Provozní zisk Škody Auto loni klesl o téměř 15 procent

foto Automobilka Škoda Auto - znak, logo.

Wolfsburg (Německo) - Provozní zisk automobilky Škoda Auto se loni navzdory růstu tržeb snížil o 14,6 procenta na 1,4 miliardy eur (35,9 miliardy Kč). Uvedla to mateřská společnost Volkswagen v tiskové zprávě o hospodaření svých značek. Pokles provozního zisku byl podle firmy způsoben zejména nepříznivým vývojem měnových kurzů, negativními vlivy přechodu na nový systém testování emisí WLTP, růstem personálních nákladů a výdaji souvisejícími s novými produkty.

Tržby vzrostly o 4,4 procenta na 17,3 miliardy eur (téměř 444 miliard Kč). Škoda Auto již dříve oznámila, že loni dodala svým zákazníkům na celém světě zhruba 1,25 milionu vozů, což je o 4,4 procenta více než v předchozím roce. Dodávky tak pátým rokem za sebou překonaly hranici jednoho milionu vozů. Řada modelů však v loňském roce navzdory celkovému nárůstu dodávek vykázala pokles. Nejvíce se snížil odbyt modelu Rapid, který letos nahradí nový model Scala.

Předseda představenstva automobilky Škoda Auto Bernhard Maier dnes ČTK v reakci na výsledky řekl, že rok 2018 byl rokem velkých výzev a že letošní rok bude náročný. "Těmto výzvám jsme se aktivně postavili prostřednictvím rozsáhlého interního programu na zvýšení efektivity a výnosů a budeme v tomto kurzu dále důsledně pokračovat, neboť také rok 2019 bude rokem náročným. Vedle nadále obtížných rámcových podmínek globální ekonomiky nabírá proces transformace automobilového průmyslu také pro společnost Škoda Auto zřetelně na intenzitě," řekl Maier.

Upozornil, že k poklesu zisku přispěly investice do budoucnosti podniku, které zajistí trvale udržitelnou budoucnost Škody Auto a zároveň budoucnost České republiky jako centra automobilové výroby. Zmínil také, že firma loni přijala řadu výzev vyplývajících z členství v koncernu Volkswagen, kdy Škoda Auto mimo jiné převzala řízení regionů Indie a Rusko, vývoj a výrobu vozů rodiny Passat v závodě Kvasiny nebo odpovědnost za rozšíření výrobních kapacit v novém závodě pro výrobu vozů několika značek koncernu Volkswagen.

Poměrně výrazný loňský pokles provozního zisku automobilky je podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy projevem výzev a problémů, kterým čelí celý evropský automobilový průmysl. Těmi jsou na jedné straně nasycování trhu a nové emisní testy, s nimiž se automobilky dodnes nedokázaly zcela vyrovnat, a na straně druhé zpomalení Číny kvůli obchodní válce s USA. Automobilky obecně navíc čelí výzvě v podobě nástupu elektromobility a ústupu zejména dieselového pohonu, kvůli nimž musejí výrazně investovat, což jim rovněž omezuje ziskovost.

"V ČR a dalších zemích, zejména nových zemích EU, dochází v pokročilé fázi expanzivního ekonomického cyklu k citelnému růstu mezd, který se projevuje rapidním nárůstem personálních nákladů evropských automobilek, jenž omezuje jejich ziskovost. Bylo jen otázkou času, kdy se tlak odborů na další mzdový růst, který byl například v automobilce Škoda Auto zvláště patrný loni začátkem roku, promítne do zhoršení ziskovosti," uvedl Kovanada.

Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává přes 35.000 lidí a je aktivní na více než 100 trzích.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

24°C

Dnes je pondělí 17. června 2019

Očekáváme v 11:00 23°C

Celá předpověď