Praha - Téměř tři čtvrtiny rodičů v Česku dávají dětem nějakou formu kapesného, pravidelnou formu měsíčního kapesného volí 58 procent Čechů. Nejvíc rodičů, asi 60 procent, vydá na kapesné částku do 500 korun za měsíc na jedno dítě. Vyplývá to ze srpnového průzkumu mezi 1000 lidmi pro investiční platformu Portu.
Pětina rodičů přispívá dětem částkou 500 až 1000 korun měsíčně. Více než 2000 korun kapesného dává 11 procent dotazovaných, častěji jde o rodiny se středoškoláky a vysokoškoláky.
Kapesné dávají častěji v rodinách, kde je alespoň jedno dítě na základním a vyšším stupni vzdělání. Zbývajících 27 procent dotázaných kapesné nedává, častěji jde o případy, kde jsou v rodinách děti předškolního věku.
Asi čtvrtina rodičů pokrývá požadavky dětí tak, že jim dává peníze podle potřeby a 16 procent respondentů kombinuje obě formy, tedy dává pravidelné měsíční kapesné na vlastní útratu, zároveň řeší některé jejich požadavky podle potřeby.
"Pokud chceme, aby si děti uvědomovaly hodnotu peněz a učily se zacházet s omezeným rozpočtem, je forma pravidelného kapesného jednoznačně nejlepší. U menších dětí bude fungovat dobře forma kasičky, zhruba od druhého stupně mohou mít děti vlastní bankovní účet a kartu. Dětem to může připadat jako výplata, se kterou musí hospodařit stejně jako rodiče do dalšího termínu," uvedl analytik Portu Marek Pokorný.
Nejčastěji, ve 26 procentech případů, dávají rodiče částku 100 až 300 korun měsíčně. Kapesné 300 až 500 korun dává 25 procent rodičů, do 100 Kč osm procent.
Vyšší kapesné se často pojí s vyššími náklady a potřebami dětí studujících na střední a vysoké škole. V rodinách, kde je alespoň jeden středoškolák, vydá téměř třetina rodičů měsíčně za kapesné 700 a více korun, v případě rodin s vysokoškolákem dává až 60 procent oslovených kapesné vyšší než 2000 korun. Studium na střední a vysoké škole je často spojeno s bydlením mimo domov, kdy náklady na ubytování, školné, stravu a studijní pomůcky mohou šplhat do tisíců korun měsíčně, doplnila marketingová specialistka v Portu Tereza Suntychová.