hudbou"?
Odpověď: Pojem "stará hudba" je spíše určením způsobu interpretace, který reflektuje dobové zvyklosti, než časovým označením. Prostě se snažíme rozeznít hudbu v podobě, v jaké zněla v době svého vzniku. Nechci se zabývat nějakou hudební archeologií, ale věřím, že v této podobě nejlépe promlouvá k posluchači.

Ing. Jiří Novotný, Praha: Pokud to není tajné, jak je festival financován? Podílí se na tom stát?
Odpověď: To je sice spíše otázka pro pořadatele festivalu, z vlastních zkušeností z podobných akcí však mohu dosvědčit, že to není jednoduché...Určitě nic nového pro Vás:-)

tomáš: Hraje se na nádherných místech. Které máte nejraději? Jsou prostory jako Břevnovský nebo Anežský klášter vhodné pro koncerty?
Odpověď: Každý historický prostor má svého ducha a prostory jako Břevnovský nebo Anežský klášter jsou přenádherné a krásně s hudbou souzní.

Joomlous: Vydáváte to nej z festivalu na CD nebo DVD? Nebo aspoň MP3? ;-)
Odpověď: Pořadatelem festivalu je Týnská škola a nevím, zda je vydání nosičů plánováno. Na tomto festivalu jsme s C1704 pouze v roli interpretů.

Jana Svitáková: Dobrý den, co vás přivedlo ke staré hudbě? Chtěl jste se dobové interpretaci věnovat již od začátku, nebo nastal nějaký zlomový moment, který vás k tomu přivedl? Děkuji a přeji mnoho dalších úspěchů.
Odpověď: Těch zlomových momentů bylo více. Moje rozhodnutí zrálo ke konci mých studií na plzeňské konzervatoři. V té době jsem také poprvé slyšel v Rudolfinu živě slavný soubor Musica Antiqua Köln ve své nejlepší formě ... to byl velmi silný zážitek! A pak moje studia ve Švýcarsku na Schole Cantorum Basiliensis. To už ale bylo rozhodnuto..

Petr z Prahy: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaká hudba je vašemu srdci nejbližší? Děkuji
Odpověď: Nejbližší je mi hudba, kterou se právě zabývám. Své oblíbence ale pochopitelně mám. Vedle J.S.Bacha je to stále překvapující Jan Dismas Zelenka. Rád však poslouchám i hudbu, která je mimo pole působnosti C1704 jako je Chopin, Mahler nebo Janáček. Miluji také Mozartovy opery.

Monika: zajimalo by mne, jak kvalitni jsou repliky puvodnich nastroju. je zvuk z nich diky dnesnim pokrocilejsim technologiim kvalitnejsi?
Odpověď: To je velmi těžké srovnávat, protože nevíte jak přesně originály zněly v době svého vzniku. Jsem ale přesvědčen, že nástroje nejlepších stavitelů doby 17. a 18. století nebudou nikdy překonány. Změnily se přírodní podmínky a tím i složení přírodních materiálů, které se k výrobě používají a tak věřím, že Stradivari u smyčcových nástrojů, nebo třeba Ruckers u cembal zůstanou nepřekonáni. V tom nám žádná technologie nepomůže...

Lim Cao: hral jste nekdy v Asii a pokud ano, jak tam byl tento druh hudby prijiman?
Odpověď: Ano, hrál jsem v Japonsku! Vřelý vztah Japonců k evropské hudbě je známý! Asie je jistě publikum budoucnosti!

Hedvika: Dobrý den. Jaký je váš názor na dnešní hudební trendy? poslechnete si např. nějakou elektronickou hudbu?
Odpověď: Pokud máte na mysli elektronickou vážnou hudbu, tak tu neposlouchám. Myslím, že velkým probléme současné vážné hudby je, že se odpojila od publika...S tím ale začala už 2. vídeňská škola. K čemu je však hudba, která nikoho nezajímá?

Ilona z Krumlova: Dobrý den. Zajímalo by mě, jakou hodnotu mají historické nástroje, na které hrajete a jaká je cena kopií nástrojů? Děkuji.
Odpověď: Dobrý den! Cena nástrojů je velmi rozdílná a to jak originálů tak kopií. Špičkové smyčcové nástroje stojí stovky tisíc eur. Takové jsou však velmi obtížně dostupné a získávají se většinou na aukcích, nebo jako zápůjčky on nejrůznějších nadací.

Petr R., Praha: Může se o spolupráci se souborem zajímat šikovný hudebník, když sám nevlastní historický nástroj ani kopii? Ještě by mě zajímalo, jestli naopak máte zájem o nabídky prodeje historických nástrojů?
Odpověď: Samozřejmě že může. Ovšem šikovnost a talent nestačí. Jak známo píle a vůle jsou neméně důležité. A pokud někdo má píli a vůli, nástroj si určitě pořídí... k tomu je však zapotřebí se na něj ještě naučit hrát. Pokud někdo hraje dobře na moderní housle, neznamená to, že když vezme do ruky barokní housle, je už to hned to "pravé ořechové"

Dana: Dobrý den, kdy a kde budete vystupovat s Collegium Vocalle?
Odpověď: Dobrý den! V srpnu hrajeme/zpíváme Bachovu Mši h moll a Zelenkovy Litanie na koncertech ve Francii. Nejbližší koncert Collegia Vocale 1704 v ČR je 13. 9. v Praze v rámci našeho cyklu "Hudební most Praha-Drážďany" (Zelenka - Litanie) podrobnosti na www.collegium1704.com

zvědavec: Na kterém místě v Praze, na světě, vystupujete nejraději... kde je nejlepší akustika, publikum...?
Odpověď: Záleží na typu programu. Velkou radostí je vždy učinkování v Rudolfinu - určitě jeden z akusticky nejkrásnějších sálů na světě. Nejlepší publikum pro starou hudbu je asi ve Francii a velmi rádi hrajeme také v Drážďanech (kde máme vlastní koncertní cyklus, kde se nám podařilo vybudovat poměrně široký okruh věrného publika, které je nesmírně vděčné a vnímavé.

Lenka: Dobrý den, cyhstáte nějaké nové projekty?
Odpověď: Dobrý den! v září vyjde vydavatelství Accent Zelenkovo Requiem a Officium defunctorum, pokračujeme v cyklu Hudební most Praha-Drážďany, na Svatováclavský festival v Ostravě přivezeme Händelova Mesiáše, velmi se těším na spolupráci s Martinou Jankovou na PJ 2011 s Bachovými kantátami a v černu 2011 máme tu čest zahájit s Mesiášem Händel-Festspiele v Halle. To jen namátkou... jak vidíte, nenudíme se:-)

Milena: Na ktery z koncertu se nejvice tesite?
Odpověď: Těžko říct, nejvíce se těším vždy na ten nejbližší:-)

helena z varu: jaky je vas nazor na zajem o vaznou hudbu - mate pocit, ze by posluchaci spise pribyvali, nebo ubyvali?
Odpověď: Neznám statistiky, ale za nás mohu říci, že nám publikum přibývá. Nemám obavy o budoucnost vážné hudby, byť je jisté, že se nikdy nestane masovou zábavou.... to bych snad ani nechtěl.

Misicka: kam jezdite na dovolenou?
Odpověď: Nejraději na hory! Právě jsem byl.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

11°C

Dnes je neděle 17. února 2019

Očekáváme v 1:00 0°C

Celá předpověď