Skiareály v ČR investovaly do rozvoje 750 mil. Kč, uvedla asociace

foto Zima na horách, sníh, turisté - ilustrační foto.

Praha - Provozovatelé tuzemských zimních středisek do jejich rozvoje investovali 750 milionů korun. Některé plánované projekty musely ale kvůli pandemii odložit. Původně letos skiareály plánovaly investovat rekordní miliardu korun. Na dnešní on-line tiskové konferenci to řekli prezidentka Asociace horských středisek ČR (AHR) Kateřina Neumannová a ředitel AHR Libor Knot. Státní agentura CzechTourism bude lákat cizince do ČR na zimu, dá na to 17 mil. Kč.

Významnou část investic provozovatelé zimních středisek vynaložili stejně jako loni do technického zasněžování. Rozšiřovali ho, ale také nakoupili modernější technologie. Podle Knota nové stroje zajišťují vyšší efektivitu, šetří vodu i energii. Šetrná řešení včetně výstavby akumulačních nádrží vyhledávají skiareály stále více. "Investice za posledních pět let do tohoto způsobu jsou vysoké, činí zhruba tři čtvrtě miliardy korun, letos to pokračovalo," řekl Knot. Kromě zasněžovacích systémů střediska pořizují podle Knota i rolby s technologii Snowsat, která umožňuje nastavit optimální hloubku sněhu. Funguje nově v Deštném, dříve už ji začali používat ve Špindlerově Mlýně na Černé Hoře nebo na Ještědu, uvedl. Další významný objem peněz padl na propojování sjezdových tratí, modernizaci strojů na úpravu sjezdovek a rozšíření možnosti on-line služeb.

Lyžaři budou letos moci vyzkoušet tři nové lanové dráhy. Ve Skiareálu Kraličák v pohoří Kralického Sněžníku to bude sedačková lanovka, která poskytne vyhřívané sedačky, wi-fi a kapacitu 2500 míst. V Říčkách v Orlických horách vznikla odpojitelná šesti sedačková lanová dráha s krycími bublinami. Nová sedačková lanovka obohatí letos v zimě také skiareál v Mladých Bukách v Krkonoších.

Videostream označený značkou PROTEXT VIDEO není součástí zpravodajského servisu ČTK, jde o komerční prezentaci zadavatele.

Dále na Ještědu vzniká nová páteřní sjezdová trať Nová Skalka. Na nedalekém Tanvaldském Špičáku rozšířili modrou turistickou sjezdovku. Areál Dolní Morava své sjezdovky propojil a rozšířil, investoval do večerního lyžování. Rozšíření sjezdových tratí se dočkaly i ty na Klínovci, Malé Úpě a v Bílé.

Samoobslužné kiosky na prodej skipasů a vrácení čipových karet nově zřídili v Harrachově a Říčkách. V lyžařském resortu Černá Hora-Pec a ve Špindlerově Mlýně už prodávají přes 70 procent skipasů on-line.  

Před uplynulou zimní sezonou zimní střediska podle Knota investovala do svých provozů přes 600 milionů korun.

Asociace: Skiareály v ČR dají miliony Kč na hygienu a bezpečnost

Tuzemská zimní střediska kvůli šíření koronaviru dají miliony korun do hygienických a bezpečnostních opatření. Jeden skiareál do nich investuje několik set tisíc korun. Ceny skipasů se ale prakticky nezmění. Na dnešní virtuální tiskové konferenci to řekli ředitel Asociace horských středisek (AHS) Libor Knot a prezidentka asociace Kateřina Neumannová. Zároveň má asociace zpracovaný plán připravenosti a semafor bezpečnostních a hygienických opatření, která budou na horách platit, dodali.

Sada opatření, kterou asociace připravila, je založena na vládních nařízeních. Podle Neumannové je asociace také konzultovala s hygieniky z ministerstva zdravotnictví. "Přestože je pobyt na horách bezpečný, chceme poprosit i samotné návštěvníky, aby tato opatření dodržovali a nezapomínali na osobní odpovědnost. Naše zdraví leží v rukou všech," řekla.

Značení rozestupů bude u pokladen a nástupištích. Výjimky budou podle Knota pro členy jedné domácnosti a samozřejmě při sjíždění sjezdovky, dodal. Střediska budou samozřejmě zajišťovat dezinfekci vnitřních i vnějších prostorů, kabiny lanovek budou častěji větrat, počítají s kontrolou zakrytí dýchacích cest návštěvníků, které bude doporučováno. Lidé se dočkají nových možností on-line nákupů i plateb. Úpravy se dočká organizace v lyžařských školách i pojetí zábavních akcí, popsal ředitel AHS Libor Knot.

Pro bezproblémové fungování provozů je podle Knota také důležité, aby se na vládní úrovni sjednotila pravidla pro lanové dráhy a lyžařské vleky. "Zatímco lanové dráhy jsou hromadná doprava, lyžařské vleky jsou obyčejná provozovna. Aby tedy nedocházelo k situacím, že jedno zařízení bude zapnuté, druhé vypnuté," uvedl. Upřesněna by podle něj měla být také definice venkovního sportoviště, aby sjezdové tratě mohly fungovat v logickém celku.

Zástupci asociace dále upozornili, že v České republice je 98 procent lanovek otevřených a jízda je kratší než devět minut. Riziko nákazy je tak nízké. Sněhové podmínky a provoz jednotlivých areálů mohou lidé sledovat na portálu holidayinfo.cz. Státní agentura CzechTourism připravuje na portálu Kudyznudy.cz samostatný obsah věnovaný českým horám. Na konci října zde bude nově dostupné také sněhové zpravodajství, ceny permanentek a tipy, kam vyrazit na běžky nebo na brusle.

CzechTourism bude lákat cizince do ČR na zimu, dá na to 17 mil. Kč

Státní agentura CzechTourism má na podporu tuzemských zimních středisek v zahraničí připraveno 17 milionů korun. Kampaň má pomoci i příjezdům do lázní a měst na advent. Zaměří se na sousední trhy, Dánsko a Nizozemsko. Novinek se dočká obsah webu Kudyznudy.cz a jeho část zaměřená na hory. Lidé tu najdou sněhové zpravodajství, ceny skipasů nebo tipy, kam vyrazit na běžky či brusle. Na virtuální tiskové konferenci to dnes řekl ředitel CzechTourism Jan Herget.

Pro Slovensko, Německo, Polsko a Rakousko CzechTourism chystá on-line kampaň na sociálních sítích a na zpravodajských a cestovatelských webech. Na propagaci skiareálů na okolních trzích je připraveno osm milionů korun, kampaň bude odkazovat na webovou stránku visitczechrepublic.com.

Na podporu zimy v České republice v Dánsku a Nizozemsku má CzechTourism vyhrazeno devět milionů korun. Kampaň bude oslovovat potenciální návštěvníky v televizním i rádiovém vysílání, na internetu i billboardech.

"V Dánsku jsme již propagaci Česka jako ideální zimní destinace zahájili billboardovou kampaní v kodaňském metru a na vlakových nástupištích. Billboardy bychom v druhé polovině října měli oslovit asi 3,5 milionů Dánů," doplnil Herget.

Cizinci na českých horách tvoří podle ředitele Asociace horských středisek ČR (AHS) Libora Knota 15 až 20 procent návštěvníků v závislosti na lokalitě a období. Většina z nich míří do Krkonoš, velmi oblíbená je také Šumava. Knot očekává, že v zimě bude přeshraniční pohyb, byť třeba s negativním testem na covid-19, možný. Čeští návštěvníci podle něj mohou případný výpadek cizinců částečně zaplnit, nedá se ale počítat s tím, že by je zcela nahradili, řekl. Podle CzechTourism do českých skiareálů přijíždí nejvíce lyžařů z Německa a Polska. Nejsilnějším měsícem pro návštěvy je únor. Stejně jako v ČR i v sousedních státech jsou jarní prázdniny. Navíc bývá nejstabilnější počasí. Například loni do Krkonoš v prvním čtvrtletí přijelo 125.000 turistů ze zahraničí, což bylo 33 procent ze všech návštěvníků. Oproti předchozímu roku se jejich počet mírně zvýšil. Nejvíce do této oblasti jezdí turisté z Německa, Polska, Slovenska a Nizozemska, sdělila ČTK mluvčí CzechTourism Ivana Vejvodová.

Uplynulá zimní sezona v horských střediscích v ČR byla co do návštěvnosti podle AHS nejslabší za posledních šest let. Provozovatelům skiareálů nepřálo počasí, teploty byly nadprůměrně vysoké a kvůli koronaviru museli sezonu předčasně ukončit. Sezona tak byla ve srovnání s tou předchozí o 24 dnů kratší.

Letní návštěvnost v horských střediscích v posledních letech rostla zhruba o pět procent. Letos o prázdninách návštěvnost českých hor vzrostla meziročně v průměru o 15 procent. Běžně ale trvá od května do října a kvůli koronaviru a souvisejícím opatřením byla podle AHR podprůměrná.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

5°C

Dnes je čtvrtek 3. prosince 2020

Očekáváme v 23:00 -3°C

Celá předpověď