PBS přichází s novými proudovými motory

foto Bezpilotní letoun s proudovým motorem PBS TJ100P

Společnost PBS Velká Bíteš oznámila rozšíření škály dostupných možností na trhu a přidává dvě nové verze proudových motorů, PBS TJ100P a PBS TJ40-G1NS. Připraveny má i další zajímavé projekty.

PBS Velká Bíteš (PBS), jejíž výrobní závod ve Velké Bíteši slaví právě v těchto týdnech 70 let od svého založení, už dodala zákazníkům do celého světa přes 12 tisíc turbínových leteckých zařízení. Řadí se tak k uznávaným výrobcům leteckých pohonných jednotek v daných výkonnostních kategoriích.

V uplynulých měsících se společnosti podařilo dosáhnout několika produktových milníků. Letos na jaře PBS dodala již 1000. proudový motor PBS TJ100 určený pro různé typy bezpilotních prostředků. Několik měsíců před tím pak dodala shodou okolností rovněž 1000. pomocnou energetickou jednotku pro startování středně těžkých vrtulníků a jiných letounů.

„Jedinou možností, jak uspět na trhu mezi širokou konkurencí, je prověřená kvalita produktů a také dlouhodobý a kontinuální vývoj nových technologií. Ten je nedílnou součástí fungování společnosti, které konkurují svým know-how a technologickými inovacemi, ” říká generální ředitel PBS Milan Macholán.

V letošním roce tak společnost uvádí na trh dva modifikované typy proudových motorů s označením PBS TJ100P a PBS TJ40-G1NS.

Turbínové motory pro drony a cvičné terče

PBS TJ100P je bezolejovou verzí celosvětově velmi úspěšného proudového motoru PBS TJ100. Modifikace umožní mazání motoru příměsí oleje v palivu. Motor tak nepotřebuje samostatný olejový systém, což sníží jeho hmotnost i cenu. Odstraní se tím také limity pro úhly náklonu letounu při startu i za letu.

Motor PBS TJ100P dále umožňuje integraci až dvou externích měničů s výstupním elektrickým výkonem až 2,3 kW, což znamená, že motor vyhovuje požadavkům moderních bezpilotních UAV systémů, které mají vysoké požadavky na dodávky elektrické energie. Navíc je tak uspořena hmotnost na váze baterií.

Proudový motor PBS TJ100P

Proudový motor PBS TJ100P

Další novinkou je proudový motor PBS TJ40-G1NS speciálně vyvinutý pro menší typy bezpilotních prostředků. Kompaktní provedení Plug & Play se vyznačuje veškerým příslušenstvím zabudovaným v těle motoru.

Rýsuje se vodíková spolupráce s Airbusem

Letecký průmysl stojí v posledních letech před zlomovou výzvou, která plyne z potřeby přechodu na inteligentní a udržitelné technologie a systémy, a to v relativně krátkém časovém horizontu.

Jednou z těchto výzev je především snížení negativního dopadu na životní prostředí, kdy s narůstajícím počtem pasažérů i letadel rostou také emise skleníkových plynů. Do roku 2050 proto plánuje Evropská komise učinit Evropu prvním světovým klimaticky neutrálním kontinentem. Snižování emisí tak bude vyžadovat rozsáhlé inovace, čímž vznikají nové příležitosti pro nefosilní paliva a hybridní letouny. PBS se tak otevírá možnost spolupráce mj. se společnosti Airbus, a to na dodávkách kryogenních turboexpandérů pro vývoj letadel s pohonem na zkapalněný vodík.

Kryogenní zařízení PBS pro zkapalňování plynů.

Kryogenní zařízení PBS pro zkapalňování plynů.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

13°C

Dnes je čtvrtek 22. října 2020

Očekáváme v 1:00 12°C

Celá předpověď