Pokrýváme celou oblohu, říká šéf Honeywell

foto Martin Šebesta, generální ředitel společnosti Honeywell.

Výrobky značky Honeywell se používají prakticky ve všech komerčních a vojenských letounech, stejně jako na většině satelitů. „Význam a renomé naší moravské pobočky Honeywell Aerospace Olomouc neustále roste,” říká Martin Šebesta, generální ředitel podniku.

Jaké je místo Honeywell Aerospace Olomouc ve struktuře globálního hráče Honeywell Aerospace se sídlem ve Phoenixu?

Honeywell Aerospace je největší divizí společnosti Honeywell a dá se říci, že výrobky letecké divize se používají prakticky ve všech komerčních a vojenských letounech. Komponenty naší divize najdete také ve více než 80 procentech satelitů na orbitu. V podstatě pokrýváme celou oblohu.

Olomouc je spolu s mexickou továrnou v městě Chihuauha hlavním dodavatelem pro montážní linku ve Phoenixu v Arizoně. My se specializujeme na statické komponenty, které naleznete snad ve všech motorech a pomocných energetických jednotkách vyráběných společností Honeywell. Všeobecně se těšíme velké přízni. Naše klíčová role a růst jsou taženy jak poptávkou po komerčních a armádních letadlech s našimi výrobky, tak i každoročními investicemi v řádech desítek až stovek milionu korun do moderního vybavení a strojového parku.

Zvyšující se důležitost olomoucké pobočky je vidět na zapojení do nových programů. V minulém roce jsme postavili menší montážní linku, na kterou jsme z USA převedli část montážních operací motoru Honeywell Turbofan HTF7000. Mohu to nazvat velkým úspěchem pro Olomouc a předurčením pokračujícího růstu.

Jste jedinou leteckou entitou Honeywell Aerospace v Česku?

Přestože jsme v Česku pro divizi Aerospace jediným výrobním závodem, velmi významnou roli hrají naši vývojoví inženýři a konstruktéři sídlící v Praze, Brně i u nás v Olomouci. Společně pokrýváme celou oblast letectví a kosmonautiky a ve službách pro zákazníky jsme tak velmi komplexní. Zabýváme se nejen vývojem, výrobou a testováním, ale poskytujeme i poprodejní servis zákazníkům a generální opravy leteckých motorových dílů.

Budujeme chytřejší, bezpečnější a udržitelný svět pomocí propojených systémů, což dobře navazuje na dnešní megatrendy a kybernetickou revoluci. My v Olomouci dodáváme fyzické výrobky a brněnské a pražské týmy technologická řešení s pokročilou úrovní konektivity. Vytváříme tak pro zákazníky obrovskou přidanou hodnotu.

Naši inženýři a konstruktéři v Praze a v Brně pracují nyní nejen na projektech z oblasti navigace, bezpečnostních systémů a avioniky obecně, ale zaměřují se i na technologie pro využití v kosmu. Jsou to produkty pro určování natočení a polohy satelitů, gyroskopů pro stabilizaci a polohovací mechanismy anténních systémů.

Až Evropská kosmická agentura vypustí zanedlouho dva satelity mise Proba-3, stane se tato mise významným mezníkem i pro Honeywell v České republice. Tyto družice budou obsahovat navigační přístroj - gyroskop s úhlovým senzorem vychýlení satelitu - kompletně navržený, vyvinutý a vyrobený firmou Honeywell v České republice.

Na brněnském letišti můžete často zahlédnout firemní Boeing 757 - naší létající laboratoř. Přestože má svůj domov ve Phoenixu, je co nejefektivněji využíván po celém světě k testování všech technologií a produktů, které Honeywell vyvíjí. Testovací letoun podnikl naposledy na konci srpna několik testovacíh letů z Brna do Dublinu a zpět.

Jaký přínos měl vstup Honeywellu pro závod Mora Moravia, míněno technologický dopad a kondici továrny, případně vlastního výzkumu a vývoje?

Mora Aerospace se stala akvizicí společnosti Honeywell v roce 2002. O koupi byl obrovský zájem díky naší perfektní a komplexní znalosti zpracování materiálů pro letectví od tváření přes svařování a tepelné úpravy až po přesné obrábění. Byl to pro naši továrnu obrovský krok dopředu. Rozvoj firmy po akvizici nabral vysoké obrátky. Je až neuvěřitelné, kam jsme se za posledních 16 let posunuli. Kromě modernizace dosavadní výroby jsme pořídili nové laboratoře, vakuové pece, stroje pro plasmové nástřiky, nové lasery a nejmodernější obráběcí CNC stroje.

Abychom se mohli dál rozšiřovat, nechali jsme v roce 2007 postavit třetí výrobní halu, do které jsme převedli výrobu z USA. Byl to nejrozsáhlejší převod výroby v historii naší firmy. Celkem bylo převezeno a zprovozněno 300 strojů a zařízení na ploše téměř 10 000 metrů čtverečních.

Honeywellu se velmi dobře podařilo navázat na tradici letecké výroby u nás a přinesl možnost povýšit naše know-how na světovou úroveň.

Co vstupu do skupiny Honeywell předcházelo, které momenty z prvních desetiletí existnce firmy (existuje od roku 1951 jako výrobní závod Mory Moravia) byste zdůraznil či připomněl?

Počátky letecké výroby na střední Moravě datujeme od roku 1951 a jsou propojené s firmou Walter vyrábějící automobily a letecké motory. Pro jejich továrnu v Praze Jinonicích jsme dodávali žárové části motorů M05 pro letouny MiG15 a M06 pro IL 28. Od roku 1961 jsme do školního a cvičného letounu Aero L-29 Delfín přes třicet let vyráběli spalovací komory motoru M701.

S tím jak šla technika rychle dopředu jsme se pro Waltrovku v roce 1967 (v té době Motorlet) podíleli na vývoji prototypů složitějšího dvouproudového typu motoru AI 25W s axiálním kompresorem pro letadlo L-39 Albatros, výrobu pak převzal závod v Záporoží na Ukrajině.

Na začátku sedmdesátých let jsme pro slavný český turbovrtulový motor M601 vyráběli statorové a žárové části. Chvíli nato započal vývoj výroby pro pomocnou energetickou jednotku SAPHIR podle licenční francouzké dokumentace pro První brněnskou strojírnu Velká Bíteš. V osmdesátých letech jsme se také podíleli na vývoji turbokompresorového motoru DV-2, který byl použitý pro cvičné letouny a lehké bitevníky Aero Vodochody L-39 MS a L-59.

Jednoduše řečeno, lidé z Hluboček u Olomouce se od založení letecké výroby podíleli na vzniku většiny leteckých motorů vyráběných v bývalém Československu nebo v České republice.

Jak důležitou roli sehrály motory Walter M601?

Vývoj motoru M601 sahá do období poloviny šedesátých let minulého století. Tento turbovrtulový motor byl vyvinut pro letoun L410 Turbolet vyráběný v Kunovicích. Pro naši firmu je to jeden ze zásadních milníků. Pro výrobu komponentů tohoto motoru jsme tehdy postavili novou výrobní halu.

Osvojili jsme si mnoho pro nás nových technologií a za dobu vývoje a výroby pro motor M601 jsme se stali specialisty na odporové svařování, svařování v ochranné atmosféře argonu, elektrojiskrové obrábění, tepelné zpracování, hlubokotažné tváření, testování materiálů, kontrolu barevnou defektoskopií a v neposlední řadě přesné konvenční obrábění.

Naši technologové společně s konstruktéry a technology firmy Walter vyvíjeli výrobu jednotlivých dílců M601 a jejich variant po dobu více než 45 let až do roku 2014. Pro předlistopadový i polistopadový vývoj naši firmy byl motor M601 klíčový program, na kterém jsme technologicky vyrostli.

Jak obtížné byly po firmu časy pro rozpadu Československa, co si prožila a jaká východiska našla?

V 90. letech došlo téměř k rozpadu leteckého průmyslu v bývalém Československu. Výroba M601 poklesla na zhruba 25 procent dřívější maximální roční produkce. Práce na novém motoru M602 pro letoun L610 vyvinutý v Kunovicích byly po certifikačních testech zastaveny, letoun ztratil svého zákazníka. Motor DV2 ukončil svou výrobu po neúspěšné soutěži pro letoun L159 Alca.

Měli jsme zkušenosti, know-how, odborníky a museli jsme vymyslet jak nic neztratit a uchovat si vědění a potřebné specialisty pro budoucí příležitosti. Přišli jsme na trh s novými výrobky, na kterých jsme alespoň částečně zužitkovali naše znalosti. Vyráběli jsme různé druhy nerezových sudů na pivo, víno a pitnou vodu. Pro tehdejší mateřskou firmu Mora Moravia jsme dodávali elektrické nerezové boilery a pro německého výrobce Truma nerezový tepelný výměník plynových ohřívačů vody do karavanů.

Zdárně jsme využili i naše zkušenosti se zpracováním titanových polotovarů. Pod obchodní značkou MORATI jsme vyvíjeli a vyráběli rámy, vidlice, kliky, řidítka a další cyklokomponenty pro horská i silniční kola. Úspěšně jsme je vyváželi do celého světa, výrobky MORATI mnohokrát sklízely úspěch na českých i světových cyklistických soutěžích.

Po celou dobu útlumu jsme hledali potencionální partnery. Orientovali jsme se na světové výrobce leteckých motorů, jako byli Pratt & Whitney Canada, Allied Signal, GE Aviation, Rolls Royce a Snecma. S firmami Pratt & Whitney Canada a Allied Signal jsme se na začátku roku 1996 bavili již o konkrétních nabídkách. Obě společnosti měli o naši spolupráci velký zájem, ale obě žádali exkluzivitu. Nakonec zástupci vedení firmy Mora Moravia podepsali dlouhodobou smlouvu o spolupráci s Allied Signal. Tím odstartavali zcela novou etapu našeho závodu. Na přelomu tisíciletí se Allied Signal sloučil s firmou Honeywell a převzal i její obchodní značku. O dva roky později jsme se stali přímou součástí společnosti Honeywell.

Jaké jsou pilíře vaší přítomnosti, co dále děláte a pro koho?

Honeywell je největší výrobcem APU jednotek - plynových turbínových motorů, které jsou umístěné pod ocasní plochou letadel. APU jednotky poskytují energii pro ovládání letounu a jeho odvětrávání ještě před spuštěním hlavních pohoných jednotek, poté pohání elektrický generátor, který roztáčí hlavní motory.

Martin Šebesta, generální ředitel společnosti Honeywell. Po našich pomocných motorových jednotkách existuje ve světě vysoká poptávka tažená zejména silnými platformami, jako jsou Boeing B737 nebo Airbus A320. Snad nejúspěšnější je série APU 131, která má za sebou více než 100 milionů provozních hodin. Ročně pro tuto sérii pošleme z Olomouce do Phoenixu přes 10 tisíc finálních dílců.

Velkou část výroby komponentů zajišťujeme pro motor Honeywell Turbofan HTF7000. Motor byl navržen tak, aby byl co nejvíce šetrný k životnímu prostředí. Má velmi nízké náklady na údržbu a bezkonkurenční spolehlivost. Je instalován do letadel typu Bussines Jet jako jsou Bombardier Challenger 300, Gulfstream G280, Embraer Legacy 500 a nejnověji do Cessna Citation Longitude. Za sebou má již více než 2,6 milionu letových hodin a před sebou několik dekád výroby.

Podle poptávky v prvovýrobě můžeme určit i kolik práce budeme mít v dalších desetiletích. Honeywell u Olomouce je totiž i servisním střediskem, ve kterém provádíme generální opravy motorových dílců. S nadsázkou se dá říci, že čím více komponentů dnes vyrobíme, tím důležitější roli získá v budoucnu naše servisní středisko.

Jsme specialisté na spalovací komory, obraceče plamene, difuzory a mnoho dalších motorových komponentů do více než 30 platforem. Například turbodmychadlový motor Honeywel F-124, do kterého dodáváme dílce, naleznete i v lehkém bojovém letounu české výroby Aero L-159 ALCA používaný českou armádou ale také americkou obrannou společností a iráckým letectvem. Na konci roku 2016 byly tyto letouny nasazeny do bojů o město Mosul.

Když odpověď na vaši otázku shrnu, vyrábíme a servisujeme letecké motorové díly pro zákazníky téměř z celého světa. Výraznou stopu českých inženýrů a olomouckých špičkových strojařů tak naleznete ve většině v současnosti používaných letadel.

Jaké jsou firemní charakteristiky, kolik máte obrat, zisk, počet zaměstnanců?

Protože patříme do dodavatelského řetězce skupiny Honeywell, tak tržby a zisk počítáme pomocí metody převodních cen. Prodejní ceny pro všechny pobočky Honeywell jsou stanoveny tak, že odpovídají cenám, které by byly sjednány mezi nezávislými osobami ve srovnatelných obchodních vztazích. Čísla jsou pozitivní, zisk zvyšujeme. Pro nás je však důležité zvyšovat každý rok produktivitu výroby. Proto zavádíme modernější technologie a metody výroby. Nakupujeme multifunkční stroje, kdy jeden stroj nahradí třeba dva původní anebo také třeba testujeme brýle pro rozšířenou realitu. Pomocí speciálního zařízení, které se umístí na klasické bezpečnostní brýle se promítá postup údržby a nastavení stroje doslava před oči operátora. Šetří mu to čas a papírování.

Zaměstnanců máme v tuto chvíli přes tisíc s obrovským potencionálem budoucího růstu, v podstatě neustále nabíráme nové zaměstnance a vychováváme z nich odborníky. Nejpočetnější skupinu tvoří naši špičkoví strojaři pracující v dílně, je jich témkěř 800. Okolo 150 vynikajících technologů pak zajišťuje podporu výroby a vývoj nových dílů. Ročně zavádíme do výroby minimálně 20 nových produktů.

Jaké trhy považujete za důležité a co děláte pro jejich získání?

Strategii na trzích určuje Honeywell globálně a zcela bezpochyb to dělá velmi dobře. Nejen výkon divize Aerospace v tomto roce stimuluje silný růst celého konglomerátu. Na trzích v celém světě máme zajištěné odbytiště a poptávka po výrobcích Honeywell upevňuje i pozici olomoucké pobočky. Jen pro příští rok očekáváme navýšení objemu výroby o 20 %.

Největším trhem pro Aerospace zůstavá Severní Amerika, zaměřujeme se však i na země, kde očekáváme rozvoj letecké dopravy. A jak si je získáme? Pro zákazníky je rozhodujícím faktorem o koupi našich produktů zkušenost se značkou. Ono totiž v leteckém průmyslu nelze jen vyrobit a pak hledat kdo koupí, zákazník je zde partnerem od prvopočátku vzniku nového produktu. Očekávání provozovatelů letadel je mít v nejbližší budoucnosti letadla s delším doletem, s rychlostí Mach až 0,85, s moderní hight-tech avionikou, s komfortním řízením letu a samozřejmě s nížšími náklady na nákup a provoz. Požadavky pečlivě převádíme do vývoje produktů a následně do výroby.

Jaký je teritoriální rozpad stávajících dodávek, do kolika zemí z Olomouce exportujete?

Exportujeme do tolika zemí, do kterých dodává divize Honeywell Aerospace své motory. Těch zemí je opravdu mnoho. Pokud bych se měl podívat na kontinenty, tak největším odbytištěm zůstává Severní Amerika, v minulém roce zde prodeje divize Aerospace dosáhly 61 %. V Jižní Americe to bylo 15 % a na našem kontintě 14 %. Zbytek tvoří Blízký Východ, Asie a Pacifik.

Jaká je vaše role v evropském projektu Clean Sky, klíčovém leteckém výzkumném a vývojovém programu, jakým dílem do něj v rámci české účasti přispíváte?

V projektu Clean Sky prostě nemůžeme chybět. Vždyť jen v České republice má Honeywell více než 700 leteckých inženýrů - to je nejvíce v Evropě. Navíc ekologické letectví bylo vždy prioritním zájmem Honeywellu. S tak významnými odbornými znalostmi a zázemím, kterým Honeywell disponuje, jsme se stali hlavním partnerem projektu.

Společně s Francií a Velkou Británií získal Honeywell z programu Clean Sky 35 milionu euro na výzkum a vývoj leteckých technologií pro monitorování zdraví posádky a zvyšování výkonu letadel pomocí vývoje našich pohonů.

Letečtí inženýří v Brně, v Praze i v Olomouci uvádí v život mnoho průkopnických leteckých technologií a již nyní je jasné, že většina budoucích pokročilých přístrojů od nosu až po ocas letadla bude mít pomyslnou nálepku „Vyrobil Honeywell - Vyvinuto v ČR.“

Jaká je strategická vize vaší firmy?

Jak jsem již zmínil, většina našich výrobků směřuje do mateřské firmy Honeywell ve Phoenixu. Tomu je i přizpůsebena naše dlohodobá strategie „Být dodavatelem číslo jedna pro Honeywell motory“.

Velmi se divím, když někdo mluví o České republice jako o montovně Evropy. Vůbec tomu tak není, alespoň z mého pohledu. Já kolem sebe, v Olomouci i v České republice obecně, vidím vážené odborníky a nebál bych se je nazvat světovými.

Jen u nás v Honeywellu v Olomouci máme na dílně téměř 800 lidí, kteří odvádí odbornou práci, žádnou pásovku. Jsou to lidé s technickým vzděláním nebo lidé, kteří prošli naším jedinečným školicím střediskem a odborníky na letectví se stali až u nás. Myslím, že Češi mají techniku v genech. Předchozí dva generální ředitelé Honeywell Aerospace Olomouc byli američané a oba říkali, že nikdy nezapomenou jak jsou Češi vynalézaví lidé a poradí si s každým problémem, s každou překážkou. A mysleli to samozřejmě v tom nejlepším, velmi si za to Čechů váží.

A proč vlastně mluvím o lidech? Náš úspěch je přímo postaven na vysoké úrovni našich zaměstnanců. Ono totiž naplňovat naši strategickou vizi nelze jinak než s těmi nejlepšími. A to jsem ještě nemluvil o našich inženýrech. Při vývoji technologií a zavádění nových dílců do výroby úzce spolupracují na designu leteckých motorových komponentů. Jejich význam se ve světě se zvyšuje.

Věhlasnost českých leteckých inženýrů nedávno potvrdil i člen našeho týmu pokročilých technologií pan Vladimír Sklenář, který byl jmenován na prestižní čestnou pozici ISC Fellow. V našem dodavatelském řetězci byl prvním v Evropě, který tuto roli zastává. Felows jsou v průmyslu těmi nejúznavanějšími odborníky. Ti přenáší své zkušenosti i na akademickou půdu. Je to pro nás velká čest, uznání a také příležitost sdílet po celém světě zkušenosti s technologiemi, na kterých pracujeme.

Zkrátka, si musíme udržet tyto skvělé odborníky, vychovávat nové a vést mladou generaci k technickýcm oborům, jen tak můžeme být jedničkou, nejen v Evropě, ale i po celém světě.

Kde byste se chtěli vidět za pár let?

Vidím naši firmu, jak naplňuje svou vizi a je dodavatelem číslo jedna pro Honeywell motory. Od nového tisíciletí rosteme, zlepšujeme naše procesy, určujeme světové trendy ve špičkových technologiích, zvyšujeme množství vyráběných dílců, čím dál více se podílíme na vývoji Honeywell motorů…

A já chci, aby to pokračovalo, abychom rostli dál a společně s námi vyrůstali v Česku a v olomouckém regionu i špičkoví odborníci na letecký průmysl. Zázemí jedné z nejlepších firem světa, společnosti Honeywell, tu mají jisté.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

22°C

Dnes je úterý 16. července 2019

Očekáváme v 17:00 23°C

Celá předpověď