Test: Volvo V40 T4 - láska na první pohled i dotyk

foto Volvo V40 T4 - láska na první pohled i dotyk

Automobilka dala do vínku svému nejnovějšímu vozu to nejlepší, co dosud poskytla motoristickému světu. V40 se stává jejím nejinteligentnějším a zároveň nejbezpečnějším dosavadním Volvem.

Poprvé ho mohli vidět návštěvníci v březnu na autosalonu v Ženevě. Výroba pak začala v květnu v závodě společnosti v belgickém Gentu. V40 se vyznačuje luxusním vzhledem a image, která mu dává auru kompaktního vozu s výbavou a vlastnostmi velkých automobilů.

Volvo V40 T4 - láska na první pohled i dotyk

K testu jsme měli Volvo V40 T4 v nejvyšší výbavě Summum, doplněné nejrůznějšími pakety volitelné výbavy. Pro představu připomínám, že uživatelská příručka obsahuje více než 400 stran. Takže nahlédněme alespoň na výběr vymožeností, kterými se chlubí.

Dokonalý systém airbagů je pro auta této automobilky už standardním synonymem dokonalé bezpečnosti. Nyní k nim přibylo světové prvenství - airbag pro chodce. Funguje tak, že čidlo v předním nárazníku registruje fyzický kontakt vozidla s chodcem. Zadní strana kapoty se uvolní a zároveň se díky aktivaci airbagu zvedne. Nafouknutý airbag vyplní prostor pod zvednutou kapotou a přibližně třetinu plochy čelního skla a spodní část A sloupků.

Volvo V40 T4 - láska na první pohled i dotyk

Už známý Systém City Safety je nyní aktivní až do 50 km/h (dříve do 30 km/h). Automobil automaticky zastaví, jestliže řidič včas nezareaguje na zpomalení nebo zastavení vozidla jedoucího před ním, případně pokud se příliš rychle blíží k pevné překážce. V40 má rovněž

vylepšený systém pro eliminaci mrtvého úhlu (BLIS) využívající radar. Dokáže nyní sledovat i rychle se blížící vozidla na vzdálenost až 70 metrů a řidiče na ně upozornit. Samozřejmě řidiče informuje také o vozidlech v mrtvém úhlu po obou stranách automobilu. Systém detekce dopravních značek zobrazuje na přístrojovém panelu rozpoznané dopravní značky. Může být kombinován s funkcí vizuálního upozornění na překročení povolené rychlosti. Automatický parkovací asistent zase při podélném parkování do řady vozidel převezme ovládání volantu a na řidiči zůstává pouze řazení a rychlost vozidla. Pokud se automobil přiblíží příliš blízko dělicí čáře a hrozí, že vyjede z jízdního pruhu, zaboduje asistent pro udržení vozidla v jízdním pruhu (LKA). V řízení vyvine dodatečný točivý moment, je aktivní v rychlostech od 65 do 200 km/h. Systém upozornění na vozidla blížící se z boku využívá radarová čidla na zádi vozu. Je to užitečné zejména při vyjíždění z parkovacího místa. Nová technologie přepínání dálkových světel zajistí automatické přepínání mezi dálkovými a potkávacími světly ve správném okamžiku. Adaptivní tempomat (ACC) pomocí radaru automaticky udržuje nastavený odstup od vozidla jedoucího před ním. Systém detekce chodců s funkcí automatického brzdění je technologie, která dokáže rozpoznat chodce v jízdní dráze. Pokud řidič včas nezareaguje, automobil ho upozorní a automaticky aktivuje brzdy. Žádný další vůz v této třídě podobnou technologii nenabízí. Systém sledování bdělosti řidiče dokáže poznat unaveného řidiče i jiné situace, kdy je něčím rozptýlen. Čidla sledují pohyb vozidla. Řídicí jednotka ukládá získané informace a vypočítává, zda řidič riskuje ztrátu kontroly nad vozidlem. Je jen dobře, že některé z bezpečnostních technologií jsme při testu nemuseli zažít v akci. Velmi příznivé pro povědomí posádky však je, že v krizové situaci je V40 dokáže aktivovat.

Volvo V40 T4 - láska na první pohled i dotyk

A nyní se pokochejme vnější i vnitřní krásou nejnovějšího modelu Volva. Jeho přední část je nízká a široká. Klasická kapota ve tvaru písmene „V“ je doplněna výraznými liniemi. Mřížka chladiče umístěním a tvarem přispívá ke sportovnímu dojmu, celý vůz opticky snižuje. Spodní vzduchový otvor je v rozích doplněn nápaditě tvarovanými liniemi sahajícími od jednoho blatníku k druhému, pomáhá usměrňovat proudění vzduchu a zlepšuje aerodynamiku. Rozšířené boky sahají od světlometů až na záď vozu, kde plynule přecházejí do zadních skupinových světel.

V interiéru byl hlavní důraz kladen na ergonomii, komfort a na co největší požitek z jízdy. Opticky budí vnitřek vozu dojmem prostornosti. Šťouralové sice mohou mít námitku proti menšímu prostoru pro cestující na zadních sedadlech, zavazadlový prostor se však pohybuje podle uspořádání v rozmezí 335 až 1032 litrů. 

Opravdu mě fascinovala nová digitální přístrojová deska s aktivním TFT displejem, který řidiči přímo před očima zobrazí nejdůležitější informace ze systému Volvo Sensus pro danou situaci. Veškeré funkce lze ovládat tlačítky na volantu nebo ovladači umístěnými přímo pod barevnou obrazovkou. Pohodu pro posádku umocňují vysoce výkonné audio a informační systémy, vybavené technologií bluetooth pro bezdrátovou komunikaci, včetně handsfree.

Bez nadsázky výjimečné jízdní vlastnosti jsou mj. i dílem dynamického podvozku, který je součástí standardní výbavy. Volitelný sportovní podvozek je snížen ještě o 10 mm, pružiny a tlumiče mají tužší nastavení.

Vybírat je možné z řady výkonných benzínových a úsporných dieselových motorů. V testovaném voze byl benzínový agregát T4 s objemem 1,6 litru, výkonem 132 kW/180 k, ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou. Mimochodem průhledná a zevnitř LED diodami osvětlená řadicí páka je nejen krásná, navíc padne do ruky jako ulitá.

Heslovitě uvádím další nepřehlédnutelné součásti testovaného vozu – výborně tvarovaná všechna sedadla, přední vyhřívaná s třemi paměťmi seřízení, systém zamykání a startování bez použití klíče (Keyless), přesný navigační systém i v češtině, stěrače s dešťovým senzorem, systém Start/Stop (pod bodem mrazu se automaticky vypne), asistent při rozjezdu do svahu, přední a zadní parkovací asistent s kamerou vzadu, dvouzónová automatická klimatizace, a rovněž panoramatická skleněná střecha sahající od čelního skla až nad opěradla zadních sedadel.

Volvo V40 skutečně zosobňuje to nejlepší, co v této automobilce nadčasově vymysleli. S opravdovou radostí a zároveň pokorou k vymoženostem techniky jsme najeli 504 km při průměrné spotřebě 8,4 l/100 km. Ta je o více než dva litry vyšší než uvádí výrobce. Nicméně při vědomí, že absolvovaná trasa vedla především ve vyšších rychlostech po dálnicích, byly mrazy a na vedlejších silnicích jsme se často klouzali na zamrzlém povrchu, je více než přijatelná.

Ceny V40 začínají na 590 000 Kč, základní cena testované verze je 788 000 Kč, s bohatou volitelnou výbavou se vyšplhala na 1 078 950 Kč.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2022 ČTK

Reklama

22°C

Dnes je sobota 25. června 2022

Očekáváme v 21:00 19°C

Celá předpověď