Ministerstvo obrany oznámilo před nedávnem zahájení výběrového řízení na nová pásová vozidla pro Armádu České republiky. Plány, s nimiž půjde do tendru společnost General Dynamics European Land Systems (GDELS), stejně jako vlastnosti nabízených vozidel ASCOD 2, popisuje Thomas Strasser, ředitel této firmy pro mezinárodní obchod a služby.
Jaký typ ACSOD 2 bude GDELS v Česku nabízet, lehčí verzi ASCOD 35, nebo těžší ASCOD 42?
GDELS je společnost orientovaná na uživatele, proto jsme schopni nabídnout typ vozidla a technické řešení podle požadavků zákazníka a charakteru bojového nasazení. ASCOD 2 je univerzální podvozková platforma, která je k dispozici ve dvou váhových kategoriích – do 35 tun a do 42 tun. Jejich výběr a použití závisí na charakteru operací a také na tom, jaké logistické zabezpečení má uživatel k dispozici.
Z dosavadních vyjádření představitelů české armády vyplývá, že vojsko chce jednu společnou platformu pro různé účely a nasazení. Ovšem s vysokou mírou ochrany posádky a růstovým potenciálem pro možné budoucí modernizace. Proto se domníváme, že ASCOD 42 je nejlepším řešením splňujícím veškeré požadavky ze strany armády.
Vozidlo ASCOD má různá označení, která závisejí na verzi a zemi, kde se používají. Ve Španělsku říkají ASCODu Pizarro, v Rakousku Ulan, ve Velké Británii jsou to Ajax, Ares, Apollo atd. I tato označení poukazují na fakt, že platforma ASCOD je velmi flexibilní a snadno přizpůsobitelná konkrétnímu uživateli. Platilo by to i pro Českou republiku. Zdejší verze bude přizpůsobena domácím požadavkům a může dostat české jméno nebo typové označení.
Česká armáda bude požadovat verzi bojovou, velitelskou, průzkumnou, ženijní, zdravotnickou, vyprošťovací a pro dělostřelecký průzkum. Je platforma ASCOD 2 připravena pro tak široké spektrum použití?
ASCOD 2 je navržen jako společná základní platforma, která může být vybavena jakýmikoli systémy pro nejrůznější druhy nasazení, a to při zajištění vysoké míry kompatibility jednotlivých variant vozidel. Právě to je oceňováno dosavadními uživateli vozidel ASCOD. Rodina vozidel ASCOD má více než 10 různých variant včetně bojových vozidel s věžemi vybavenými kanony ráže 30 milimetrů, průzkumných bojových vozidel vyzbrojených kanony ráže 40 milimetrů, pozorovacích, vyprošťovacích nebo servisních. Díky velkému růstovému potenciálu může ASCOD 2 plnit také roli středního bojového tanku vybaveného zbraní ráže 120 milimetrů se schopností přímé palebné podpory.
Dlouholeté zkušenosti týmu GDELS v oblasti systémové integrace a spolupráce s dodavateli a výrobci jednotlivých systémů a podsystémů v kombinaci s velkou flexibilitou platformy ASCOD 2 jsou předpokladem pro velmi úspěšné nasazení v různých ozbrojených silách i zapojení lokálního domácího průmyslu do výroby vozidel.
Britská armáda žádá v programu Ajax rovněž poměrně široké spektrum vozidel. Do jaké míry by mohla vozidla pro českou armádu, pokud by si vybrala platformu ASCOD 2, vycházet nebo čerpat z britského Ajaxu?
Vozidla projektu Ajax jsou postavena na platformě ASCOD 42. GDELS je vlastníkem všech práv týkajících se technologických a konstrukčních řešení uplatněných u těchto vozidel. Vozidla Ajax jsou navržena podle požadavků britského ministerstva obrany. Vozidla, které budeme nabízet české armádě, budou vycházet z platformy ASCOD 42 a budou odpovídat specifikacím daným českým ministerstvem obrany. V českém projektu nových BVP počítáme s vylepšeními a novými technologiemi, které byly vyvinuty a použity v britském projektu Ajax, stejně jako poznatků, jež jsme získali díky zpětné vazbě od dosavadních uživatelů vozidel rodiny ASCOD.
Jaké jsou hlavní přednosti vozidel ASCOD 2?
V GDELS se soustřeďujeme na naši práci a na naše zákazníky. Respektujeme a vítáme transparentní konkurenční soutěžení a otevřená výběrová řízení. V případě vozidla ASCOD 2 to i dokazujeme. ASCOD 2 je moderní platforma střední kategorie pásových vozidel, která byla nedávno vybraná v otevřeném veřejném tendru ve Velké Británii, tedy pro ozbrojené síly jednoho ze spojenců České republiky v NATO. ASCOD navíc slouží v různých podobách v dalších evropských ozbrojených silách. ASCOD 2 je sériově vyráběn v několika verzích v našich průmyslových kapacitách ve Španělsku, právě se děje transfer výrobních technologií do Velké Británie.
Je také univerzální jednotnou platformou, kterou lze přizpůsobit různým rolím a způsobům nasazení, jež existuje ve více než deseti variantách. V rámci projektu ASCOD nabízíme unikátní možnost průmyslové spolupráce s GDELS a účasti na dodávkách pro místní průmysl a podniky. V neposlední řadě je GDELS po desetiletí prověřeným důvěryhodným partnerem pro českou vládu, české ozbrojené sily a český průmysl. Ukazuje to projekt Pandur II pro českou armádu. To jsou hlavní výhody, které GDELS s projektem ASCOD 2 nabízí.
Česká vláda chce zapojení českých podniků do výroby nových pásových vozidel pro armádu a zajištění logistických a servisních služeb pomocí domácích zdrojů. Je GDELS na tento požadavek připravena?
GDELS přemýšlí globálně, ale působí lokálně. Spolupráce s lokálními dodavateli je součástí naší DNA. Českou republiku považujeme za domácí působiště. GDELS zde má vlastní pobočku – GDELS Czech, která působí už desetiletí v Praze. Díky ní máme přímý náhled na český trh. Aktivně se staráme o stávající flotilu vozidel Pandur II české armády i o nové objednávky prostřednictvím našeho místního strategického partnera. Dobře zavedená spolupráce s českou dodavatelskou základnou je pro nás důležitá.
Zajišťujeme řízení udržitelného dodavatelského řetězce pro kompletní produktové portfolio našich evropských poboček pro exportní trhy. Český průmysl profituje na dodávkách vozidel řady Piranha do Dánska a Rumunska, exportu vozidel Pandur 6x6 do Kuvajtu nebo dodávek vozidel ASCOD pro britské ozbrojené síly. Tento trend bude pokračovat.
Konkrétním příkladem může být implementace systému denního a nočního vidění CDND-1, vyvinutého firmou Meopta do vozidel Pandur II CZ 8x8, nebo vozidel Pandur 6x6 určených pro Kuvajt. Dále můžu zmínit českou firmu Ray Service, která působí jako dodavatel pro všechny naše pobočky v Evropě. Se společností GDELS Mowag bude spolupracovat na zakázce pro rumunskou armádu.
GDELS zkoumá další možnosti spolupráce s českým průmyslem. V polovině minulého roku jsme podnikli turné po republice v duchu hesla „přátelé se setkávají s přáteli“. V součinnosti s místními samosprávami a lokálními obchodními komorami navštívil mezinárodní tým GDELS spolehlivé české partnerské společnosti jako jsou třeba VOP, RETIA a Ray Service. Kooperací a a přenosem moderních technologií do Česka pomáhá GDELS zvyšovat schopnost českých podniků a rozvoji technických a technologických znalost.
Do jaké míry je možné zajistit výrobu, provoz a servisní podporu vozidel ASCOD 2 v České republice?
ASCOD 2 je jednou z nejmodernějších evropských pásových platforem pro vozidla střední váhové kategorie, která působí ve službách Španělska, Rakouska a Velké Británie. Vlády těchto zemí důvěřují podnikatelské filozofii společnosti GDELS – tedy globálnímu myšlení a působení na místní úrovni. Ta se v praxi projevuje přizpůsobením společné základní platformy ASCOD požadavkům zákazníka na míru při co nejnižších nákladech na logistiku.
V závislosti na těchto požadavcích by specifikace subsystémů mohla znamenat vytvoření kompletních variant vozidel nebo mission-modulů založených na platformě ASCOD.
GDELS je otevřená spolupráci ve všech oblastech včetně vývoje tím, že se vždy soustřeďuje na požadavky zákazníka, na kvalitu, časové rozvržení dodávek a výroby i náklady projektu a spolehlivost platformy GDELS.
ASCOD je prostě univerzální základní platforma, která má zajišťovat spolehlivost dnes a v budoucnu. Je snadno přizpůsobitelná a připravená na modernizační zásahy přesně podle požadavků.
Dá se odhadnout, za jak dlouho by mohla být vozidla ASCOD 2, pokud si je česká armáda vybere, připravená k nasazení?
GDELS vyrábí celé série vozidel ASCOD v různých variantách pro španělského a britského zákazníka. Tato skutečnost a společný základ platformy ASCOD zajišťují rychlou reakci a krátké dodací lhůty pro jakékoli nové zakázky. Sériová výroba a úzká spolupráce s našimi partnery v celém našel dodavatelském řetězci umožňuje rychlé spuštění výroby ihned po zadání zakázky, a tím i dosažení počátečních operačních schopností vozidel v krátkém čase.