Prodej nových osobních aut v EU loni klesl o 2,4 %, v ČR vzrostl

foto Nové automobily na odstavném parkovišti. Ilustrační foto.

Brusel - Prodej nových osobních aut v Evropské loni klesl o 2,4 procenta na 9,7 milionu. Za poklesem je hlavně nedostatek polovodičů, který ovlivnil výrobu automobilů v celém roce, ale zejména ve druhém pololetí. Ve své zprávě to uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V České republice prodej osobních aut vzrostl, a to o 1,9 procenta na 206.876.

V prosinci se prodej nových aut v EU meziročně snížil šestý měsíc za sebou, tentokrát o 22,8 procenta na 795.295 vozů. Většina trhů v tomto regionu zaznamenala dvouciferný pokles, včetně čtyř největších. V Itálii pokles prodeje činil 27,5 procenta, v Německu 26,9 procenta, ve Španělsku 18,7 procenta a ve Francii o 15,1 procenta. Prodej se v prosinci naopak zvýšil v Bulharsku, Chorvatsku, Lotyšsku a ve Slovinsku. V České republice v prosinci prodej nových osobních aut meziročně klesl o 20,3 procenta na 16.208.

Z větších výrobců se v prosinci nedařilo skupině Volkswagen, která v EU prodala meziročně o 31,6 procenta aut méně. Automobilce Škodě Auto, která je součástí skupiny, prodej v EU meziročně klesl o 28,9 procenta na 38.861 aut. Za celý loňský rok skupině Volkswagen prodej klesl o 4,8 procenta. Škodě Auto pak o 9,8 procenta.

Výrazně nižší prodej (minus 25 procent) měla v prosinci i skupina Stellantis, jejíž součástí jsou značky Peugeot, Fiat nebo Citroën. O 21,6 procenta klesl v prosinci prodej skupině Toyota. Nejvýrazněji ale klesl prodej značkám Honda (o 53,7 procenta), Jaguar Land Rover (o 43,3 procenta) a Mazda (o 42,6 procenta).

Německo za celý loňský rok zaznamenalo pokles prodeje o deset procent. V porovnání s rokem 2019 je to pokles o 27 procent, respektive o téměř milion vozů. "Na ostatních velkých trzích EU se situace v loňském roce vyvíjela o něco příznivěji. Nárůst zaznamenala Francie i Itálie, respektive dvě třetiny unijních zemí, a proto lze propad zcela jednoznačně připisovat právě zmiňovanému Německu," řekl ČTK analytik ČSOB Petr Dufek. "Mimochodem v plusu byla i neunijní Británie, která i nadále zůstává třetím největším trhem s osobními automobily v Evropě," dodal.

Ze statistik jednotlivých výrobců aut nicméně vyplývá, že i v době problémů s dodávkami čipů nebo na propadajícím se trhu je možné dál růst. Příkladem je podle Dufka zejména Hyundai, který podle statistik loni prodal o 18,4 procenta aut více než v předchozím roce. Podobně japonská automobilka Toyota loni zvýšila prodej o devět procent.

"Ačkoliv objem prodaných aut v Česku vykazuje meziroční růst, čísla se nadále nedají srovnat s hodnotami před pandemií. Celý loňský rok byl poznamenaný zejména tím, že automobilky nebyly schopny vyrábět dostatečný počet aut kvůli nedostatku čipů. Z naší zkušenosti víme, že některé modely je téměř nemožné sehnat. Dlouhé čekací lhůty a rostoucí ceny řadu zájemců o nové auto odradily a dá se očekávat, že podobná situace bude panovat i v roce 2022,” uvedl ředitel společnosti Driveto Adam Szabó.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2022 ČTK

Reklama

17°C

Dnes je sobota 28. května 2022

Očekáváme v 9:00 15°C

Celá předpověď