Smartwings i EASA pozastavily provoz letadel Boeing 737 MAX 8 a 9

foto Letadlo Boeing 737 MAX 8. Ilustrační foto.

Praha - Tuzemská letecká společnost Smartwings pozastavila provoz všech svých sedmi Boeingů 737 MAX 8. Tento typ stroje v neděli havaroval v Etiopii a jeho provoz dnes pozastavila Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA). Firma očekává rušení a zpožďování svých letů. Vyplývá to z tiskového prohlášení, které ČTK poskytla mluvčí společnosti Vladimíra Dufková. Na plnění rozhodnutí EASA bude dohlížet Úřad pro civilní letectví, řekl ČTK jeho mluvčí Vítězslav Hezký. K zákazu letů úřad nemá pravomoc.

"Společnost Smartwings přijala rozhodnutí pozastavit provoz letadel Boeing 737 MAX 8 s okamžitou platností. Opatření se týká sedmi letadel tohoto typu. Smartwings má ve své flotile dalších 40 letadel, která dočasným pozastavením nejsou dotčena," uvedla Dufková.

Smartwings podle své mluvčí nadále zůstává v úzkém kontaktu s výrobcem letounu a úřady a řídí se jejich pokyny a doporučeními. "Smartwings se omlouvá za nepříjemnosti všem zákazníkům, kteří budou dotčeni případným zrušením nebo zpožděním letů," doplnila. Kolika letů se opatření v nejbližších dnech dotkne, Dufková neupřesnila. "U letů, které měly být realizovány letadlem 737 MAX, přistoupíme k redukci," řekla jen.

Agentura EASA dnes pozastavila provoz letadel Boeing 737 MAX 8 a také MAX 9. Opatření vstoupilo v platnost ve 20:00. Podle Hezkého opatření platí pro provozovatele z členských států Evropské unie i ze zemí mimo EU, tímto typem boeingu nesmějí letět na území EU. "Budeme dozorovat plnění tohoto příkazu, to, že provozovatelé ho plní," řekl Hezký.

Na pražském Letišti Václava Havla nasazují letouny typu Boeing 737 MAX v pravidelné dopravě vedle Smartwings už jen nízkonákladové dubajské aerolinky flydubai. "Uzemnění těchto strojů je záležitostí leteckých společností, které také budou přijímat následná opatření. Těch může být celá řada a my je jako letiště budeme respektovat," sdělil ČTK mluvčí letiště Roman Pacvoň.

Kvůli nedělnímu pádu letounu Boeing 737 MAX 8 v Etiopii, na jehož palubě zahynulo všech 157 lidí, se tento typ stroje rozhodla z preventivních důvodů vyřadit z provozu řada leteckých společností i jednotlivých zemí. Vedle etiopských aerolinek Ethiopian Airlines, kterým havarované letadlo patřilo, se k tomuto kroku rozhodli už dřív například v Německu, Francii, Polsku či Rakousku.

Společnost Smartwings letouny Boeing 737 MAX 8 pořídila v rámci obnovy své flotily. Celkem si jich objednala 39, postupně je přebírá. Část z nich by si měly pronajmout i České aerolinie, které jsou dceřinou společností Smartwings.

Boeingy 737 MAX 8 a 9 nesmějí nad Evropu, stejně reagují i jinde

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) dnes pozastavila provoz letadel Boeing 737 MAX 8 a MAX 9. Už v předešlých hodinách řada zemí z celého světa uzavřela svůj vzdušný prostor pro tyto typy letadel. Opatření souvisejí s obavami ohledně bezpečnosti po nedělní havárii stroje Boeing 737 MAX 8, který se zřítil krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) i společnost Boeing trvá na tom, že letadla jsou provozuschopná a bezpečná.

O tom, že dotyčné letouny nesmějí nad jejich území nebo nesmějí být provozovány, během dneška informovaly úřady například v Británii, Francii a řadě dalších zemí v Evropě i jinde ve světě, třeba v Austrálii nebo v Číně. Čínské letecké společnosti přitom mají ve svých flotilách více než čtvrtinu všech vyrobených letadel MAX 8 a MAX 9. Některé země zrušení zákazu podmínily provedením bezpečnostních kontrol. Nad Německo zmíněné stroje nesmějí až do 12. června. Opatření Evropské agentury pro bezpečnost letectví se týká i komerčních letů modelů MAX 8 a MAX 9 provozovaných společnostmi třetích států na území Evropské unie.

Nedělní havárii v Etiopii nepřežil nikdo ze 157 lidí na palubě. Pocházeli z více než 30 zemí světa a byli mezi nimi také čtyři Slováci. Boeing 737 MAX 8 havaroval také loni v říjnu v Indonésii, kdy se krátce po startu zřítil do Jávského moře. Zahynulo tehdy 189 lidí.

Několik amerických senátorů z řad demokratů i republikánů vyzvalo FAA, aby z preventivních důvodů provoz boeingů 737 MAX 8 pozastavil. "Svět se stal během méně než šesti měsíců svědkem druhé tragické nehody jednoho z těchto letadel," uvedla demokratická senátorka Elizabeth Warrenová. "Sice nevím, co bylo příčinou těchto nehod, objevily se ale vážné pochybnosti o tom, zda tato letadla nebyla nasazena do provozu bez dodatečného výcviku pilotů, aby se ušetřily peníze," dodala.

Boeing v dnešním prohlášení trvá na tom, že má v bezpečnost nových strojů MAX plnou důvěru. Dodal, že i tak pracuje na aktualizaci softwaru stabilizačního systému MCAS, který se dostal do centra vyšetřování loňské nehody v Indonésii. Aktualizace se očekává do dubna a koncern ji prý vyvíjel už před nedělní nehodou.

Americký prezident Donald Trump poukázal na složitost pilotování nových strojů. "Letadla jsou pro létání čím dál složitější. Nejsou už potřeba piloti, ale počítačoví vědci z MIT (Massachusettského technologického institutu)," napsal na twitteru. Prezident se domnívá, že se často dělají zbytečné kroky vpřed, když často starší a jednodušší věci fungují mnohem lépe. Trump dnes také poprvé do nedělní nehody telefonoval s šéfem Boeingu Dennisem Muilenburgem, obsah jejich hovoru ale není znám.

Boeing 737 MAX je čtvrtou generací dvoumotorového úzkotrupého dopravního letounu 737. Je určen na krátké a středně dlouhé lety. Proti předchozí generaci má úspornější a výkonnější motory, ale také nový tvar křídel a využívá moderní kompozitní materiály. Prodává se ve čtyřech verzích - MAX 7, MAX 8, MAX 9 a MAX 10.

První let se uskutečnil v lednu 2016, na komerčních linkách začal tento stroj létat v květnu 2017. Jeho prvním majitelem byly malajsijské aerolinky Malindo Air. Do konce ledna Boeing obdržel 5011 objednávek na model 737 MAX a dodal jich 350. Verze MAX 8 je nejprodávanější.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

9°C

Dnes je středa 20. března 2019

Očekáváme v 7:00 1°C

Celá předpověď