Třetí generace tohoto modelu měla v únoru celosvětovou premiéru v pražském Fóru Karlín, v březnu se představila na autosalonu v Ženevě a její oficiální prodej v naší republice začal 6. června. Nový Superb je označován za nejlepší vůz Škoda všech dob, představuje vrchol největší modelové ofenzívy v dějinách automobilky, znamená revoluci v designu značky. Bohatá nabídka prostoru, inovativní asistenční systémy pro větší bezpečnost, ohleduplnost k životnímu prostředí, komfort, výkonné agregáty splňující normu EU 6 a pro značku typické „Simply Clever” detaily ho posouvají na horní hranici vozů střední třídy. K testu jsme měli Superb v nejvyšším stupni výbavy ze čtyř Laurin & Klement.
Nový Superb sklízí úspěchy, uznání a obdiv kam se podíváte. Nejen mediální odezva je obrovská. Jeho základní charakteristiku jsme naznačili v perexu, zanechme tedy další všeobecné podrobnosti v tomto případě stranou a zaměřme se rovnou na exkluzivitu nejreprezentativnější výbavy Laurin & Klement (L&K). Je reminiscencí na Václava Laurina a Václava Klementa, kteří založili automobilku v prosinci 1895 v Mladé Boleslavi. Už v devadesátých letech minulého století zavedla Škoda pro vybrané modely špičkové provedení L&K. Vedle Superbu jsou v této verzi v současné době nabízeny i Octavia, Octavia Combi, Yeti a Yeti Outdoor. Stejné označení má i prezidentský Superb.
Superb L&K zaujme elegantním a stylovým vzhledem a 18" koly Pegasus z lehké slitiny, pro tuto verzi výhradně ve dvoubarevném provedení Anthracite s leštěnými plochami. Je standardně vybaven bi-xenonovými světlomety s funkcí Adaptive Frontlight System, LED denními svítilnami a mlhovými světlomety s Corner funkcí. Také na zádi jsou LED svítilny a LED osvětlení registrační značky. Do elektricky nastavitelných, sklopných a stmívatelných vnějších zpětných zrcátek jsou integrovány LED Boarding Spots pro decentní osvětlení nástupního prostoru. Boční okna lemují chromované lišty a přední blatníky zdobí nápis Laurin & Klement. Okno pátých dveří a boční okna od B sloupku dozadu mají vyšší stupeň zatmavení.
V interiéru jsou sedadla potažena podle výběru hnědou nebo béžovou kůží. Tříramenný multifunkční volant s ovládáním rádia, telefonu a palubního počítače je obšitý černou kůží, stejně jako řadicí páka. Dekorační lišty jsou v černém laku Piano a na straně spolujezdce je na ní decentní nápis Laurin & Klement. Odkaz na L&K je také na prahových lištách s hliníkovým dekorem a na opěradlech sedadel. Osvětlení interiéru tvoří kompletně LED zdroje, vč. ambientního osvětlení, které se rozsvěcuje několika způsoby v závislosti na aktuálním režimu jízdy. Ve standardu jsou prvky jako displej Maxi DOT v barevném provedení nebo vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním.
Součástí standardní výbavy L&K je rovněž adaptivní podvozek Dynamic Chassis Control včetně volby jízdního profilu Driving Mode Select. Umožňuje řidiči přizpůsobit jízdní vlastnosti vozu v režimech Normal, Sport, Comfort, Eco a Individual. Samozřejmostí je dvouzónová klimatizace Climatronic, na přání je i poprvé ve voze této značky k dispozici nově vyvinutá třízónová. Superb L&K má v obou předních dveřích praktickou schránku na deštník, sedadla řidiče a spolujezdce jsou elektricky nastavitelná včetně bederní opěrky, sedadlo řidiče má paměť pro tři polohy nastavení, dalšími komfortními prvky jsou třeba signalizace vzdálenosti při parkování se senzory vpředu a vzadu, elektricky ovládaná všechna okna, elektrická parkovací brzda a vkládané tkané koberce Lounge Step s integrovanou opěrkou pro chodidla cestujících na zadních sedadlech. Dešťový a světelný senzor automaticky aktivuje stěrače a přepíná mezi denním svícením a tlumeným světlem.
Nový Superb L&K skutečně nadchne moderními infotainment systémy se zcela novou úrovní konektivity. Je to kapitola sama pro sebe. Takže jen stručné konstatování, základní systém má název Bolero, my jsme v autě měli infotainment Columbus i s TV-Tunerem. Na dotykovém displeji se dá vše intuitivně, snadno ovládat.
Superb L&K má v nabídce čtyři benzínové a dva naftové motory. V závislosti na motorizaci může mít pohon předních nebo všech kol, manuální nebo automatickou dvouspojkovou
převodovku DSG. V testovaném autě byl slabší vznětový agregát 2,0 TDI o výkonu 110 kW/150 k s šestistupňovou automatickou převodovkou DSG. Uváděná maximální rychlost je 218 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 8,9 s, kombinovaná spotřeba 4,4 l/100 km. Je dostatečně výkonný, má kultivovaný chod, celkem ochotně zrychluje. Uspokojí všechny, kteří mají rádi pohodové, klidnější cestování při nízké spotřebě. Rychlíci za volantem nejspíš ale sáhnou po silnějších agregátech. Kvalita DSG převodovky je už prověřená, manuálně řadit jsme mohli i pádly pod volantem.
Najeli jsme 738 km, z toho po Praze asi 220 km. Předepsané rychlosti i na dálnici jsme výrazněji nepřekračovali, takže jsme se pohybovali zrychleným turistickým tempem bez výraznějších skopičin. Průměrná spotřeba byla vyšší než deklarovaná, dosáhla na údaj 5,9 l/100 km. Dojezd měl být ještě 320 km, takže na plnou nádrž o objemu 66 l se dá ujet dost přes 1000 km. Superb, a v podobě L&K obzvlášť, je špičkový, reprezentační vůz, s mimořádným komfortem, s výtečnými jízdními vlastnostmi, nejmodernější technikou. Příznivá hodnocení, která mu předcházela, při reálné zkoušce ještě předčila očekávání. Při testech Superbů minulých dvou generací jsem říkal, že na to co nabízely, zůstávaly nedoceněné. Třetí v řadě by to potkat nemělo, jde skutečně o mimořádně zdařilý vůz, se vstřícným poměrem ceny a užitné hodnoty.
Ceny nové Škody Suberb začínají na 599.900 Kč, základní cena testované verze v nejvyšší výbavě Laurin & Klement je 895.900 Kč.