V ČR chybí české animované seriály pro předškolní děti

foto Děti si hrají v mateřské školce. Ilustrační foto.

Třeboň (Jindřichohradecko) - Česká animovaná tvorba stagnuje kvůli malé podpoře, a české děti tak sledují spíše zahraniční tvorbu a formuje je kultura cizích zemí. V ČR chybí české animované seriály, ČT na ně má málo peněz. Předškolní děti přitom podle psychologů získávají 60 až 70 procent všech informací o světě z videa. Při dnešní debatě o krizi české animované tvorby to na filmovém festivalu Anifilm v Třeboni řekli zástupci Asociace animovaného filmu (ASAF) a další diskutéři.

Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm nabízí do 12. května přes 500 snímků. Loni přehlídka přilákala přes 30.000 diváků.

Michal Podhradský z ASAF dnes ČTK řekl, že děti předškolního věku z animace získávají informace o světě a vytváří si tak kulturní výbavu na celý život. "Problém je, že zásadní objem je v televizních seriálech, které se u nás skoro vůbec nevyrábí; 90 procent světové produkce je v seriálech. My jsme v této oblasti absolutně nekonkurenceschopní, protože vlastní výrobu nemáme, takže musíme kupovat obsah, který má jiné kulturní sdělení a nastavuje naše děti jiným směrem," řekl Podhradský.

Zatímco Irsko dává podle něj na dětské pořady 18 procent z rozpočtu státní televize, ČT jedno procento. "To je strašně málo," řekl Podhradský. Petr Nezval z ČT v diskusi řekl, že v roce 2016 dala ČT na animované seriály 12 milionů Kč, letos to bude 19 milionů a roste počet koprodukcí.

Ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková řekla, že fond peníze na TV tvorbu nemá. Letos by nově mohl dostat několik milionů korun na animované seriály. Roční rozpočet fondu je asi 180 milionů Kč.

ASAF připravuje k tématu průzkum veřejného mínění. Dlouhodobě sleduje přístup jiných zemí, jako jsou Irsko, Jižní Korea, Kanada, Finsko, Francie či Slovensko. Martin Vandas z ASAF řekl, že Slovensko má audiovizuální fond s ročním rozpočtem 1,58 milionu eur (asi 40,6 milionu Kč).

Francouzská France TV musí vysílat francouzský obsah pro děti. Ročně dává na animaci 32 milionů eur (asi 822,4 milionu Kč), z toho 90 procent na seriály a deset na celovečerní filmy. "Největší překvapení je Korea, kapitalistický stát, kde nelze očekávat nějaký sentiment, a přesto zavedli, že všechny TV vysílají jedno procento nové animované produkce," řekl Podhradský. Jako ideální zmínil přístup skandinávských zemí.

Podle Vandase existují národní kulturní okruhy. Třeba jedna ze zahraničních verzí Popelky končí tak, že zemře a v nebi se sejde s mrtvým otcem. Filip Šinkner z Národního ústavu duševního zdraví řekl, že z pohádek si děti mohou vzít způsob chování, z Popelky pokoru. V pohádkách musí být podle něj jasně oddělené dobro a zlo a měly by mít šťastný konec.

"Příběhy, kde jsou nejednoznační hrdinové, nemají dětem v předškolním věku tolik co předat. Zásadní jsou probouzení fantazie, naučený optimismus, obrovská nutnost je spoluúčast rodičů, nenechat děti na pohádky samy," řekl v debatě Šinkner.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

24°C

Dnes je pátek 23. srpna 2019

Očekáváme v 11:00 22°C

Celá předpověď