Toyota již opět dodává zákazníkům nové exempláře jejího prvního elektromobilu bZ4X. A ty, které musely být odstavené, bude opět možné po výměně připevňovacích šroubů používat.
Automobilka totiž vyřešila problém s uvolňujícími se koly. U nich hrozilo, že se uvolní při jízdě. Automobil bez kola je pak samozřejmě hůře ovladatelný a hrozí vážná nehoda.
Podle dobře informovaných zdrojů Autonaelektřinu.cz problém způsobil použitý materiál na povrchu šroubů nového typu. „Na tomto elektromobilu totiž kola na svém místě drží silnější šrouby, které se navíc šroubují větším utahovacím momentem. Výrobce využil šrouby od zcela nového dodavatele, které měly na povrchu jiný typ materiálu než ostatní pro jiné modely naší značky,“ uvedl odborník.
Poměrně dlouhou dobu odstávky výroby i zákaz provozování zákazníkům předaných kusů způsobila obtížná simulace situací, při kterém k uvolnění šroubů dochází. V zásadě jde o určité teplotní rozmezí, při kterém tento konkrétní typ šroubů v závitech nedrží a začne prokluzovat. Následně se můžou úplně povolit a odpadnout. K zahřívání kol dochází při brzdění i při projíždění ostrých zatáček.
Kvůli tomuto problému se rovněž v České republice zdrželo oficiální zahájení prodeje bz4X. V České republice byly do současnosti pouze tři kusy s vadnými šrouby, které pochopitelně budou odborně vyměněny za nové s jiným materiálem na povrchu. Další kusy, které jsou určené pro tuzemské zákazníky se v době zjištění problému ještě nacházely v areálu výrobního závodu.
Do konce roku tak tuzemské zastoupení Toyoty stihne do provozu zaregistrovat jen zhruba tři desítky kusů tohoto elektromobilu.