Pohoří Montserrat

foto Montserrat

Asi třicet kilometrů severozápadně od Barcelony se nad katalánské pláně vypíná pohoří Montserrat. Již z velké dálky je viditelná temná silueta masivu, který tvoří nespočet kolmých slepencových věží. Čím jsme blíže, tím více ta hradba oblých skal upoutává naše oči, až nezbývá než konstatovat s Karlem Čapkem „to jsem blázen, to jsem jakživ neviděl“.

Černá madona

Nahoře ve skalách je jako v orlím hnízdě vtěsnán benediktýnský klášter s katedrálou, několik dalších budov a parkoviště. Klášter, coby významné poutní místo zasvěcené Panně Marii Montserratské, je poměrně rušnou turistickou destinací. Katedrála ukrývá dřevěnou sochu Černé madony s Jezulátkem z 12. století, za kterou přijíždějí poutníci z celého světa.

Podle legendy spatřili děti pastevců jasné světlo sestupující z nebe doprovázené andělskou hudbou. Řekli to rodičům a ti to, když se jev opakoval, oznámili knězi. I vydali se do hor prozkoumat tu zvláštní věc a v jeskyni nalezli sošku Panenky Marie. Biskup z Manresy chtěl sošku přemístit do města, ale jakmile se ji pokusili pozvednout, ztěžkla tak, že s ní nešlo hnout. Biskup to vysvětlil jako přání madony zůstat na svém místě a nakázal postavit zde kapli, aby mohla být uctívána přímo v horách Montserratu. Od těch dob zde Panna Marie učinila nespočet zázraků.

l´Elefant - Pohoří Montserrat

Způsobů jak se dostat nahoru ke klášteru je hned několik. Asi nejpohodlnější je vyjet autem po serpentinách asfaltové silničky až na parkoviště u kláštera. Nejnapínavější je kabinková lanovka stoupající přímo mezi strmé skály. Krajinově velkolepá je také zubačka šplhající do skal z městečka Monistrol de Montserrat, kde má dvě zastávky. Jednu na železniční stanici na trati Barcelona - Manresa a druhou u velkokapacitního parkoviště.

Pohoří Montserrat

My si zvolili tu nejnáročnější variantu a po jedné ze značených stezek stoupáme k poutním místům pěšky. Z údolí řeky Llobregat až ke klášteru je to téměř šest set výškových metrů. Značka nás vede po různých pěšinkách vzhůru suchou mediteránní krajinou vonící rozmarýnou a tymiánem. Pod klášterem obcházíme stanici lanovky a už jsme na náměstíčku a míříme do chrámu, kde pěje středověké chorály sbor Escolania, jeden z nejstarších chlapeckých sborů v Evropě. Procházíme také okruh v zákristii, který vede do zlaté komnaty k sošce Černé madony.

Klášter Montserrat

V samotných horách montserratských je několik značených okruhů pro pěší výletníky. Těm méně zdatným pomůžou v největších převýšeních dvě lanovky. Jedna vede kousek dolů pod klášter na stezku ke svaté jeskyni a druhá zase od kláštera vzhůru do skal na velký okruh pohořím Montserrat. Nejprve naše kroky míří ke kostelíku Sant Miquel, nedaleko něhož je na skalním ostrohu kříž a asi nejlepší vyhlídka na celý monastýr, údolí Llobregatu a monstrózní hradbu skalních věží vysoko nad klášterem. Po stezce poustevníků Camí de les Ermites stoupáme k horní stanici lanovky a ocitáme se na vyhlídkové plošině sto metrů nad klášterem s přímým výhledem na jedenáct set padesát dva metrů vysoký l´Elefant. Odbočujeme ke kapličce Sant Joan, nad kterou je na skalní stěnu přilípnuta dnes již neexistující budova restaurace. Je zde několik malých poustevnických jeskyní, nebo spíš převisů, přístupných po úzké skalní římse. Skály v okolí Sant Joan poskytují nenáročné lezecké terény, ve kterých lezou celé rodinky i s dětmi.

Vracíme se k horní stanici lanovky a po chodníčku místy vtesaném do skály masivu Santa Magdalena se dostáváme na hřeben Serra de Bellavista, po kterém jdeme v podstatě až ke kapličce Ermita de Sant Jeroni.

Na hřebeni, jak jeho název napovídá, je několik výborných vyhlídkových míst. Od poustevny svatého Jerona začíná stoupání na stejnojmennou nejvyšší horu pohoří Montserrat. Nad pás vegetace se dostáváme poměrně rychle. Ve vzdušných vrcholových skalních partiích přispívají k jistému kroku betonové schody a zábradlí. Pro vyznavače vysokohorských adrenalinových sportů musí být ferata vedoucí na vrchol z druhé strany po výrazně strmějším hřebínku opravdovou lahůdkou.

Pohoří Montserrat - výhled z vrcholu Sant Jeroni

Zanedlouho se ocitáme na vrcholové plošině hory Sant Jeroni (1236 m) s výhledem do všech světových stran sedm set metrů nad okolní krajinou a tají se nám dech nad tou nádherou.