Praha - Děti se dnes budou těšit ze sladkostí nebo menších hraček, u příležitosti Mezinárodního dne dětí ale prodejci pozorují také zvýšenou poptávku po zmrzlinách, popcornu nebo ovoci. Pro hračkářství svátek představuje první nejdůležitější období v roce. Vyplývá to z ankety ČTK mezi obchodníky. Za dárky k Mezinárodnímu dni dětí podle nich Češi vydají zpravidla několik stovek korun, více jsou ochotni utratit v době školních vysvědčení nebo na Vánoce.
V hračkářstvích Bambule dnes očekávají zvýšený zájem o plyšová zvířátka, autíčka, panenky, stavebnice nebo kreativní sady. U příležitosti Mezinárodního dne dětí průměrná útrata podle marketingové ředitelky Jany Krčkové dosahuje 400 až 500 korun. "Den dětí je pro segment hraček určitě první významnější událost a společně s koncem školního roku tvoří významné období v rámci celoročních prodejů," uvedla. Hlavní sezona pak hračkářstvím začíná v polovině října a trvá do Vánoc, dodala.
Nárůst poptávky český výrobce hraček Efko sleduje už několik dní. Na odbyt jdou především menší hračky, ty dražší si dospělí pro děti vedle Vánoc schovávají například na narozeniny, řekl ČTK výkonný ředitel Miroslav Kotík. U příležitosti dne dětí Efko zavádí různé slevové akce, doplnil. Zájem je však také o elektroniku, obchody Datart v druhé polovině května proti začátku měsíce prodaly více sluchátek, přenosných reproduktorů nebo tabletů. "O více než polovinu stouply i prodeje příslušenství pro fitness náramky a chytré hodinky," řekla mluvčí Olga Dolínková.
Ve srovnání s běžnými týdny prodá více hraček na den dětí také Rohlík.cz, nárůst v prodejích je asi čtvrtinový, řekla mluvčí Denisa Morgensteinová. "Hračky, které bývají nejžádanější, jsou obvykle položky cenově zhruba do 300 Kč. Jedná se o menší hračky, které zákazníci spíše spontánně přihodí do košíku," uvedla. Zájem je podle ní například o dřevěné hračky nebo hračky na ven.
Dnešní svátek bude patřit venkovním piknikům, myslí si mluvčí Košík.cz František Brož. Zákazníci si podle něj v posledních dnech objednávají popcorn, dětské šampaňské, brambůrky nebo nanuky. Letos jsou ale v oblibě také exotické ovoce a drobné hračky, uvedl. Prodeje některých kategorií podle Brože meziročně narostly zhruba o pětinu. "Za samotné dárečky v podobě cukrovinek nebo hraček zákazníci utratí spíše několik stokorun. Tedy pouze část toho, co například na Mikuláše," dodal.
Čokoládové sladkosti, sušenky nebo bonbony jsou aktuálně žádané v prodejnách Tesco. Co se týče hraček, zájmu se těší stavebnice Lego, někteří si odnáší i trampolíny nebo dětské bazény, uvedl mluvčí Michal Kuzmiak. S ohledem na slunné počasí dnes Penny Market očekává zvýšenou poptávku po zmrzlinách. "Největší nárůst prodejů cukrovinek bývá tradičně na samotný Mezinárodní den dětí v odpoledních hodinách, kdy rodiče cestou z práce či ze školy kupují svým dětem drobnou pozornost," řekl mluvčí Tomáš Kubík.
Někteří rodiče podle mluvčího Mall.cz Jakuba Charváta chtějí svým ratolestem o svátku dopřát spíše zdravější mlsání, například v podobě sušeného ovoce. Speciální nabídku pro děti v uplynulých dnech zařadily také řetězce Kaufland a Lidl. Prodeje jsou podle nich přitom srovnatelné s loňskem. V Lidlu dnes všechny děti podle mluvčího Tomáše Mylera na pokladnách dostanou lízátko zdarma. Zákazníci cukrovinky nejvíce žádají před Vánocemi, Mikulášem nebo Velikonocemi, dodal. "Mezinárodní den dětí je stabilně oblíbený, avšak v zájmu o dárky jej častěji předčí konec školního roku a oslavy kolem vysvědčení," řekla mluvčí Globus Aneta Turnovská.