Omezení nákupů čeká 70 procent e-shopů, dvě třetiny lidí se bojí zdražování

foto Nákup na internetu, internetový prodej on-line shoping, eshop - ilustrační foto.

Praha - Více než dvě třetiny českých e-shopů očekává, že jejich zákazníci kvůli vysoké inflaci omezí své nákupy. Pětina obchodů si dokonce myslí, že tento pokles bude výrazný. Většina lidí se pak bojí nárůstu cen v nadcházejících třech měsících, zejména u bydlení, potravin a dopravy. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos pro Twisto.

Mírné omezení nákupů očekává 49 procent internetových obchodů, s výrazným omezením počítá 22 procent e-shopů. Pouze devět procent si myslí, že Češi své nákupní návyky v aktuální krizi nijak nezmění. Sedm procent obchodů se dokonce domnívá, že Češi své nákupy mírně zvýší, šest procent pak očekává rovnou výrazné navýšení poptávky.

"Česká e-commerce si stále drží svůj skokový nárůst z předchozích let a vzhledem k tomu, že se online nákupy staly každodenní součástí našich životů, očekávám, že se obraty e-commerce budou pohybovat na podobné úrovni i v příštích letech," uvedl generální ředitel Mastercard pro ČR a Slovensko Michal Čarný.

Chování zákazníků ale mohou ovlivnit obavy z krize. Růstu nákladů na bydlení se nyní bojí 96 procent Čechů, zdražení potravin očekává 92 procent lidí, v případě dopravy je to 87 procent, stejně jako u ubytování. Zhruba čtyři pětiny dotázaných se pak obávají toho, že se zvednou náklady na zdravotní péči a tři čtvrtiny očekávají růst nákladů na vzdělávání.

Momentálně nakupuje čtvrtina lidí minimálně jednou týdně online. Ženy častěji než muži nakupují přes internet oblečení, obuv, kosmetiku, drogerii a léky. Muži naopak více pořizují elektroniku a domácí spotřebiče.

V době pandemie covidu řada lidí změnila své nákupní návyky. Třetina zákazníků například vyzkoušela novou platební metodu, nejčastěji šlo o první platbu kartou. Aktuálně je to nejčastěji využívaný způsob placení. Platby kartou vedou i při dobírce, kterou stále využívá 58 procent zákazníků.

Platby kartou online nebo metodou GooglePay či Apple Pay už vyzkoušela více než polovina lidí, další o tom ve větší míře neuvažují. Jejich potenciál je tak už téměř nasycen. "Odložené platby a nákup na třetiny jsou opačným příkladem. Tyto platební metody zatím vyzkoušelo málo lidí, vykazují ale největší potenciál pro budoucí využití," uvedli autoři průzkumu.

Během pandemie se proto zdvojnásobil počet e-shopů, které odloženou platbu po vyzkoušení svým zákazníkům nabízí. Aktuálně jich je 13 procent, ale dalších 18 procent zvažuje tuto metodu zařadit.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2022 ČTK

Reklama

3°C

Dnes je čtvrtek 1. prosince 2022

Očekáváme v 17:00 2°C

Celá předpověď