Na růstu prodeje automobilů této značky se v posledním období podílí především Leon, a významně k tomu přispívá kombi ST. V minulých testech jsme si ho představili třeba ve vrcholné verzi FR pro sportovně laděné řidiče nebo jako X-PERIENCE, mnohými označované za nejkrásnější kombi ve své třídě. Tentokrát se zaměříme na vůz, který jezdí na stlačený zemní plyn CNG a benzín.
Leon TGI si můžete pořídit ve verzích pětidveřový hatchback a kombi ST, v obou případech s výbavovými liniemi Reference a Style. K testu jsme měli ST, ve vyšší výbavě Style. Připomeňme si, že Leon ST má dynamický vzhled, dobře se ovládá, uznání zaslouží užitné vlastnosti. Velkorysý zavazadlový prostor má objem od 587 (u CNG začíná vzhledem k umístění nádrží na hodnotě 482 l) až po 1470 litrů při sklopení opěradel zadních sedadel. Zatažením páčky změníte uspořádání ve prospěch maximálního zavazadlového prostoru, a se sklopným předním sedadlem spolujezdce vytvoříte místo i pro přepravu dlouhých předmětů.
Vnější křivky se nesou ve stylu hatchbacku, ostré hrany korespondují s ostatními modely Leonu. Charakteristický vzhled světel LED pro denní svícení dokreslují osobitý design tohoto kombi. Interiér se vyznačuje poměrně kvalitními materiály a moderní technikou, z vozu je slušný výhled.
V sériové výbavě má testované auto mj. automatickou dvouzónovou klimatizaci Climatronic, palubní počítač, kožený multifunkční volant, tempomat, asistenta rozjezdu do kopce, systém kontroly tlaku v pneumatikách, elektricky ovládaná všechna okna a vnější zpětná zrcátka, audiosystém s dotykovým ovládáním na barevném displeji, handsfree bluetooth, světla pro denní svícení, indikaci optimálního řazení, chromovaný rámeček masky chladiče a chromované prvky v interiéru, podélné střešní nosiče, 16" kola z lehkých slitin. Všude je přiměřené množství odkládacích prostor, držáků nápojů. V základní výbavě je i systém Start/Stop.
Podstatným rozdílem od ostatních modifikací je skutečnost, že Leon 1.4 TGI jezdí i na stlačený zemní plyn CNG (Compressed Natural Gas) a má při tom velmi ocenitelnou hodnotu emisí CO2 96 g/km. Lákavé jsou nízké náklady na palivo. Nově vyvinutý bivalentní motor s přímým vstřikováním a přeplňováním turbodmychadlem, konstruovaný pro CNG a benzín, poskytuje nejvyšší výkon 81 kW/110 k, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 11 sekund, nejvyšší rychlost je 194 km/h. Nabízí výjimečný dojezd, na CNG to má být přibližně 400 kilometrů, průměrná spotřeba je 3,8 kg/100 km. Při provozu na benzín se dojezd prodlužuje o dalších až více než 900 kilometrů při uváděné spotřebě 5,4 l/100 km. Pokud jsou obě nádrže na CNG umístěné pod podlahou zavazadlového prostoru s celkovou kapacitou 15 kg i 50 l nádrž na benzín zcela plné, dosahuje Leon TGI teoretického dojezdu kolem 1300 kilometrů.
K testu jsme vyzvedli auto se všemi nádržemi plnými. Otvory pro čerpání obou pohonných hmot jsou pod jedním uzávěrem v pravé zadní části. Absolvovali jsme nepřehnaně svižnou jízdou docela slušný příděl 814 km především v dálničním provozu, město ukrojilo asi 110 km. Primárně se začnete pohybovat na plyn, když dojde, tak přijde na řadu benzín. Podle palubního počítače jsme na CNG ujeli lehce přes 300 km při spotřebě 4,1 kg/100 km. Následná průměrná spotřeba benzínu byla 6,2 l/100 km. Při deklarovaném dojezdu 380 km bychom tak při této praktické zkoušce mohli na plné nádrže ujet 1194 km. Takže výrobcem zmiňovaný dojezd, uvedený i v titulku, není vůbec nereálný.
Seat Leon ST 1,4 TGI naplňuje předsevzetí být originální kombinací emocionálního designu, příznivé dynamiky a nízkých provozních nákladů. Zařadil se mezi nejúspornější vozy na současném trhu. Všechny trasy jsme absolvovali v pohodě při náležitém komfortu, až na jednu zdánlivě malichernou skutečnost. Ať jsem se snažil posadit za volant v nejrůznějším variabilním nastavení, středový panel mě tlačil do oblasti kolena pravé nohy, což na delších cestách nebylo zrovna příjemné. Jinak je ale ještě třeba dodat, že auto se stalo loni i letos v květnu absolutním vítězem jedinečné soutěže New Energies Rallye Český Krumlov pro vozidla s alternativními pohony, v níž nerozhoduje nejrychlejší čas, ale největší přesnost a dodržování stanovených pravidel tzv. setinové rallye.
Základní cena Seatu Leon ST 1,4 TGI je 525.900 Kč, i v tomto případě se vyplatí sledovat slevy a akční ceny.