Smartwings kvůli odstaveným boeingům v létě omezí svůj provoz

foto Ilustrační foto - Letoun Boeing 737 MAX 8 společnosti SmartWings na Letišti Václava Havla v Praze.

Praha/Washington - Letecký dopravce Smartwings v létě omezí kapacity svých letů o osm procent. Společnost tak dočasně pozastaví provoz některých linek nebo sníží počet letů do některých destinací. Na vybraných linkách také upraví letové časy. Společnost Smartwings o tom informovala v tiskové zprávě. Jde o důsledek současného odstavení strojů Boeing 737 MAX, kterých má dopravce ve své flotile sedm. Stále není zřejmé, kdy se tato letadla budou moci vrátit do provozu.

Provoz letadel Boeing 737 MAX kvůli březnové nehodě v Etiopii zakázala Evropská agentura pro bezpečnost létání (EASA). Stejně reagovala i řada dalších zemí. Dnes americká společnost informovala, že při opravě softwarového problému stabilizačního systému MCAS, který etiopští vyšetřovatelé označují za jeden z faktorů březnové tragédie, zjistila další chybu na stroji. Týká se řízení vztlakových klapek, Boeing ji označil za "relativně drobnou". Tento problém ovšem nejspíš zdrží opravy o několik dalších týdnů.

Smartwings nabídne zákazníkům letů, kterých se dotknou úpravy provozu, přeměnu rezervace na jiné spoje. Klienti, jejichž let bude zrušen a nevyužijí jiné rezervace, dostanou peníze za zakoupené letenky zpět.

"Tato situace, do které se letecké společnosti a naši klienti dostali, nás velice mrzí, o to víc, že jsme jí nezavinili. Děláme maximum pro minimalizaci dopadů, které uzemnění letadel Boeing 737 MAX 8 má na náš letový provoz a cestovní plány našich cestujících, a také proto, abychom zabránili dalším případným škodám," uvedl člen představenstva a generální ředitel Smartwings Roman Vik.

Smartwings dosud odstavená letadla nahrazoval dalšími letouny ze své flotily. Komplikace v provozu dopravce řešil zejména častými přelety, což znamenalo náklady v řádech několika milionů korun denně. Společnost je bude zřejmě vymáhat po americkém výrobci letadel.

Letecký dopravce má aktuálně ve flotile sedm letadel Boeing 737 MAX 8. Dalších devět měla společnost obdržet do začátku letní sezony. Nová letadla Boeing 737 MAX 8 tak měla v létě činit zhruba jednu třetinu flotily. O převzetí těchto letadel bude společnost s Boeingem ještě jednat, klíčový bude další vývoj okolo těchto strojů.

Letoun Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines se 10. března zřítil krátce po startu z etiopské Addis Abeby. Na palubě bylo 157 lidí, nikdo z nich nehodu nepřežil. Stejný stroj měl nehodu už loni v říjnu, kdy letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky na palubě havarovalo krátce po startu z letiště v Jakartě. Ani tehdy nikdo neštěstí nepřežil.

Boeing se u letounu 737 MAX potýká s dalším softwarovým problémem

Americká společnost Boeing má další softwarový problém se strojem 737 MAX, který po březnové nehodě v Etiopii nesmí létat. Boeing komplikaci, která se týká řízení vztlakových klapek, považuje za "relativně drobnou", nejmenovaní činitelé citovaní listem The Washington Post ji ale hodnotí jako kritickou pro letovou bezpečnost. Dosud se Boeing potýkal se softwarovým problémem stabilizačního systému MCAS, který etiopští vyšetřovatelé označují za jeden z faktorů březnové tragédie.

Objevení nového problému podle listu Financial Times vysvětluje, proč se počátkem týdne Boeing rozhodl pozdržet předání opravy k posouzení americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA). Již na konci března společnost oznámila, že softwarovou opravu MCAS dokončila.

V pondělí výrobce letounů a FAA oznámili, že dlouho očekávaná oprava bude předložena k prověrce v nadcházejících týdnech. Nově ale Boeing sdělil, že softwarovou aktualizaci upravuje, aby se zabránilo možným budoucím nehodám. V rámci tohoto procesu, jak společnost tvrdí, byl problém odhalen. Programovou chybu považuje Boeing za relativně drobnou a uvedl, že již má problém vyřešený.

Nejmenovaný činitel obeznámený s vyšetřováním, kterého list The Washington Post citoval, prohlásil, že software Boeingu bude čekat hloubková kontrola, aby se v budoucnu předešlo odhalení dalšího problému.

Na vylepšení softwaru stabilizačního systému MCAS svého nejrychleji prodávaného stroje začal Boeing pracovat po loňské říjnové nehodě 737 MAX společnosti Lion Air v Indonésii. Letoun tehdy spadl do Jávského moře a zahynulo přitom všech 189 lidí na palubě. Podobné okolnosti doprovázely i březnovou katastrofu stejného typu letounu letecké společnosti Ethiopian Airlines. Ten se zřítil krátce po startu z Addis Abeby, nehodu nikdo ze 157 lidí nepřežil.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

23°C

Dnes je středa 21. srpna 2019

Očekáváme v 23:00 16°C

Celá předpověď