Škoda Auto chce zvýšit příjmy ze služeb

foto Vůz Škoda Octavia demonstrující ve spolupráci Škody Auto a izraelského start-upu Guardian novou technologii na monitoring bezpečnosti posádky pomocí senzorů byl představen 24. května v Tel Avivu. Na snímku Jarmila Plachá, vedoucí ŠKODA AUTO DigiLab.---Skoda Auto DigiLab Israel together with start-up Guardian present Skoda Octavia car demonstrating cabine crew driving safety, using new technology in monitoring sensors, in Tel Aviv, Israel, on May 24, 2018. Jarmila Placha, Head of ŠKODA AUTO DigiLab poses for photographer. (CTK Photo/Rene Fluger)

Škoda Auto chce mít v roce 2025 čtvrtinu příjmů ze služeb. Způsoby, jak tohoto cíle dosáhnout, testuje inkubátor automobilky DigiLab. „Chceme sloužit i těm, kdo auto buď vůbec nevlastní a nechtějí vlastnit a jsou ochotni si ho půjčit - a to jen v době, kdy ho využijí,” naznačuje ředitelka centra Jarmila Plachá v rozhovoru pro speciální magazín Veletrh v Brně, který vydala ČTK v servisu Protext Speciál.

Celý magazín si můžete stáhnout zde: Magazín Veletrh v Brně

Škodovka je v tuzemsku i ve světě zavedenou značkou, její prodeje lámou historické rekordy, přesto má zájem se dál posunout, o čemž svědčí i její nová dceřiná společnost ŠKODA AUTO DigiLab, která byla založena před rokem a půl. K čemu má sloužit toto inovační centrum a kam má ŠKODU AUTO posunout?

Cílem ŠKODA AUTO DigiLab je pomoci naplnit klíčovou strategii, kterou si ŠKODA AUTO stanovila pro rok 2025. Tou je mít v tu dobu čtvrtinu příjmů generovanou z aplikací a služeb spojených s novou mobilitou. ŠKODA se přitom řídí jednoduchým heslem: “MaaS - Mobility as a Service”, tedy mobilita jako služba. Naší vizí je nabídnout zákazníkům, kteří se chtějí přesunout z bodu A do bodu B všechny myslitelné služby mobility.

ŠKODA AUTO velmi aktivně sleduje nové globální trendy. Jedním z nich je i vznik čím dál větší komunity lidí, kteří chtějí být zcela mobilní, ale přitom nechtějí vlastnit auto. Proto se automobilka rozhodla rozšířit své tradiční podnikání o poskytování služeb mobility. Každý zákazník má své preference, na které je nutno umět reagovat. Jeden požaduje rychlost a pohodlí, druhý má například více času a je cenově senzitivní. Kombinovaný způsob dopravy znamená, že při cestování může využít nejen vlastní vůz, ale také MHD, kolo nebo sdílený vůz z carsharingové služby.

Pokud se mají služby podílet do roku 2025 na tržbách čtvrtinou, je to reálný cíl? Z čeho vycházíte?

Naše predikce vycházejí z možnosti zhodnocení nových trendů, ať už se jedná o nové obchodní modely využívající například sdílenou ekonomiku, nové technologie, nebo služby propojeného auta (Car 2 X), které nabídne svému uživateli další služby s vysokou přidanou hodnotou.

Reálně již provozujeme nové služby mobility, jako je třeba platforma HoppyGo. Tuto službu jsme postavili u nás ve ŠKODA AUTO DigiLabu. Nejdříve ve spolupráci s externí firmou, nyní je plně v naší kontrole. Kromě toho testujeme nové služby, jako je možnost doručení zboží přímo do kufru vašeho vozu. A podle našich výzkumů se ukazuje, že zákazníci a firmy jsou ochotni platit za tyto nové služby s vysokou přidanou hodnotou pro zákazníka.

Jaká je přesně role ŠKODA AUTO Digilabu v tomto konceptu?

ŠKODA AUTO Digilab má za úkol identifikovat potřeby stávajících i budoucích zákazníků a najít odpovídající koncepty pro naplnění daných zákaznických potřeb. Tyto projekty prochází několika stádii vývoje. Po identifikaci potřeb pracujeme na takzvané POC, Proof of Concept, kde ověřujeme zájem ze strany zákazníků, stavíme první koncept a prototyp budoucí služby. Pokud vyhodnocení POC dopadne podle očekávání, projekt přechází do fáze MVP, tedy Minimum Viable Product. V něm pracujeme na konkrétním, prototypu projektu - naším cílem je jeho testování na reálném trhu, kdy sbíráme zpětnou vazbu od prvních zákazníků a produkt (službu) neustále vylepšujeme podle požadavku zákazníků. Teprve poté, co projekt prokáže svou životaschopnost, zákazníci ho nejen požaduji, ale jsou ochotni za něj platit, investujeme do růstu a následně integrace do ekosystému služeb ŠKODA AUTO.

„Venku” jsou v tuto chvíli tři projekty, pojďme si je postupně popsat: k čemu slouží, komu slouží a kde jsou už v chodu?

HoppyGo je peer-to-peer carsharing, postavený na sdílení aut mezi lidmi. Naplňuje potřeby dvou typů zákazníků. Na jedné straně těch, kteří auto vlastní a správně si uvědomují, že z více než 90 procent není využité a stojí zaparkované na ulici. Na druhé straně slouží těm, kdo auto buď vůbec nevlastní a nechtějí vlastnit a jsou ochotni si jej půjčit a to jen v době, kdy jej využijí. Navíc jim přináší výhodu si jednou půjčit dodávku, protože řeší stěhování a za dva týdny si půjčí například kabriolet, protože chtějí mít víkendový zážitek.

Uniqway je komunitní carsharing, určený pro omezenou skupinu zákazníků, konkrétně pro studenty tří pražských univerzit, ČVUT, VŠE a ČZU. Důležité je zmínit, že celý tento projekt si vyvinuli sami studenti, a to včetně webových stránek, mobilní aplikace i návrhu byznys modelu. Naše role je poskytnout jim právní i byznysový rámec, včetně denní podpory pro management projektu a samozřejmě rovněž financování projektu.

Projekt Care Driver funguje zhruba rok v německém Mnichově. Jde o službu, poskytovanou speciálně vyškolenými řidiči a je určena zákazníkům, kteří potřebují péči například o prarodiče nebo své děti. Představte si například, že potřebujete zajistit dopravu vaší babičky na vyšetření k lékaři a ona žije ve vzdáleném městě. Objednat taxi není problém, ale zákazník vyžaduje více. Chcete, aby řidič babičku vyzvedl u dveří bytu, pomohl jí do auta, absolvoval s ní i dané vyšetření u lékaře, cestou zpět jí pomohl s nákupem a v pořádku ji dopravil až domů.

Dalším hodně skloňovaným tématem je využitím umělé inteligence, která má v dnešním rychle se vyvíjejícím světě své opodstatnění. A to nejen v rámci nových projektů ŠKODA AUTO Digilab, ale samozřejmě i v rámci výroby přímo ve ŠKODA AUTO. Samotný výrobní závod skýtá obrovský potenciál pro využití těchto technologií. Připravili jsme již několik projektů do testování, o kterých věřím, že v řádu měsíců najdou své využití v rámci výroby ve ŠKODA AUTO. Kromě toho úzce spolupracujeme s izraelskými firmami, které jsou v oblasti AI podstatně dále - konkrétně bych ráda uvedla firmu Anagog, se kterou připravujeme několik možnosti využití jejich AI řešení.

Proč vlastně přemýšlíte tímto směrem? Je to chuť dělat věci nově, čistý pragmatismus či kombinace obojího?

Automobilový průmysl je na začátku stejných změn, jako telekomunikace před příchodem smartphonu. Pokud zůstanu u tohoto srovnání, z aut se postupně stává něco jako smartphone, na který lze nahrávat a navazovat aplikace, služby, zábavu. ŠKODA AUTO si dobře uvědomuje, že pokud vyrábí špičkový hardware, potřebuje pro něj i obsah. Tím jsou zejména nové služby mobility a konektivity. Koupíte si například nový vůz KAROQ a on už bude vybaven technologií, která vám rovnou nabídne, že by se vám ho v určitou chvíli vyplatilo někomu půjčit a kompenzovat tak část nákladů na jeho provoz. Nebo vám nabídne možnost doručit věci z čistírny či zboží z eshopu do kufru vašeho vozu.

Už jste zmínila, že jste aktivní v Izraeli, proč tam? Rozhodlo to, že je Tel Aviv jedním z hlavních start-upových hotspotů světa?

V Tel Avivu sídlí ŠKODA AUTO DigiLab Israel Ltd., což je společný podnik našeho ŠKODA AUTO DigiLabu a izraelského importéra vozů ŠKODA a dalších značek koncernu VW, firma Champion Motors. Důvodů pro vznik další firmy v Tel Avivu je několik. Tím prvním je, že Izrael patří po Silicon Valley mezi nejinovativnější prostředí vůbec. Vzniká tam velké množství projektů orientovaných na mobilitu a je zde velká koncentrace investorů do technologií. ŠKODA AUTO je v Izraeli navíc nejprodávanější evropskou značkou.

Jak by tedy mohla vypadat ŠKODA AUTO v budoucnosti, třeba za pět, deset let?

ŠKODA AUTO bude i za pět či deset let patřit ke klíčovým světovým značkám na trhu v segmentu automotive. Nebude už ale patřit jen mezi čisté výrobce vozů. Bude nabízet velké množství dalších mobilitních služeb a rovněž nové služby konektivity. Za deset let bude mít každý uživatel ve svém telefonu i v infotainmentu vozu naše aplikace, které bude používat každý den a budou mu usnadňovat jeho každodenní život. A pokud nebude zákazník přímo vlastnit vůz naší značky ŠKODA, bude využívat některou z našich služeb mobility, které nyní vytváříme. Tvoříme nový ekosystém služeb kolem vozu a věříme, že to zákazníci přivítají, protože služby budou mít primárně za cíl jim usnadnit denní život.

 

Marta Nováková

Žijte HoppyGo. Služba zprostředkovává možnost půjčit si auto od někoho jiného. Kombinovaný způsob dopravy znamená, že při cestování může využít nejen vlastní vůz, ale také MHD, kolo nebo sdílený vůz z carsharingové služby, třeba model KAROQ.

Tým z Holešovic. DigiLab má skoro 30 lidí a dále roste. Dva lidé pracují v pobočce ŠKODA AUTO DigiLab Israel. V lednu 2017 bylo zakládajících členů šest.

 

 

Jarmila Plachá

Během více než 15leté kariéry ve vedoucích pozicích v oblasti telekomunikací a bankovnictví získala bohaté zkušenosti z marketingu, reklamy, komunikace, business strategie a produktového managementu. Řídila velké mezinárodní týmy napříč několika zeměmi, strávila téměř šest let v zahraničí. Jejím současným úkolem je pomáhat Škodě Auto při vytváření řešení mobility pro zákazníky a vstoupit do digitálního věku prostřednictvím synergií mezi světem ICT start-upů a zaváděním ziskových inovací.

 

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

8°C

Dnes je sobota 26. září 2020

Očekáváme v 13:00 8°C

Celá předpověď