ŘSD požádá kvůli D3 u Tábora o vyvlastění pozemků, stavět nemůže

foto Ilustrační foto - Na 105. kilometru plánované dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí na Táborsku a Bošilcem na Českobudějovicku pokračují práce na terénních úpravách.

Tábor - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) požádá o vyvlastnění pozemků, kvůli kterým nemůže dostavět část dálnice D3 u Tábora. Ministerstvo dopravy zastavilo stavební řízení, v němž ŘSD žádalo o stavební povolení. Ministerstvo navrhuje, aby ŘSD požádalo o vyvlastnění pozemků. ČTK to dnes řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Jde o úsek dlouhý 400 metrů. Vlastníkům pozemků navrhlo ŘSD odškodnění téměř 20 milionů. Majitelé nabídku nepřijali, podle Rýdla musí o výši odškodného rozhodnout soud.

Městský soud v Praze již dříve rozhodl, že ŘSD musí vlastníky sporných pozemků buď připojit k D3, nebo je odškodnit. ŘSD chtělo pozemky vykoupit. Pozemky s Motocentrem, které patří bratrům Bratránkovým, ale k dálnici připojit nelze - vlastníci pozemků, přes které by měla vést příjezdová cesta k Motocentru (Jihočeský kraj či městská část Měšice), s tím nesouhlasí. Návrh odškodného pro Bratránkovy a Milana Krále, jemuž patří 9290 metrů čtverečních orné půdy, byl téměř 20 milionů Kč.

"Narazili jsme, ani vlastníci, ani město Tábor s tím zásadně nesouhlasilo. Připojit nelze, to znamená, odškodníme. To je jasné už rok a půl, co jsme žádali ministerstvo dopravy o stavební povolení," řekl Rýdl.

Ministerstvo dopravy na úřední desce zveřejnilo usnesení, že přerušuje správní řízení, díky němuž mělo ŘSD získat stavební povolení. "Ministerstvo vyzvalo stavebníka, aby podal žádost o zahájení vyvlastňovacího řízení," stojí v usnesení. Dále se v něm píše, že díky novému vyvlastňovacímu řízení by mohlo ŘSD začít stavět ještě před tím, než se dořeší výše odškodného. Na usnesení upozornil server Zdopravy.cz.

Poslanec Martin Kolovratník (ANO), který inicioval novelu příslušného zákona, dnes ČTK řekl, že vyvlastnění možné je. Pokud stát ukončí současné správní řízení a zahájí nové, tak na něj se novela vztahuje.

"Můj osobní názor je, že by měli proces udělat od začátku, ještě jednou s nimi vstoupit do jednání a dohodnout se o ceně (odškodného). Majitelé by na svých právech neměli být biti: když ŘSD zažádá a stavba začne, neznamená to, že to bude mít vliv na soudní proces. Ten se bude moci vléci, majitelé budou bojovat, odvolávat se u různých instancí. Ale nezastaví to tu stavbu," řekl Kolovratník.

Výši odškodného stanovil znalec. "To jsme jim nabídli, oni to nepřijali, po různých obstrukcích: na domluvené jednání nepřijedou, pak se neomluví... Výši odškodnění musí rozhodnout soud," řekl Rýdl.

Petr a Pavel Bratránkovi a firma Taartrade vlastní 4009 metrů čtverečních pozemků a dvě budovy na sporných pozemcích. Podle ŘSD vznikl problém v roce 1998, kdy stavební úřad v Táboře povolil chybně stavbu Motocentra jako stavbu trvalou přes dočasný příjezd ze silnice I/3.

Zatím poslední jihočeský úsek D3 Veselí nad Lužnicí-Bošilec dlouhý 5,1 kilometru otevřelo ŘSD v říjnu 2017. Na něj navazuje část Bošilec-Ševětín dlouhá 8,1 kilometru, bude stát 1,2 miliardy a první řidiči by po ní měli jet v červnu 2019. Na posledním úseku D3 k hranicím s Rakouskem ŘSD připravuje dokumentaci EIA a vykupuje pozemky. Tento týden 29. března začne stát stavět jednu část obchvatu Českých Budějovic, bude součástí D3.

Jihočeská část D3 by měla být k hranicím s Rakouskem hotová do roku 2024. Ve stejném roce by se měla začít stavět D3 ve středních Čechách.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, kde se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Dálnice D3 by měla měřit zhruba 170 kilometrů, nyní je v provozu asi 50 kilometrů.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

36°C

Dnes je středa 26. června 2019

Očekáváme v 21:00 32°C

Celá předpověď