Tanec Praha bude hodně venku, dá prostor českým umělcům

foto Celosvětově sdílený projekt Nadace Piny Bauschové The Nelken-Line zahájil 7. června 2020 v pražské Stromovce 32. ročník mezinárodního festivalu současného tance Tanec Praha. Lidé se mohli připojit k Procesí, jedné z nejznámějších akcí projektu. Tanečníci se při ní pohybují v dlouhé řadě při skladbě West End Blues, kterou proslavil Louis Armstrong.

Praha - Festival Tanec Praha, který potrvá skoro celý červen v Praze a dalších 17 městech, se letos hodně přesunul do venkovního prostoru. Některá představení přímo pro outdoorové prostřední vznikla, jiná se na ně kvůli opatřením proti koronaviru adaptovala. Na tiskové konferenci to řekla ředitelka a zakladatelka Tance Praha Yvona Kreuzmannová. Festival ve 32. ročníku dá větší prostor domácím umělcům a nabídne třeba možnost zatančit si přes výlohy Veletržního paláce.

Festival už v regionech začal 4. června, v Praze jej v neděli předznamenalo ve Stromovce roztančené procesí na hudbu West End Blues Louise Armstronga. Pohybový materiál, který si mohli účastníci předem nastudovat, vychází z choreografie Piny Bauschové Nelken, v níž jsou repetitivně využita gesta vystihující čtyři roční období.

Festival vedle mnoha úprav programu způsobených hlavně nemožností zahraničních účastníků přicestovat zachová původně plánovanou premiéru projektu Zápas s jazykem Florenta Golfiera, který je jeho autorem i interpretem. "Vzniká dlouhodobě jako součást babylónské trilogie, odehraje se dnes, v úterý a ve středu v Divadle Ponec a pak ještě v Olomouci a Brně," uvedla Kreuzmannová.

Zápas s jazykem je snahou nahlédnout na jazyk jako na stvoření, které žije v každém člověku a uvnitř kterého všichni žijí, uvádějí pořadatelé. Francouzsko-český performer a choreograf Florent Golfier se zabývá tématem jednojazyčnosti a zápasí s výslovností, spisovným jazykem a potřebou vyjádření. Představení doprovází v Praze v Ponci výstava, která umožní divákům nahlédnout do procesu tvorby.

Vychází z výzkumu řeči, kterému se autor věnuje od roku 2018 a rozvádí téma jazyka i z dalších úhlů pohledu, například v kontextu vícejazyčných rodin. Všímá si toho, jaké dopady má jazyk na emoce, vnímání identity, svobodu projevu, jak ovlivní užití spisovného nebo hovorového jazyka vztah člověka ke společnosti, konvencím, normám a jak tenká je hranice mezi národní hrdostí, láskou ke své řeči a kultuře a kolonialismem či nacionalismem.

Z představení domácích umělců festival uvede například dvě inscenace českých tanečnic v pozměněné podobě. Jedna z nich je titul Guide choreografky Věry Ondrašíkové, v němž hrají důležitou roli interaktivní média, světlo a zvuk. Inscenaci o poznání, nalézání síly, odvahy a rozhodnosti, ale také o stárnutí, uvede festival ve zkrácené verzi zadarmo jako ukázku či pozvánku na představení. Druhý projekt se jmenuje Duety a autorky Petra Tejnorová a Tereza Ondrová při něm budou tančit za výlohou Veletržního paláce a kolemjdoucí se k nim mohou přidat a zatančit si s nimi.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2021 ČTK

Reklama

5°C

Dnes je úterý 2. března 2021

Očekáváme v 19:00 2°C

Celá předpověď