Pomocí největšího kolového jeřábu stavaři dali most na viadukt

foto Stavbaři 8. května 2019 v Praze osazovali v rámci rekonstrukce Negrelliho viaduktu novou ocelovou konstrukci mostu nad ulicí Prvního pluku.

Praha - Stavaři dnes po 22:15 na Negrelliho viadukt usadili novou ocelovou konstrukci, přemostila tak ulici Prvního pluku v pražském Karlíně. Původně se odhadovalo, že konstrukci, kterou osazoval největší kolový jeřáb v Česku, začnou zvedat v odpoledních hodinách, protáhly se ale přípravné práce, například nakládání zátěže na jeřáb. Samotná doba vyzdvižení a umístění mostní konstrukce trvala zhruba hodinu a půl, zjistila ČTK na místě. Podle mluvčí stavební firmy Strabag Edity Novotné, bude na rozdíl od původního železničního mostu, který stavaři odstranili loni v únoru, nový most pouze jednokolejný.

Mostní konstrukce váží 169 tun, měří 34,8 metru. Jeřáb má nosnost 550 tun, jeho protizávaží mělo vážit 350 tun, nakonec se ale odborníci rozhodli zatížit jej 50 tunami navíc. "Aby bylo možné dopravit konstrukci z výrobní dílny na stavbu, byla konstrukce složena z 34 dílů. Tyto díly byly přepraveny na parkoviště autobusového nádraží a následně sestaveny a svařeny," uvedla Novotná. Příprava tak trvala několik dní.

Kvůli manipulaci s mostem se musely postavit dvě provizorní konstrukce. "Aby je bylo možné zavěsit na jeřáb, bylo potřeba vytvořit speciální vahadlovou konstrukci, která zajistila rovnoměrné rozdělení hmotnosti ocelové konstrukce na všechna čtyři nosná lana," dodala Novotná. Most je šikmý, kdyby se nesprávně zavěsil, mohl by se zkroutit. "Druhou zvláštností je přibližně 10 metrů dlouhá kolejová dráha pod mostem, která sloužila k posunu konstrukce po ploše parkoviště blíže k jeřábu. Jinak by bylo vyložení jeřábu příliš velké a mohlo dojít k jeho převrácení," řekla. Konstrukce při zvedání ještě neměla finální nátěr, mohl by se poškodit při manipulaci.

Přípravné práce začaly již před několika dny, na stavbě se dnes pracovalo od ranních hodin. I když je prostor ohraničený zákazy vstupu, mnozí lidé si přes staveniště krátili cestu.

Kvůli vyzdvižení konstrukce je pro veřejnost uzavřeno parkoviště ve spodní části autobusového nádraží Florenc a část ulice Prvního pluku, otevře se v sobotu. Autobusy na nádraží ale jezdí.

Oprava železničního viaduktu začala v létě 2017, starý most byl odstraněný loni v únoru. Skončit má v lednu příštího roku. Vyžádá si 1,44 miliardy korun. Je součástí plánované modernizace trati na Kladno s odbočkou na pražské letiště.

Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po staviteli Aloisovi Negrellim.

Oprava železničního viaduktu začala v létě 2017. Skončit má v lednu příštího roku. Vyžádá si 1,44 miliardy korun. Je součástí plánované modernizace trati na Kladno s odbočkou na pražské letiště.

Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po staviteli Aloisovi Negrellim.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

24°C

Dnes je sobota 17. srpna 2019

Očekáváme v 19:00 22°C

Celá předpověď