Spor ČR a Ruska vedl k zrušení letů Aeroflotu, bude se dál jednat

foto Lidé čekají na pražském letišti na změnu termínu letu u přepážky ruské letecké společnosti Aeroflot.

Praha/Moskva - Ve zrušení čtyř zpátečních letů ruských aerolinek Aeroflot mezi Prahou a Moskvou dnes vyústil spor ruských a českých úřadů o povolení k přeletům. Česko podle ministerstva dopravy zrušilo povolení spojům Aeroflotu poté, co Rusko omezilo přelety ČSA přes sibiřskou část ruského území. Povolení pro ruské aerolinky v Česku i pro přelety ČSA přes Sibiř byla nakonec dočasně obnovena do 7. července, o provozu se bude dál jednat příští týden.

Fotogalerie

Rusko patří k dlouhodobě nejvytíženějším leteckým destinacím z Česka. Dnešní situace v letecké dopravě mezi oběma zeměmi je podle ministerstva dopravy výsledkem toho, že Rusko jednostranně omezilo přelety ČSA přes Sibiř, což se dotklo linky českého dopravce z Prahy do jihokorejského Soulu. Česká strana omezila lety ruských dopravců jako odvetné opatření. "Snahou české strany není blokovat letecký provoz mezi oběma státy, nicméně musí hájit oprávněné zájmy svých leteckých dopravců," uvedlo ministerstvo.

ČSA patří do skupiny Smartwings, jejíž šéf Jiří Šimáně řekl Lidovým novinám (LN), že příčinou obchodního sporu byla snaha přidat lety ruským dopravcům. Když s tím české ministerstvo dopravy nesouhlasilo, ruská strana spustila odvetu a zakázala ČSA létat přes Sibiř. Poté následovalo dnešní omezení pro ruské dopravce, kteří zajišťují cesty do Prahy.

ČSA se o odebrání práv k přeletu přes Sibiř dozvěděly na jednání s ruským ministerstvem dopravy 25. června. Podle společnosti jí přitom tuto možnost garantovala mezivládní dohoda mezi Českem a Ruskem z roku 2005. "Tento jednostranný krok ruské strany považujeme za zcela bezprecedentní a ohrožující naše obchodní zájmy na lince Praha - Soul," uvedla mluvčí dopravce Vladimíra Dufková. Dnešní spoj do Soulu s odletem v 18:30 ovšem poletí, potvrdilo pražské letiště.

Situaci komplikují i letecké dohody mezi Českem a Ruskem, které jsou zastaralé a v mnoha ohledech omezující. Expert na leteckou dopravu Michal Čupa upozornil, že provoz mezi oběma zeměmi je stále formálně podřízen mezivládní dohodě z roku 1966, jejíž obsah je však už v současné době v mnohém přežitý. Například předpokládá stejný počet frekvencí a kapacit pro dopravce z obou stran. Ačkoliv oba státy každoročně podmínky uvolňují, oproti jiným zemím jsou pravidla stále velmi složitá.

Čupa navíc připustil, že zastavení leteckého provozu může mít horší dopady pro Česko. Současná situace totiž vyvolává nejistotu, což může mít za následek pokles turistů směřujících z Ruska do České republiky a tím i případné ekonomické ztráty.  

O hospodaření mezinárodního letiště v Karlových Varech se kvůli sporu obává Karlovarský kraj. Jediný pravidelný let na letiště provozuje Pobeda, nízkonákladová dceřiná společnost Aeroflotu. "V současnosti se jedná o klíčové spojení z karlovarského letiště do Moskvy a zpět a výpadek by způsobil závažné problémy v hospodaření letiště," uvedla hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová (ANO).

Ruské ministerstvo dopravy podle tamních médií dává vinu za porušení dohody o leteckém spojení s Ruskem českým úřadům. Nejmenovaný činitel blízký vedení ruské letecké dopravy agentuře TASS řekl, že omezení počtu letů Aeroflotu z Moskvy do Prahy a zpět bylo zavedeno, protože ministerstva dopravy Česka a Ruska se nedokázala domluvit na počtu letů národních leteckých společností.

TASS také poznamenal, že trasy přes Sibiř jsou nejkratší a nejvýhodnější pro mnohé zahraniční letecké společnosti při přeletech z Evropy do Asie. Pro tyto lety je nutný souhlas Ruska a jsou spojené s kompenzačními poplatky.

České omezení se původně spolu s Aeroflotem týkalo také dopravců Rossiya Airlines, Pobeda, Ural Airlines a Siberian Airlines. Vedle Aeroflotu oznámily zrušení svých dnešních spojů také Ural Airlines (Uralskije avialinii) s tím, že pozastavují lety do Prahy z Jekatěrinburgu a letiště Žukovskij u Moskvy. Dopoledne ale generální ředitel Sergej Skuratov agentuře TASS řekl, že společnost lety z Jekatěrinburgu do Prahy obnovuje.

Expert: Letecké dohody s Ruskem jsou zastaralé a omezující

Letecké dohody mezi Českem a Ruskem jsou zastaralé, oproti provozu s jinými zeměmi navíc poměrně omezující, řekl ČTK odborník na leteckou dopravu Michal Čupa z portálu Planes.cz. Dnešní situace kolem zastavení letů ruských leteckých společností z Prahy může mít podle něj horší dopady na Česko, zejména kvůli ztrátám z turismu. Rusko patří k nevytíženějším destinacím letů z Prahy, v květnu letělo mezi Prahou a Moskvou na pravidelných linkách více než 70.000 cestujících v obou směrech.

Ruské letecké společnosti Aeroflot a Ural Airlines (Uralskije avialinii) oznámily, že omezily počet dnešních letů na linkách do Prahy. Důvodem bylo rozhodnutí českých úřadů zrušit povolení některých letů pro ruské dopravce. Jde o odvetné opatření poté, co Rusko odebralo práva na přelet sibiřského území Českým aeroliniím, které trasu využívaly na své lince z Prahy do jihokorejského Soulu. Obě země se dnes dohodly, že provoz dočasně povolí do 7. července.

Tato situace částečně vznikla podle Čupy i kvůli zastaralým a rigidním leteckým dohodám mezi Českem a Ruskem. Upozornil, že provoz mezi oběma zeměmi je stále formálně podřízen mezivládní dohodě z roku 1966, jejíž obsah je však už v současné době v mnohém přežitý. Například předpokládá stejný počet frekvencí a kapacit pro dopravce z obou stran.

Ministerstvo dopravy proto každoročně jedná s ruskou stranou o podmínkách leteckého provozu mezi oběma státy. "Ten se sice postupně liberalizuje, ve srovnání s jinými zeměmi je to však stále jen velmi pozvolna," podotkl Čupa. Stále tak podle něj existují omezení například v přístupu dopravců na letecký trh druhého státu, zejména ruských.  

V případě dalších vyhledávaných destinací, jako jsou například Velká Británie nebo Francie, jsou podle experta právní podmínky provozu daleko příznivější a leteckou dopravu komplikují spíše přeplněné kapacity na některých letištích nebo trasách než právní překážky.

Řešení situace zastavením letů ruských dopravců je podle něj nešťastné. "Dotkne se to dopravců a cestujících, kteří s tím nemají nic společného. Vyvolává to nejistotu," dodal. Zvláště v období letních dovolených to může vést k poklesu počtu turistů z Ruska, a tím i případným ekonomickým ztrátám, uvedl.

Ačkoliv se obě strany dohodly na dočasném uvolnění letů, problém jde podle experta daleko za tento termín. Podle něj už Aeroflot začal cestující přesměrovávat na jiné linky. Čas na vyjednání nové dohody, která by umožnila lety i v příštím týdnu, však stále je.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

13°C

Dnes je neděle 17. listopadu 2019

Očekáváme v 17:00 12°C

Celá předpověď