V Liberty Ostrava jezdí nejdelší vyrobený vůz Tatra

foto Hutní společnost Liberty Ostrava (LO) představila 25. října 2021 speciální vůz Tatra, který si pořídila pro převážení dlouhých tyčí. Jde o nejdelší vozidlo, které kdy vyrobila kopřivnická automobilka Tatra Trucks.

Ostrava - Hutní společnost Liberty Ostrava (LO) dnes ve svém areálu představila speciální vůz Tatra, který si pořídila pro převážení dlouhých tyčí. Jde o nejdelší vozidlo, které kdy kopřivnická automobilka Tatra Trucks vyrobila. Speciální úpravy na vozidle provedla frenštátská společnost Partner Ipex. Novinářům to dnes řekli zástupci firem.

Fotogalerie

Vozidlo bylo spolu s dalšími technologiemi, například speciálními pilami, součástí investice v celkové výši 90 milionů korun, která LO umožňuje provádět finální úpravy závitových tyčí. "To auto jsme potřebovali z jednoho důvodu: Potřebujeme převážet interně dlouhé tyče ze středojemné válcovny na servisní centrum a ty tyče jsou délky někdy až 24 metrů. Proto standardní kamiony nejsou vyhovující a ani vagony se nedají použít," řekl vedoucí centra závitových tyčí Pavel Suchánek.

Automobil je dlouhý 25,3 metru. Pohání ho motor Tatra s automatickou převodovkou Allison. Původní podvozek modelové řady Tatra Force má šest náprav, k nim firma Partner Ipex přidala sedmou. Tím se dosáhlo požadované celkové nosnosti vozu přes 70 tun a užitečného zatížení přibližně 50 tun. První čtyři nápravy jsou hnané, dvě přední a poslední tři zadní řízené. Auto splňuje parametry i pro provoz na veřejných komunikacích, nepředpokládá se ale, že by vyjíždělo mimo areál LO.

"Museli jsme kabinu předsadit před přední nápravu, tím pádem motor dát až za kabinu,“ řekl obchodní ředitel firmy Partner Ipex Vojtěch Svoboda. Ložná plocha valníkové plošiny může zasahovat až nad kabinu.

Upravit vůz z technického hlediska bylo podle Svobody relativně jednoduché. "Vzhledem k tomu, v jakém období se to vozidlo stavělo a co provázelo automobilový segment z důvodu covidu, bylo nejtěžší to celé zorganizovat tak, abychom byli schopni termín dodání splnit, takže logisticky náročné, aby všichni subdodavatelé byli schopni řádně plnit dodávky," řekl Svoboda.

Ředitel marketingu Tatry Kamil Košťál řekl, že v automobilce se používá poučka - čím víc náprav, tím víc Tatra. "Tatra do nějakých dvou, tří náprav za sebou není úplně konkurenceschopná, co se týče ceny a přidané hodnoty, pokud nehovořím o těžkém terénu. Ale v podstatě čím více náprav zákazník požaduje, tím více konkurenceschopná je. Jsme vděčni za každou takovouto specialitku. Na druhou stranu platí to, že kdybychom dělali jenom tyto specialitky, tak nás to neuživí, takže jsme rádi i za větší kontrakty," řekl Košťál.

Řidiče pro speciální vůz sháněla huť více než půl roku. Nakonec našla Jiřího Soldána, který byl řidičem speciálních armádních vozidel a po odchodu z armády se zajímal o možnost nastoupit jako strojvůdce v LO. "Už jsem si několikrát projel areál, abych si ověřil, kudy se bez potíží dostanu. Musím myslet na to, že by zadní část vozidla mohla při větším nájezdu přesáhnout až mimo komunikaci," uvedl Soldán. Jedinou komplikací podle něj občas bývá zúžený průjezd například v místě nakládky, kde čekají auta.

LO vyrábí ocel hlavně pro stavebnictví, strojírenství a petrochemický průmysl. Roční kapacita výroby podniku je 3,6 milionu tun oceli. I s dceřinými společnostmi má firma 6000 zaměstnanců.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2022 ČTK

Reklama

17°C

Dnes je neděle 29. května 2022

Očekáváme v 15:00 13°C

Celá předpověď