V Brně se představí nové pontonové mostní vozidlo na podvozku Tatra

foto Loď Birdon BEB.

Česká armáda v příštích letech plánuje nahradit letitá ženijní mostní vozidla ve své výzbroji. Vedle typu AM-50 s pevným mostem to bude i pontonová souprava PMS s plovoucími mosty. Jednou z možností je novinka, která je výsledkem spolupráce firem holdingu Czechoslovak Group a společnosti General Dynamics European Land Systems.

Česká armáda bude muset v příštích letech obměnit nejen bojovou techniku, ale také pořídit nové logistické a ženijní systémy podpory a zabezpečení. Patří k nim rovněž pontonové mostní soupravy, protože Armáda ČR má ve výzbroji pontonová vozidla Tatra T 815 PMS pocházející z druhé poloviny 80. let. Samotné pontony jsou ještě starší. Na blížícím se veletrhu IDET 2019 se představí moderní pontonový systém, který je efektivní náhradou a kompatibilní s vozidlovým parkem armády. Jde o výsledek spolupráce českého holdingu CSG, zejména firem Excalibur Army a GDELS. Má podobu pontonové mostní soupravy IRB (Improvizace Ribbon Bridge) nesené na vozidlech Tatra Force 8x8. Ta jsou v posledních letech v mnoha modifikacích zaváděna do výzbroje české armády.

Tatra Force IRB ponton. CSG a GDELS už mnoho let spolupracují na různých projektech. Nejnověji nabízejí obě společnosti na světových trzích IRB na podvozcích Tatra. V současnosti jsou například pontonové soupravy IRB na podvozcích Tatra Terrno1 dodávány do Brazílie. Mostní systém IRB využívají mimo jiné armády Spojených států, Německa, Švédska nebo Austrálie a svými parametry a výkony odpovídá armádním požadavkům na náhradu za letité soupravy PMS tak, jak byly definovány v loňském marketingovém průzkumu. Výhodou IRB je i skutečnost, že je kompatibilní s ostatními mostními systémy používanými v NATO, například starší SRB nebo FSB obojživelnými vozidly M3, což by umožňovalo nasazení českých jednotek ve společných operacích zemí NATO a zároveň splnění požadavků NATO na moderní ženijní techniku.

Souprava IRB umožňuje podporu těžké techniky do váhové kategorie MLC 80 pro pásová vozidla a MLC 96 pro kolová vozidla dle STANAG 2021. Tvoří ji říční a pobřežní pontonové díly, které je možné spojovat do podoby plovoucího mostu nebo přívozového soulodí. Celá souprava sestává kromě vozidel Tatra Force s hákovým nakladačem z několika součástí. Jde o břehové pontonové díly, říční pontonové díly, loď Birdon BEB, pokladač vozovky FCR3 a standardní ISO kontejnery s příslušenstvím. Kromě těchto základních komponentů je možné systém IRB a jeho jednotlivé části doplnit o řadu dalšího příslušenství – třeba o kotvící systém, ochranný systém mostu, lafetaci zbraní na lodě a tak dále.

Tatra Force FCR3 Deschamps. Velkou logistickou výhodou je, že vozidla určená pro IRB soupravy nejsou jednoúčelová. Pro nesení a pokládání pontonových dílů i lodí slouží odnímatelný adaptér BAP (bridge adaptor pallet), který je umístěn na běžný podvozek Tatra Force opatřený univerzálním hákovým nakladačem. Na veletrhu IDET bude k vidění podvozek s krátkou pancéřovanou kabinou, pro armádu bude určeno provedení s dlouhou čtyřdveřovou pancéřovanou kabinou. Ta se už nachází u nových vozidel vojska pro nesení minometů a dílenských i vyprošťovacích vozidel.

Pontonová souprava IRB je doplněna motorovými čluny Birdon BEB (Bridge Erection Boat) pro manipulaci s pontonovými díly a soulodími. Birdon BEB, která bude rovněž vystavena na veletrhu IDET 2019. V kombinaci s IRB slouží v americké armádě a díky svým výkonům je tamní jednotky používají dokonce k přepravě vojenské techniky na mostních dílech i přes rozsáhlé vodní plochy. Velkou výhodou této lodi oproti v Česku sloužícím lodím MO 2000 Veronika je schopnost provozu i za teplot pod bodem mrazu a především – v porovnání se zastaralými loďmi MO 634 – rapidní navýšení výkonů.

Lodě jsou vybaveny unikátním patentovaným pohonným systémem s vodními tryskami, které poskytují velký tah i při nízkých rychlostech. To je při sestavování pontonových dílů mostu velmi důležité. Zároveň mohou lodě fungovat jako stabilizační a kotevní prvek celé mostní sestavy při silném proudu.

Další součástí systému IRB je pokladač zpevněné vozovky FCR3 od firmy Deschamps, který se na podvozek Tatra Force upevňuje rovněž pomocí univerzálního hákového nakladače. Vozidlo s nakladačem FCR3 je schopno během pěti minut vytvořit zpevněný plný pás vozovky o šířce 4,6 metru a délce 50 metrů. Pásy lze spojovat do delších celků. Hliníková konstrukce vozovky má vysokou odolnost a splňuje parametry nosnosti kategorie MLC 80.

Další možností náhrady za staré soupravy PMS české armády jsou obojživelná pontonová vozidla M3, která nabízejí CSG a GDELS zákazníkům v rámci svých projektů. M3, jež bude rovněž vystaveno na veletrhu IDET 2019, je unikátní obojživelné vozidlo, které představuje kombinaci samohybného pontonového mostního dílu a lodě, jež se navíc dokáže po souši přesouvat vlastní silou. M3 je za pomocí adaptéru kompatibilní se soupravami IRB, FSB i SRB, přičemž velkou výhodu představuje velká rychlost a flexibilita při skládání pontonového mostu. Jednotlivá vozidla, která se ve vodě sama velmi rychle rozloží do plavební konfigurace, mohou sloužit jako přívozová plavidla. Spojováním několika vozidel do celků se dají vytvořit plavidla s velkou kapacitou a nosností, a to s minimálními požadavky na obsluhu.

Systém M3 je schopen po vodě přepravovat všechny typy bojových tanků NATO, jako jsou M1A2 Abrams, Leopard 2 nebo Challenger 2. Spadají do nosnostní kategorie MLC 85. Vozidlo M3 je opatřeno zatažitelným čtyřkolovým podvozkem s pohonem všech kol, posádku tvoří dva až tři muži, kteří mají pro montáž a demontáž některých prvků vozidla k dispozici integrovaný hydraulický jeřáb. Na silnici se M3 může pohybovat rychlostí až 80 km/h, na hladině vodního toku pak rychlostí až 14 kilometrů za hodinu.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

32°C

Dnes je úterý 25. června 2019

Očekáváme v 21:00 29°C

Celá předpověď