Plzeňský Prazdroj zvýšil zisk, tržby byly rekordní

foto Výroba piva v PLzeňském Prazdroji - vývojový graf od roku 2004 do roku 2019.

Praha - Největší český pivovar Plzeňský Prazdroj loni meziročně zvýšil zisk o zhruba 300 milionů Kč na 4,8 miliardy Kč. Tržby mu stouply o půl miliardy na rekordních 17 miliard korun. ČTK to dnes sdělil mluvčí společnosti Zdeněk Kovář. Kapitálové investice firmy loni činily 1,5 miliardy Kč. Na domácím trhu společnost prodala meziročně o procento více piv, a to 7,3 milionu hektolitrů. Pivovar vlastní od konce března 2017 japonská skupina Asahi. Letošní výsledky ale budou výrazně ovlivněné pandemií koronaviru.

Společnost loni prodala rekordních 11,7 milionu hektolitrů piva, meziročně o procento více. Z toho prodeje v zahraničí činily 4,5 milionu hektolitrů, což je nové maximum a nárůst o 2,5 procenta. Dařilo se oběma exportním značkám, jak ležáku Pilsner Urquell, tak Velkopopovickému Kozlu. Plzeňský Prazdroj vyváží pivo do více než 50 zemí na světě, což z něj dělá největšího exportéra českého piva. Na daních včetně spotřební odvedla firma loni šest miliard korun.

"Naše domácí prodeje výrazně podpořily úspěšné novinky, ať už v kategorii ležáků, tak mezi nealkoholickými pivy. Příkladem je čepovaná Gambrinus 11," uvedl generální ředitel Prazdroje Grant Liversage.

Letos chce společnost investovat více než 300 milionů korun do návratu k normálnímu životu po koronavirové pandemii.

Všechny české pivovary loni meziročně zvýšily výrobu o 1,6 procenta na 21,6 milionu hektolitrů, uvedl již dříve Český svazu pivovarů a sladoven. Šlo o rekordní výstav druhý rok za sebou. Letos produkce klesne kvůli koronaviru a vládním restriktivním opatřením.

Za růstem stál loni stejně jako předloni export, který se meziročně zvýšil o 4,5 procenta, nealkoholické pivo si ve vývozu polepšilo o více než 22 procent. Na export tak šlo 5,4 milionu hektolitrů piva. Největšími evropskými trhy zůstávají Slovensko, Německo a Polsko, na čtvrté místo se dostalo s růstem o 36 procent Maďarsko. Z trhů mimo EU jsou jako v minulosti největší Rusko, Jižní Korea a Spojené státy americké.

Loňské výsledky dnes zveřejnil i další z největších českých pivovarů, národní podnik Budějovický Budvar. Zaznamenal rekordní čistý obrat tři miliardy korun, meziročně vyšší o 192,7 milionu. Tržby vzrostly na 2,8 miliardy a zisk po zdanění na 278 milionů. Výstav stoupl meziročně o 4,8 procenta na 1,67 milionu hektolitrů, nejvíc za 124 let existence pivovaru. Vyplývá to z vyjádření ředitele Budvaru Petra Dvořáka a z výroční zprávy.

Pivní dvojka trhu, skupina Pivovary Staropramen, a třetí největší česká pivovarnická skupina - Heineken ČR - zveřejnily letos zatím jen výsledky za předloňský rok. Tehdy vzrostly konsolidované tržby Staropramenu o 250 milionů korun na devět miliard. Kvůli účetní operaci se však skupina dostala do ztráty 3,1 miliardy po ztrátě 82 milionů korun v roce 2017. Prodej skupiny se zvýšil na 5,41 milionu hektolitrů. Heinekenu v Česku v roce 2018 meziročně stoupl zisk na 326 milionů korun a tržby na 3,36 miliardy. Výstav se zvýšil na 2,5 milionu hektolitrů piva značek Krušovice, Zlatopramen, Březňák, Starobrno a Hostan.

Česká spotřeba piva loni meziročně vzrostla na hlavu o dvě velká piva na 142 litrů. Z hlediska obalů si loni prvenství udrželo sklo, 40 procent celkové spotřeby tvořilo lahvové pivo, u kterého se podíl meziročně snížil o dvě procenta. Sudové pivo si pohoršilo o čtyři procenta na 33 procent, pivo prodávané v plastových lahvích pak o pět procent na 11 procent. Pomalejším růstem proti předchozím letům, ale přesto o osm procent se zvětšil prodej piva v plechu, které tak s 12 procenty překonalo prodeje v PET lahvích.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2021 ČTK

Reklama

3°C

Dnes je sobota 23. ledna 2021

Očekáváme v 21:00 1°C

Celá předpověď