Je sice pravda, že prodeje elektromobilů v v loňském roce stouply meziročně o 47 procent. Jenže, jejich podíl na trhu je stále jen dvě procenta. Vyplývá to z čerstvé statistiky Svazu dovozců automobilů s celkovou bilancí trhu s novými vozidly v Česku a rok 2022.
V samotném prosinci se u nás prodalo 289 kusů plně elektrických osobních automobilů, což znamená podíl na celkovém trhu 1,99 procenta. Nejlepší značkou byl tentokrát Volkswagen, který tak výjimečně předčil Škodu.
Ovšem v celkové roční bilanci je situace obrácená. Během roku 2022 Škoda zaregistrovala na tuzemských úřadech do provozu téměř 1300 elektromobilů, Volkswagen 448, Tesla a Hyundai úplně stejné číslo (298). Alespoň sto bateriových elektromobilů dokázaly svým zákazníkům předat během uplynulého roku ještě značky BMW, Dacia, Kia, Mercedes-Benz, Peugeot a Volvo.
Zajímavé je, že z jednotlivých typů alternativních pohonů jsou u nás elektromobily až na druhém místě. Předčily je totiž vozidla s motory umožňujícími spalování LPG.
Zejména prémiovým značkám se daří oslovovat zákazníky také s nabídkou plug-in hybridních vozů. Například Mercedes-Benz jich vloni prodal bezmála pět set. Tím zaostal jen relativně málo za mladoboleslavským výrobcem, který jich měl na kontě 619. Celkově se vloni prodalo v Česku 3 560 plug-in hybridů. „Čistých“ elektromobilů bylo 3892.
Spíše zajímavostí je, že registrační značky už dostaly také tři vodíkové Toyoty Mirai.
Smutnou skutečností je fakt, že u nás není stále prakticky žádný zájem o užitkové vozy s elektrickým pohonem. Oproti loňský se jich dokonce prodalo méně – jen 134 a jejich podíl na trhu v této kategorii činí pouze 0,79 procenta.