Plaga: Harmonogram příprav k mistrovské zkoušce bude asi za měsíc

foto Ilustrační foto - Na ZŠ Hudcova v Brně-Medlánkách zahájil 3. září 2018 nový školní rok ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga (uprostřed), který zavítal do prvních tříd.

Praha - Ministerstvo školství bude dál pokračovat v přípravě mistrovské zkoušky pro lidi s výučním listem. Harmonogram dalšího postupu a rozdělení úkolů mezi různými institucemi, které by se na zavedení zkoušky měly podílet, by se měl vyjasnit zřejmě zhruba za měsíc. Společně s Hospodářskou komorou a Agrární komorou bude nyní ministerstvo pracovat na stanovení požadavků ke zkoušce. Až potom bude moci předložit zákon. Po jednání s premiérem Andrejem Babišem to novinářům řekl ministr školství Robert Plaga (oba ANO). Oba se spolu s dalšími zástupci vlády zároveň shodli na potřebě zavedení nového předmětu Technika, který by se povinně vyučoval na základních školách.

Podle Plagy bude nyní ministerstvo pokračovat v přípravě pilotního projektu mistrovské zkoušky, který má trvat do roku 2021. Zároveň bude dál připravovat zákon, který je nyní rozpracovaný. Ministerstvo k němu ještě potřebuje stanovit standardy požadavků. "Myslím si, že do léta budeme vědět, zda je použitelný zákon v té míře, v jaké je, nebo zda bude třeba dodělat něco dalšího," řekl Plaga.

Mistrovská zkouška by podle něj byla ověřením kvality, po které volají hlavně cechy. Podle návrhu by ji mohl skládat vyučený člověk po pěti letech praxe v oboru. "Pro lidi by to byl i signál, že je to člověk, který má renomé v rámci toho cechu, že splňuje určité standardy, a samozřejmě pro konkrétní učně by to byla další meta v rámci jejich dalšího vzdělávání," vysvětlil ministr.

Ministerstvo školství na záměru pracuje čtvrtým rokem. V případě, že by se podařilo připravit standardy ke zkoušce dříve, nemuselo by se podle Plagy asi ani čekat na dokončení pilotního projektu do roku 2021, ale zákon by se mohl předložit i dříve. Závazný harmonogram pro další postup bude mít ministr k dispozici zřejmě přibližně za měsíc, a to po dalším jednání s představiteli vlády i zástupci Hospodářské a Agrární komory.

O mistrovských zkouškách se začalo mluvit více loni na jaře v souvislosti s plánem Plagy upravit současné nastavení státních maturit, které kritizuje řada učitelů i dalších odborníků na vzdělávání. Poukazují na to, že přibývá maturantů, kteří u zkoušek neuspějí. Podle některých odborníků není maturita potřebná na všech typech škol. Část z nich se domnívá, že by na učilištích byla vhodnější právě mistrovská zkouška.

Podle Plagy by se nicméně obě zkoušky neměly zaměňovat. Zdůraznil, že mistrovská zkouška by podle návrhu byla součástí dalšího vzdělávání. "Není to na úrovni maturitní zkoušky, ale je to něco, co motivuje člověka v průběhu jeho profesní dráhy a má to význam pro spotřebitele, protože jim to ukáže nějaké vyšší standardy, tedy nejenom, že je vyučen, ale že má i ověření cechu o kvalitě své práce," vysvětlil.

Konkrétní návrh změn v maturitách chce ministr předložit do meziresortního připomínkového řízení do konce února. Plaga dnes potvrdil, že v něm bude chtít odstranit ze státní maturity slohové práce z českého jazyka i cizích jazyků a vrátit tyto dílčí zkoušky na úroveň škol. Součástí státní maturity by podle něj měly zůstat didaktické testy.

Babiš: Na ZŠ by měl přibýt nový povinný předmět Technika  

V rozvrhu dětí základních škol možná přibude nový předmět, ve kterém by se děti měly učit praktickým technickým dovednostem. Nový předmět by měl být povinný. Na potřebě jeho zavedení se domluvi Babiš s Plagou a dalšími zástupci vlády a podnikatelů. Babiš to řekl na tiskové konferenci k představení inovační strategie ČR v letech 2019 až 2030. Plaga už dříve avizoval, že chce 28. února otevřít diskusi o připravovaných změnách v učebních plánech škol.

"Žáci chodili v minulosti na dílny a pozemky, teď takový předmět není a je jednoznačné, že my ho potřebujeme. A domluvili jsme se, že nový předmět technika by měl být povinný. Měl by mít jednu hodinu týdně," řekl Babiš s tím, že české firmy potřebují řemeslníky. "Ministerstvo školství organizuje konferenci o školství 28. února a my toto téma dáme do veřejné diskuse," dodal.

Ministerstvo školství již dříve uvedlo, že se v upravovaných plánech školního učiva počítá se začleněním témat techniky. V Národním ústavu pro vzdělávání (NÚV), který změny v učebních plánech připravuje, zatím k této problematice vznikla podkladová studie, která kromě jiného uvádí možné způsoby začlenění tématu do výuky. Konkrétní podoba zapracování techniky do vzdělávacích programů ale podle úřadu bude ještě předmětem další diskuse, kterou hodlá ministr otevřít na konci února.

Podle místopředsedy rady pro výzkum Karla Havlíčka, který je zároveň předsedou Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, se na předmětu technika pracuje poslední rok. "Odpovídá (nový předmět) inovační strategii, protože motivuje k propojení ručních či manuálních prací s novými technologiemi. Není to klasický předmět dílny a pozemky, ale je to moderně pojatý předmět, který splňuje požadavky na moderní technologie," uvedl. Podle něj se nyní řeší to, jak bude výuka technických dovedností zapracována do vzdělávacích programů. Děti by podle něj mohly mít předmět buď jednu hodinu týdně, nebo dvě hodiny jednou za dva týdny.

Havlíček doplnil, že polytechnická výuka se také musí prolnout s ostatními předměty. "Pokud vše projde revizí vzdělávacích programů, což je otázka tohoto roku, pak musí najet na celý systém. Nedá se to zařídit okamžitě... je to otázka ještě několika let," dodal.

Obsahy učiva ve školách určují takzvané rámcové vzdělávací programy, které v roce 2005 nahradily dřívější jednotné osnovy. O nutnosti modernizace programů se mluví od roku 2016. Jejich úpravy má na starosti Národní ústav pro vzdělávání, který patří pod ministerstvo školství.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

17°C

Dnes je pátek 18. října 2019

Očekáváme v 23:00 13°C

Celá předpověď